• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 20 خرداد 1402
کد مطلب : 194031
+
-

افزایش فشار صهیونیست‌ها به قبله اول مسلمانان

نویسنده آمریکایی: حفاری‌های مسجدالاقصی مفهوم ایدئولوژیک عمیقی دارد

گفت‌و گو
افزایش فشار صهیونیست‌ها به قبله اول مسلمانان

حسین سعیدی- دبیر سرویس بین‌الملل

در آخرین روز اردیبهشت سال‌جاری، خبری مهم درخصوص مسجدالاقصی منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که دولت غاصب صهیونیستی برای دومین بار در طول تاریخ این رژیم، اقدام به برگزاری نشست کابینه در تونلی زیر مسجدالاقصی کرد. به نوشته روزنامه صهیونیستی معاریو، نخستین نشست در سال2017 توسط دولت وقت اسرائیل برگزارشده بود. «ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم موقت صهیونیستی، تنها چند روز پس از برگزاری راهپیمایی «روز پرچم» در معیت برخی از صهیونیست‌های دوآتشه وارد مسجدالاقصی شد و پس‌ازآن، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم جعلی اسرائیل، مهم‌ترین نشست کابینه خود را درخصوص بودجه، در تونل‌های زیر دیوار براق برگزار کرد. در آن نشست کذایی، افزون بر تصویب ساخت یک شهرک جدید در قدس اشغالی شامل هزاران واحد یهودی‌نشین و تشویق شهرک‌نشین‌ها به سکونت در کرانه باختری و قدس، بودجه‌ای هم برای تداوم حضور صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی تصویب شد. نتانیاهو همچنین در آن نشست تأکید کرد که ترکیب کابینه را به‌منظور برقراری به‌اصطلاح امنیت و وحدت صهیونیست‌ها در قدس، حفظ خواهد کرد. همچنین بنا شد تا دولت نتانیاهو مبالغ کلانی را برای هزینه‌کرد پیرامون شناسایی آثار باستانی در منطقه قدس تصویب کند.

تشدید حساسیت جهان اسلام یا تیر خلاص؟
صهیونیست‌ها به‌خوبی اطلاع دارند که ورودشان به نخستین قبله مسلمانان با چه واکنش‌ها و حساسیت‌های شدیدی در جهان اسلام مواجه می‌شود. پس از هر بار ورود جمعی از اشغالگران به اماکن و صحن‌های مسجدالاقصی، اعتراض فلسطینیان اعم از مردم عادی و مقاومت شدت می‌گیرد. وقوع صحنه‌های درگیری میان نیروهای متجاوز و نمازگزاران که بارها از قاب تلویزیون شاهد آن بوده‌ایم، عمدتاً به همین ماجرا بازمی‌گردد. فلسطینیان به نمایندگی از قاطبه مسلمانان معتقدند که حضور صهیونیست‌ها در اماکن اسلامی، اشغالگرانه و توهین‌آمیز است و بخشی از برنامه وسیع اسرائیل برای یهودی‌سازی قدس شریف به‌شمار می‌آید.
بااین‌حال، صهیونیست‌ها پا را از این نیز فراتر گذاشته و در تونل‌های زیر مسجدالاقصی، اقدام به برگزاری نشست‌های دولتی کرده‌اند. این در حالی است که اشغالگران سال‌هاست که به‌دنبال تغییر ماهیت مسجدالاقصی هستند و می‌خواهند این حریم شریف، رنگ و بوی یهودیت بگیرد. پس از اجرای ناموفق راهبرد «معامله قرن» در دولت ترامپ که چیزی جز مشتی وعده و وعید اقتصادی -رفاهی به فلسطینیان در ازای کوتاه آمدن از آرمان قدس نبود، رسانه‌های صهیونیست خبر دادند که ساخت معبد سلیمان به‌نحوی‌که مشرف بر مسجدالاقصی باشد در دستور کار قرار دارد. همین رویکرد، حتی برخی از منفعل‌ترین دولت‌های عربی را به واکنش واداشت تا تعرض به این مکان مقدس به شکل کم‌سابقه‌ای، شکل بگیرد.
وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «یورش یک مسئول اسرائیلی (ایتمار بن گویر) به صحن مسجدالاقصی را به‌شدت محکوم می‌کند. این اقدامات هدفمند، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تحریک احساسات مسلمانان به شمار می‌رود.» سازمان همکاری اسلامی نیز در واکنش به تشکیل کابینه نتانیاهو تصریح کرد که «این اقدام را در راستای جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان و نقض آشکار قوانین بین‌المللی می‌دانیم.»

پیام نتانیاهو  با برگزاری نشست کابینه زیر مسجدالاقصی
در همین ارتباط «رمزی بارود»، نویسنده آمریکایی - فلسطینی در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه همشهری معتقد است که «دولت افراطی بنیامین نتانیاهو با برگزاری این نشست زیر مسجدالاقصی قصد داشت پیامی به افراطی‌های صهیونیست بفرستد که اسرائیل متعهد به تضمین تسلط کامل یهودیان بر حرم شریف، بر سایر اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان و نمادهای مذهبی و فرهنگی است. اما این نوع رفتار بخشی از همان الگویی است که فراتر از نیازهای سیاسی نتانیاهو و پیروان افراطی اوست.» به‌گفته بارود، «بی‌توجهی اسرائیل به حقوق تاریخی فلسطینی‌ها عمیقاً ریشه در ایدئولوژی صهیونیستی دارد. در واقع از همان ابتدا، ایدئولوگ‌های صهیونیستی این ایده را ترویج کردند که فلسطین مکانی عاری از فرهنگ یا میراث است؛ یک بیابان خشک که منتظر پیشگامان صهیونیست برای «شکوفایی» آن است. این تصور که فلسطینی‌ها مردمی با حس ملی جمعی نیستند، تا به امروز به‌عنوان یک مفهوم تعیین‌کننده از صهیونیسم باقی‌مانده و به‌خوبی فراتر از مرزهای اسرائیل گسترش ‌یافته است.»
این نویسنده آمریکایی به حمایت ساختاری سیاستمداران آمریکایی از ایده سلطه صهیونیسم بر سرزمین‌های اشغالی نیز نقبی زده و می‌گوید که «اوانجلیست‌های آمریکایی به‌ویژه از طرفداران پرشور این ایده (فقدان حس ملی جمعی در میان فلسطینی‌ها) هستند که باعث شده برخی از سیاستمداران آمریکایی نیز علناً از آن استقبال کنند. برای مثال، در سال 2011، نیوت گینگریچ، کاندیدای ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، به یک شبکه یهودی گفت که فلسطینی‌ها «مردم من‌درآوردی» این منطقه هستند.» نتیجه این تفکر، همان چیزی است که نزدیک به هشت دهه در سیاست‌های اعمالی و اعلامی اسرائیل می‌بینیم. رمزی بارود برایند این نگاه را اینگونه توصیف می‌کند که «کاربرد عملی این ایده به این معناست هر چیزی که برخوردار از صبغه یهودیت اسرائیلی باشد -  اعم از شهرها، شهرک‌ها، جاده‌های فرعی یا بناهای متعدد هنری، فرهنگی، مذهبی و غیره باید ساخته شود و به‌موازات آن، پاکسازی شهرها، روستاها، خیابان‌ها، خانه‌ها، اماکن فرهنگی و مذهبی فلسطین در همین راستا قابل ارزیابی است. کمپین رژیم صهیونیستی برای تغییر‌نام مکان‌های فلسطینی، تخریب میراث‌های فلسطینی، ثبت فرهنگ فلسطینیان به نام صهیونیسم، تضعیف زبان عربی و محو مشارکت‌های فرهنگی مردم فلسطین بیش از 75سال است که ادامه دارد.»

افراطیون در قلب جریان اصلی سیاست اسرائیل قرار دارند
«رمزی بارود» که مدافع حقوق فلسطینیان در مجامع جهانی است با اشاره به ماجرای ورود وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که یک چهره منفور بین‌المللی است، معتقد است که «مقامات اسرائیل همچنین فشار را بر «مسجدالاقصی»، سومین مکان مقدس اسلام افزایش داده‌اند. این امر تهاجم شدید یک گروه تندروی صهیونیست به محوطه مسجدالاقصی را تسهیل کرد. این گروه اعلام کرده است که مشتاق تخریب مسجدالاقصی به‌منظور ساخت معبد سوم یهودیان در محوطه این مسجد است - چیزی که دولت اسرائیل نیز به‌وضوح آرزوی آن را دارد. اکنون که افراطیون اسرائیل در قلب جریان اصلی سیاست قرار دارند، مایل‌اند طرح‌های خود را علیه مسجدالاقصی، حرم ابراهیمی و کل بیت‌المقدس شرقی پیش ببرند.»
مسئله حفاری‌های زیرزمینی نیز موضوع کلیدی دیگری بود که بارود به آن اینگونه پرداخت و تأکید کرد که «حفاری‌ها زیر شهر قدس اشغالی سال‌هاست که انجام می‌شود و بدون توجه به ایدئولوژی سیاسی حاکم بر تل‌آویو ادامه دارد. بااین‌حال، اکنون این حفاری‌ها به‌دلیل مرکزیت آن روایت مسیحایی برای وزرای راست افراطی اسرائیل، معنای ایدئولوژیک و مذهبی عمیق‌تری نسبت به قبل دارند.»
گفتنی است که صهیونیست‌ها معتقدند مسیح در پی احداث سومین معبد سلیمان ظهور می‌کند و احداث این معبد از مقدمات ظهور اوست. براساس تعالیم تلمود، مسیح از خاندان سلطنتی داوود است و امت مشرکین (مسیحیان، مسلمانان و...) به‌وسیله او نابود می‌شوند و بنی اسرائیل به قدرت جهانی می‌رسد. یهودیان معتقدند همانگونه که سلیمان نبی(ع) توبه مشرکان را به این دلیل که برای برخورداری از نعمات سلطنت سلیمان ایمان آورده بودند نپذیرفت، پس از ظهور مسیح نیز توبه غیریهودیان پذیرفته نمی‌شود.
سردبیر سابق «میدل‌ایست‌آی» و معاون سابق سردبیر سایت الجزیره در پایان به این نکته اساسی اشاره می‌کند که «درحالی‌که فلسطینی‌ها به مقاومت خود با تمام ابزارهای موجود ادامه می‌دهند. مسلمانان در سراسر جهان باید چالش موجود را درک کنند و با برادران خود در قدس اشغالی و در سراسر فلسطین همبستگی معنادار داشته باشند.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید