• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193690
+
-

مشتاقان دیدار

حاشیه‌نگاری
مشتاقان دیدار

امیررضا قشقایی؛ روزنامه‌نگار

تندتر برویم که به مراسم برسیم

اگر با چشم خود نمی‌دیدم، هیچ‌وقت این حجم از جمعیت را باور نمی‌کردم. ۳۴سال از رحلتش می‌گذرد، اما آتشی که او در قلب‌ها روشن کرده، خاموش شدنی نیست. این را در چهره پیرمردی می‌بینم که حتی در راه رفتنش هم دچار مشکل است، اما این باعث نشده امروز(14 خرداد) در خانه بماند و از تلویزیون مراسم سالگرد را نگاه کند. البته همسرش با تمام وجود دستش را گرفته و هر چند قدم، حالش را می‌پرسد. پیرمرد اما هربار با آرامش و ذوقی که در چشمانش وجود دارد، می‌گوید: «خوبم، تندتر برویم که به مراسم برسیم.»

اینجا کسی تشنه نمی‌ماند
تقریبا تمام ورودی‌های حرم توسط نیروی انتظامی مسدود است. برای همین زوار حرم امام(ره)، اندکی از مسیر را پیاده می‌روند. آفتاب امروز (14 خرداد)، از باقی روزها گرم‌تر است، اما این باعث نمی‌شود مشتاقان، مراسم ارتحال را از دست بدهند. خوشبختانه بطری‌های آب معدنی به تعداد بین زوار پخش می‌شود و هیچ‌کس اینجا تشنه نمی‌ماند. در‌های ورودی حرم شلوغ است، اما بازرسی بدنی به سرعت انجام می‌شود و مردم برای ورود به حرم خیلی معطل نمی‌شوند.

مشتاقان سحرخیز
از چند هفته قبل، کارت ورود خبرنگاران به صحن اصلی حرم برای حضور هنگام سخنرانی رهبر معظم انقلاب صادر شده بود، اما مردم و مشتاقان سخنان ایشان برای حضور در صحن باید از حدود 3یا 4صبح در حرم حضور می‌یافتند. این را از حرف‌های مرد میانسالی شنیدم که به‌گفته‌ خودش، از نماز صبح در حرم حضور یافته تا بتواند فرموده‌های حضرت آقا را از نزدیک بشنود. البته تا حدود ساعت 7 امکان ورود به صحن اصلی وجود داشت، اما بعد از این ساعت عملا به‌علت پر شدن فضا برای ورود افراد دیگر جا نبود.

امام همه
سالگرد رحلت امام، از آن دسته مراسم‌هایی است که هر فردی با هر گرایش سیاسی و عضو هر جناحی در آن شرکت می‌کند. امام(ره) متعلق به همه‌ مردم ایران است و با اینکه دیگر در بین ما نیست، اما یاد او همچنان همه‌ مردم، مسئولان و مدیران را با هر اعتقادی دورهم جمع می‌کند. امسال اما این موضوع پررنگ‌تر از سال‌های گذشته شده بود؛ آن‌قدر پررنگ که به‌جای صف اولی‌ها باید بگوییم صف‌های اولی. سران 3قوه، آیت‌الله جنتی، رئیس مجمع تشخیص و فرزند رهبرمعظم انقلاب اندکی آن طرف‌تر و درحالی‌که تکیه داده‌اند، آماده شنیدن سخنان امام خامنه‌ای می‌شوند. پیش از سخنرانی رهبرمعظم‌انقلاب، سیدحسن خمینی چند خطی صحبت  و مهم‌ترین میراث امام(ره) را جمهوری اسلامی معرفی می‌کند.

نسل جدید به آشنایی بیشتر با امام‌ره‌ نیاز دارد
ساعت حدود ۹صبح است و کم‌کم صدای پای ورود رهبرمعظم‌انقلاب در جایگاه به گوش می‌رسد. مثل همیشه سخنرانی بدون تأخیر آغاز می‌شود، شعارها تمام نمی‌شود؛ «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» و... .‌ مردم قصد تمام کردن شعارها را ندارند و در نهایت آقا شخصا درخواست می‌کند که مردم به سخنان ایشان گوش دهند؛ جمعیت آرام می‌شود. سخنرانی امسال با جمله‌ای بسیار مهم آغاز می‌شود؛ «نسل‌های جدید این کشور به آشنایی بیشتر با امام(ره) نیازمندند، ما قدیمی‌ها هم همین‌طور... .»

زنده شدن خاطرات
سخنرانی آقا پس‌از یک ساعت تمام می‌شود و پس از شنیدن فرمایشات ایشان که محتوای اصلی آن الگو‌پذیری از سیره امام(ره) و پیاده‌سازی آن در دنیا مدرن بود، اکثر مردم از حرم خارج می‌شوند. البته زوار حرم امام(ره) بدون زیارت مضجع شریف، صحن را ترک نمی‌کنند. بیرون حرم اما هوا گرم‌تر شده‌است و تحمل گرما برای خانم‌هایی که اکثرا حجاب چادر دارند، سخت‌تر است، اما نشانه‌ای از نارضایتی در چشمان آنان دیده نمی‌شود. در بخش‌های مختلف حرم ماشین‌های آب‌پاش وجود دارد تا برای جلوگیری از گرمازدگی، روی مردم آب بپاشند؛ صحنه‌ای که آدم را یاد حال و هوای اربعین می‌اندازد. موکب‌های مختلف غذا و میوه در اطراف حرم نیز خاطرات را زنده می‌کنند.

گفت‌وگو با خبرنگاران
خبرنگار صداوسیما با زائران مصاحبه می‌کند و از آنها درباره‌ علت آمدن‌شان می‌پرسد؛ سؤالی که از پیر تا جوان با اشتیاق به آن پاسخ می‌دهند. مسئولان و مدیران کشور نیز طبق معمول از دید علی رضوانی پنهان نمی‌مانند و درباره اینکه تا چه اندازه امام(ره) را الگوی مدیریتی و شخصیتی خود قرار داده‌اند، توضیح می‌دهند، اما غیراز مقام‌های ایرانی، هیأت‌های زیادی نیز از کشورهای مختلف دنیا آمده‌اند تا از نزدیک شاهد مراسم باشکوه ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی باشند.

اتوبوس‌هایی که از سراسر کشور آمدند
بیرون حرم پر است از اتوبوس و ماشین‌هایی که از نقاط مختلف کشور، مردم را برای تجدید بیعت با امام راحل آورده‌اند.
هرچند صد متر بنر‌های بزرگی دیده می‌شوند که اسم هر استان روی آن نوشته شده‌است. گروه‌های مختلف مردم کم کم با پایان مراسم و پس از ادای نماز ظهر و عصر، به سمت ماشین‌ها می‌روند تا به شهر خود بازگردند. مردم تهران نیز سوار اتوبوس‌های بی.آر.تی‌‌ مربوط به محله‌های مختلف می‌شوند تا به خانه‌ بروند. با این اوصاف، مشکلی برای حمل‌ونقل زوار وجود ندارد؛ ضمن اینکه متروی حرم نیز برای خدمت‌رسانی حاضر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید