• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193946
+
-

چرا تفریح می‌خواهیم؟

استراحت جسم و ذهن با تفریح‌ سالم

علی‌الله سلیمی، روزنامه‌نگار

بیشتر ما مواقعی که اولویت‌های زندگی و اهداف کوتاه‌مدت‌ و بلندمدت خود در زندگی را می‌شماریم، مواردی را از قلم می‌اندازیم که اتفاقاً جزو مهم‌ترین اولویت‌های زندگی هر یک از ما محسوب می‌شوند و بدون توجه و پرداختن به آنها، بسیاری از ما چیزی در زندگی کم داریم. ازجمله مواردی که برای داشتن یک زندگی ایده‌آل و البته بهتر است بگوییم «نرمال» لازم است، «تفریح و سرگرمی» و فاصله گرفتن هر چند موقتی، از تمرکز ذهنی پیوسته و اشتغال بی‌وقفه است. تفریح، البته از نوع سالم آن، همان استراحت دادن به ذهن و جسم است برای تجدید قوا و کارایی بهتر و بیشتر که همه ما به آن نیاز داریم. به بیان دیگر، هرقدر هم که عاشق کار و فعالیت روزمره خود باشیم؛ باز هم همه ما چشم به راه تعطیلات آخر هفته‌ هستیم تا به تفریحات سالم موردعلاقه خود که حتما نقشه‌ای هم برای آن داریم بپردازیم. بسیاری از افراد دوست ندارند، تمام ایام تعطیلات در تخت‌ خود بمانند یا فقط مجبور باشند به کارهای عقب‌مانده خود رسیدگی کنند، چراکه ایام تعطیلات، بهترین فرصت و زمان مناسب برای استراحت و تفریح سالم است.

انتخاب مناسب
تعاریفی که هر یک از ما از واژه ‌«تفریح» داریم طبعاً متفاوت است اما یک وجه اشتراک در تمام تعاریف می‌تواند وجود داشته باشد که آن هم داشتن تفریحات سالم بدون عوارض احتمالی است. یعنی در مقابل حس خوبی که از یک تفریح نصیب ما می‌شود، خسارت یا تاوانی در کوتاه‌مدت یا حتی بلندمدت نپردازیم. بنابراین، اندیشیدن به جنبه‌های مثبت یک تفریح سالم، از همان ابتدا می‎تواند شوق پرداختن به آن تفریح را در وجود ما دوچندان کند. متأسفانه برخی رفتارها که بعضی از افراد نام «تفریح» را بر آن می‌گذارند، در ادامه زندگی می‌تواند عوارض ناخوشایندی را برای انسانی در پی داشته باشد و حتی صدمات جسمی و روحی ناگواری را باعث شود که گاهی خلاصی از آن زمان‌ و هزینه زیادی را می‌طلبد.

داشتن ایده
 نیاز به تفریح و سرگرمی معمولاً زمانی به سراغ انسان می‌آید که فرد از کار و فعالیت پیوسته‌ای احساس خستگی یا حتی از یک‌جا ماندن و یکنواختی زندگی احساس کسالت کند. در چنین مواقعی است که دوست داریم برای مدت کوتاهی هم که شده دست از کار و فعالیت پیوسته برداریم و به تفریح مورد علاقه خود بپردازیم. اما گاهی هم پیش می‌آید که برای گذراندن اوقات فراغت خود، هیچ ایده و فکر بکر و تازه‌ای نداریم و اتفاقاً این جور مواقع بیشتر از هر موقع دیگری، حوصله‌مان سر می‌رود. جمله آشنا اما ناخوشایند «حوصله‌ام سر رفته است» از آن جملات دردناکی است که معمولاً هم کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و ممکن است سراغ همه ما بیاید. بنابراین، بهترین اقدام در چنین مواقعی، مرور ذهنی فهرستی از ایده‌های و برنامه‌های مورد علاقه و در عین حال، سالم است که انجام آنها بتواند ذهن و جسم ما را از خستگی و کسالت رها سازد و توان مضاعفی برای ادامه کار و فعالیت به ما ببخشد.

برنامه‌های مفید و سودمند
داشتن تفریحات سالم و سرگرمی‌های مناسب، فرصت مناسبی برای دورهم جمع‌شدن و داشتن گفت‌وگویی گرم و صمیمی با دوستان، آشنایان و اطرافیان را فراهم می‌کند. از سوی دیگر اختصاص زمانی برای تفریح، در بلندمدت به حفظ سلامت روان و دستیابی به آرامش ذهنی ما کمک می‌کند. بخشی از تفریحات با سفر و گشت‌وگذار در دل طبیعت محقق می‌شود اما معمولاً در اغلب مواقع امکان سفر فراهم نیست و می‌شود در خانه ماند و تفریحات مورد علاقه خود را دنبال کرد. از ساده‌ترین و مفیدترین تفریحاتی که می‌شود در محیط خانه انجام داد می‌توان از ورزش و تمرین در خانه نام برد. فراموش نکنیم که همیشه برای ورزش‌کردن نیازی به باشگاه رفتن نیست. حتی اگر تردمیل یا دوچرخه ثابت ندارید، یکی از تفریحات سالم می‌تواند تماشای ویدئوهای ورزشی مختلف و انجام ورزش‌های ساده مانند پلانک، شنا و کرانچ در خانه باشد.

سرگرمی خوشمزه
اگر دوست دارید در برنامه‌های تفریحی خود با یک‌تیر دو نشان بزنید، آشپزی را از قلم نیندازید و آن را به یک تفریح تبدیل کنید. به‌عنوان یکی از تفریحات سالم می‌توانید در کنار خانواده و با همدیگر آشپزی کنید. حتی کوچک‌ترین فرد خانواده می‌تواند با هم‌زدن مواد در آشپزی کمک کند. فقط به یاد داشته باشید از کنار هم بودن لذت ببرید و به نتیجه نهایی توجهی نداشته باشید. بدون شک، آشپزی یکی از بهترین تفریح‌های سالم خانوادگی است.

تفریح خانوادگی
اگر به برنامه‌های تفریحی خانوادگی علاقه دارید، ساختن و کنار هم قراردادن قطعات پازل را فراموش نکنید، چرا که این برنامه راهی عالی برای برقراری ارتباط و تمرین کارگروهی در خانواده است. علاوه بر این ساختن یک چیز باارزش، اعتماد به‌ نفس شما را افزایش می‌دهد و باعث رشد و توسعه فردی شما و سایر اعضای خانواده به‌ویژه کوچک‌ترها می‌شود. حتی می‎توانید در کنار هم یک مهارت جدید بیاموزید. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید به‌عنوان یکی از تفریحات سالم خود، یک زبان جدید یاد بگیرید. این فهرست سرگرمی‌های سالم، با توجه به علاقه و استعدادهای شما می‌تواند متعدد و پرشمار باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید