• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193996
+
-

هم و غم فاطمه ذاکریان برای مهارت‌افزایی مردم شهرش

بانویی که خراشاد را جهانی کرد

بانویی که خراشاد را جهانی کرد

رشته توبافی را احیا کرده و نام خراشاد را به جهان شناسانده است. فاطمه ذاکریان، بانوی کارآفرینی است که نوروز امسال هم سرنوشت زندگی‌اش دستاویز مستند صدا وسیما و با عنوان «قهرمانان معمولی» مهمان خانه‌های ما شد. او با هنر پارچه‌بافی سنتی روستای خراشاد موفق شده توجه‌خیلی‌ها را به این تکه از خراسان جنوبی جلب کند. ذاکریان که اکنون مدیرعامل شرکت توبافی خراشاد است، از چند سال قبل برای احیای این هنر منسوخ و اشتغال‌زایی بانوان روستا پیشقدم شده است.

 مهارت متفاوت
یکی از بانوان توانمند بیرجندی است که در زمینه تولیدات دستباف «توبافی» نه‌تنها در خراسان جنوبی بلکه در دیگر استان‌ها و حتی کشورهای اروپایی شناخته شده است. بانویی که توانسته مهاجرت معکوس به روستای خراشاد را رقم بزند و برخی از افرادی که به دلایل مختلف ازجمله خشکسالی از روستا مهاجرت کرده بودند دوباره برگردند و مشغول بافت حوله شوند. به‌گفته او در بسیاری از شهرهای ایران هنر پارچه‌بافی وجود دارد؛ اما همه ساده‌بافی می‌کنند. آنچه روستای خراشاد را متمایز کرده این است که آنها روی طرح‌ها و نقش‌های مختلف کار می‌کنند و اکنون در جای‌جای ایران، هنر دستباف خراشاد را آموزش می‌دهند.

 آموزش و ترویج توبافی
ذاکریان علاوه بر ترویج فرهنگ صنایع‌دستی و روی آوردن به مشاغل سنتی استان، توانسته با راه‌اندازی آموزشگاهی در مرکز استان در خانه تاریخی «اعتمادی‌نیا» زمینه بازدید گردشگران خارجی و آشنایی آنها با دستباف‌های بانوان خراسان جنوبی و اشتغال‌زایی نیز فراهم کند. این بانوی هنرمند تاکنون به بیش از ۲هزار نفر در بیرجند حوله‌بافی آموزش داده و حالا برخی از این افراد امروز خودشان تبدیل به کارآفرین شده‌ و چندین نفر را در این حوزه مشغول به‌کار کرده‌‌اند. به‌گفته ذاکریان کوچک‌ترین بافنده حوله در خراشاد ۶ سال دارد و  مسن‌ترین فرد هم ۸۷ ساله است که نسل به نسل آموزش‌ها را از مادر و مادربزرگ‌ها یاد گرفته‌اند.او دوست دارد یک کارخانه نساجی کوچک در منطقه خراشاد تأسیس کند تا حتی برای خرید نخ نیز به جای دیگری مراجعه نکنند و بتوانند دستگاه‌های تولید نخ نیز داشته باشند. یعنی صفر تا صد ماجرا توسط خودشان انجام شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید