• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193675
+
-

شما دست خدا هستید

نگاه امام راحل به جوانان

جوانان و جوانی در نگاه امام‌خمینی(ره) از جایگاه بلندی برخوردارند؛ چراکه با اتکا به نیرو و اخلاص همین جوان‌ها بود که جنگ 8ساله تحمیلی به سرانجامی خوش رسید و ایران، طعمه بیگانگان نشد و به واسطه نیرو و اخلاص همین جوان‌هاست که می‌توان استقلال کشور را حفظ کرد و از بیگانگان بی‌نیاز شد. جمله‌های زیر که برگرفته از سخنان امام راحل هستند، به‌صورت جمله‌ قصار آمده‌اند تا نگاه این رهبر الهی را  درباره حوزه جوانان، بیش از پیش تبیین کنند؛ تبیینی که شاید برای جوانان امروز ما  کارگشا نیز باشد.
      
به تو و سایر جوان‌ها که طالب معرفت‌اند وصیت می‌کنم که شما و همه موجودات جلوه اویند و ظهور وی‌اند. کوشش و مجاهده کنید تا بارقه‌ای از آن را بیابید و در آن محو شوید و از نیستی به هستی مطلق برسید.
(نامه عارفانه امام به خانم فاطمه طباطبایی، صحیفه نور، ج 22)
به جوان‌هایتان سفارش کنید، از قول من سلام به همه برسانید و سفارش کنید که شما جوان‌ها جند خدا هستید، شما دست خدا هستید، شماها کاری بکنید که ایران سربلند باشد در دنیا، ما پیش خدا سربلند باشیم، خود شما پیش خدا آبرومند باشید. (صحیفه نور، ج12)
جوان‌ها جدید‌العهد هستند به ملکوت عالم و نفوس‌شان پاک‌تر است و هر چه بالاتر روند، اگر مجاهده نکنند و تحت تربیت واقع نشوند، هر قدمی که به بالا بردارند و هر مقداری که از سن‌شان بگذرد، بعیدتر می‌شوند از ملکوت اعلا و اذهانشان کدورتش بیشتر می‌شود و لذا تربیت‌ها باید از اول باشد. (صحیفه نور، ج14)
شیخ جلیل ما و عارف بزرگوار، آقای شاه‌آبادی روحی فداه فرمودند که تا قوای جوانی و نشاط آن باقی است بهتر می‌توان قیام کرد در مقابل مفاسد اخلاقی و خوب‌تر می‌توان وظایف انسانیه را انجام داد. مگذارید این قوا از دست برود و روزگار پیری پیش‌ آید که موفق شدن در آن حال، مشکل است و بر فرض موفق شدن، زحمت اصلاح خیلی زیاد است. (چهل حدیث، امام خمینی، ص111)
پسرم! از زیر بار مسئولیت انسانی که خدمت به حق درصورت خدمت به خلق است، شانه خالی مکن که تاخت و تاز شیطان در این میدان کمتر از میدان تاخت و تاز در بین مسئولان و دست‌اندرکاران نیست و دست و پا برای به‌دست آوردن مقام (هر چه باشد) چه مقام معنوی و چه مقام مادی مزن. به عذر آنکه می‌خواهم به معارف الهی نزدیک شوم یا خدمت به عبادالله نمایم؛ که توجه به آن از شیطان است؛ چه رسد که کوشش برای به‌دست آوردن آن. (نقطه عطف، امام‌خمینی)
ای برادر! تا عمر، جوانی، قوت و اختیار باقی است، اصلاح نفس کن. اعتنا به این جاه و شرف‌ها مکن. این اعتبارات را زیر پا بگذار، تو آدمیزاده‌ای، صفت شیطان را از خود دور کن. (چهل حدیث، امام خمینی، ص 98)



 

این خبر را به اشتراک بگذارید