• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 20 خرداد 1402
کد مطلب : 194034
+
-

طرح 7 اتهام جدید علیه ترامپ از نقض قانون جاسوسی تا توطئه

اتهامات جدید علیه ترامپ ممکن است تبعات سیاسی جدی برای رئیس‌جمهور سابق آمریکا داشته باشد؛ ازجمله ممانعت از حضور او در انتخابات2024

طرح 7 اتهام جدید علیه ترامپ از نقض قانون جاسوسی تا توطئه

«نباید اجازه داد دونالد ترامپ دوباره رئیس‌جمهور شود»؛ این ترجیع‌بند اغلب سخنرانی‌ها و کارزارهای سیاسی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکاست؛ شعاری که به رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا این فرصت را داده تا اتهامات مطرح شده علیه خود را سیاسی‌کاری‌های انتخاباتی بخواند که تنها هدف‌شان جلوگیری از ورود مجدد او به کاخ‌سفید است. در تازه‌ترین مورد، ترامپ گفته است که دولت بایدن به وکلای او اطلاع داده اند که به‌خاطر نگه‌داشتن اسناد محرمانه دولتی در اقامتگاه شخصی‌اش، 7 اتهام تازه علیه او مطرح شده است. ترامپ گفته است: «بایدن خودش۱۸۵۰ سند محرمانه در دانشگاه دلاوِر، در محله چینی‌ها، واشنگتن دی‌سی و حتی در دانشگاه پنسیلوانیا دارد و اسنادی که در سراسر گاراژ او پراکنده شده است.»
به‌گفته جیمز تراستی، وکیل ترامپ، اتهامات جدید نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی شده امنیت ملی براساس «قانون جاسوسی»، ممانعت از عدالت، اظهارات نادرست و توطئه را شامل می‌شود. ترامپ قرار است سه‌شنبه آینده در دادگاه فدرال در میامی حاضر شود. این دومین باری است که رئیس‌جمهور سابق آمریکا توسط هیأت منصفه در پرونده جزایی متهم می‌شود. او پیش‌تر در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک هنرپیشه زن فیلم‌های غیراخلاقی نیز به‌طور رسمی متهم و دادگاهی شد که البته نتوانست مانع از حضور او در انتخابات شود اما کیفرخواست جدید می‌تواند پیامدهای حقوقی جدی را برای او داشته باشد؛ ازجمله امکان زندانی شدن. همچنین، محکومیت احتمالی ترامپ درخصوص نگهداری اسناد محرمانه ممکن است مانع از ادامه نامزدی او در انتخابات شود؛ زیرا عملکرد این سیاستمدار را در نحوه برخورد درست با اسناد محرمانه تعیین می‌کند.
موضوع نگهداری غیرقانونی اسناد دولتی زمانی به بحث داغ فضای سیاسی آمریکا تبدیل شد که مأموران اف‌بی‌ای تابستان سال گذشته خانه‌های ترامپ، ازجمله اقامتگاه او در مارالاگو را تفتیش کرده و اسنادی را که او با خود از کاخ سفید برده بود، ضبط کردند. دولت فدرال در سال میلادی گذشته، ده‌ها سند با مُهر محرمانه را که از املاک ترامپ ضبط شده بود، بررسی کرد. به‌دنبال کشف و ضبط این اسناد وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا «جک اسمیت» را به ‌عنوان بازرس ویژه این پرونده منصوب کرد. سی‌ان‌ان هفته پیش گزارش داده بود که دادستانی فدرال یک فایل صوتی مربوط به سال۲۰۲۱ را در اختیار دارد که در آن ترامپ اذعان می‌کند پس از ترک کاخ سفید اسناد محرمانه پنتاگون ازجمله درباره ایران را همراه خود برده است. البته همانطور که ترامپ اشاره کرده، نگهداری غیرقانونی اسناد دولتی به رئیس‌جمهور سابق آمریکا ختم نمی‌شود. سال گذشته بود که رسانه‌های آمریکایی تنها مدتی پس از یورش مأموران اف‌بی‌آی به عمارت شخصی ترامپ، از پیدا شدن ده‌ها سند محرمانه در یکی از دفاتر خصوصی بایدن خبر دادند؛ اسنادی که متعلق به زمانی بوده که جو بایدن به‌عنوان معاون اول باراک اوباما خدمت می‌کرده است. این مسئله باعث شد تا جمهوری‌خواهان به‌ویژه ترامپ، دولت بایدن را به در پیش گرفتن استانداردهای دوگانه سیاسی متهم کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید