• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 20 خرداد 1402
کد مطلب : 194006
+
-

خسارت توفان و سیلاب

آن‌طور که روابط‌عمومی اورژانس کشور اعلام کرده است بر اثر توفان و سیلاب در 2روز گذشته ۵۹نفر مصدوم شدند و ۷نفر هم جان خود را از دست دادند.  به‌گزارش همشهری، بر این اساس، تعداد مصدومان بر اثر توفان و سیلاب در 2روز گذشته، در تهران ۲۷نفر، در اهر ۲نفر، اصفهان ۱۵نفر، مازندران ۵نفر و استان البرز ۱۰نفر اعلام شده است. همچنین ۷نفر نیز بر اثر بارش‌های ۲روز گذشته در کشور جان خود را از دست دادند؛ اصفهان (۴نفر بر اثر سیل)، آذربایجان شرقی (یک نفر بر اثر سیل)، استان مرکزی (یک نفر بر اثر برخورد صاعقه) و مازندران (یک نفر بر اثر ریزش سنگ در جاده چالوس به‌دلیل بارش‌ها) .
سازمان مدیریت بحران کشور تا فردا، یکشنبه، 21خرداد برای ۲۱استان کشور هشدار سطح نارنجی صادر و به هموطنان توصیه کرده است از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند. جمعیت هلال‌احمر هم با اشاره به تداوم بارش‌ها و سوانح جوی ناشی از آن در برخی استان‌های کشور اعلام کرد که امدادگران هلال‌احمر در سیل و آب‌گرفتگی 3روز گذشته در ۱۵استان به بیش از هزار نفر امدادرسانی کرده‌اند. عملیات امداد و نجات در سیل و آب‌گرفتگی از ١٦خرداد در ۲۷منطقه از ۱۵استان آذربایجان‌شرقی، اصفهان، البرز، تهران، خوزستان، سمنان، زنجان، قزوین، قم، کرمان، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد انجام شد و امدادگران هلال‌احمر در این مدت به هزارو 23آسیب‌دیده از سیل‌ امدادرسانی کردند.  در سیل و آب‌گرفتگی ۱۵استان به ۷۲نفر اسکان اضطراری داده و ۲۶نفر به مناطق امن منتقل شدند. همچنین آب‌گرفتگی از ۱۲۱واحد مسکونی تخلیه شد. ٧٢تیم شامل ٢٧٨امدادگر و نجات‌گر جمعیت هلال‌احمر در این مدت در حال امدادرسانی به متاثران از سوانح جوی بوده‌اند. رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان اینکه شبکه راداری هواشناسی در کشور تکمیل نشده است، گفت که بارندگی‌های سیل‌آسای تابستانی قابل پیش‌بینی نیست.
 احد وظیفه اضافه کرد: اگر بخواهیم با دوره بلندمدت مقایسه کنیم یعنی بازه 30ساله از سال 1373 تا 1402، سال گذشته در جنوب‌غرب و تقریبا بخشی از جنوب کشور یعنی بوشهر به سمت غرب و استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال‌وبختیاری، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان تا جنوب آذربایجان‌غربی و لرستان، بارندگی خیلی‌خوب بوده است.  به‌گفته او، در مناطق دیگر کشور بارندگی مناسب نبوده و در برخی مناطق بسیار کم بوده مانند خراسان رضوی که تا الان 46درصد بارش سالانه را دریافت کرده و 54درصد کم‌بارشی دارد. در استان تهران حدود 44درصد بارندگی کمتر از نرمال است. وظیفه، استان‌هایی که بارندگی کمتر از نرمال داشتند را از شمال‌غرب، شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کل خطه سواحل جنوبی دریای خزر و همینطور استان‌هایی که در دامنه‌های جنوبی البرز واقع می‌شوند مانند قزوین، تهران، سمنان تا خراسان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، همینطور جنوب شرق معرفی می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید