• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193665
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KOmrR
+
-

تا آخرین نفس

کن لوچ، بازنشسته نمی‌شود

سینمای جهان
تا آخرین نفس

کن‌لوچ، کارگردان مطرح انگلیسی گفته که تا وقتی نامم در ستون ترحیم روزنامه نیامده یعنی می‌توان به‌کار ادامه داد.
کن‌لوچ که در ماه ژوئن ۸۷ساله می‌شود گفت که اگر ستون‌های ترحیم را می‌خوانید و در آنها نیستید، روز خوبی است. بنابراین ادامه می‌دهیم و شاید «بلوط پیر» آخرین ساخته‌ام نباشد. این فیلمساز مطرح انگلیسی پیش از پانزدهمین حضورش در جشنواره کن با فیلم «بلوط پیر» در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر، اذعان کرده بود که واقعا، ساخت دوباره یک فیلم بلند برایش دشوار خواهد بود. او گفته بود: «ساخت فیلم‌ها معمولا چند سال طول می‌کشد و من تقریبا ۹۰ساله خواهم شد و قابلیت‌هایم رو به کاهش است. حافظه کوتاه‌مدتم از بین می‌رود و بینایی‌ام در حال حاضر بسیار ضعیف است، بنابراین بسیار مشکل است.» البته لوچ پیش از این نیز چندبار اعلام بازنشستگی کرده بود. وقتی در سال۲۰۱۴ فیلم «جیمی‌هال» را به جشنواره کن آورد، قبلا اعلام کرده بود که آخرین فیلم بلند او خواهد بود، اما انتخاب دولت محافظه‌کار در سال۲۰۱۵ و کاهش رفاه اجتماعی باعث شد که او در سال۲۰۱۶ پشت دوربین فیلم «من، دنیل بلیک» برود. این فیلم که حمله‌ای جدی به سیستم مزایای بریتانیاست، دومین نخل طلا را برای این سینماگر پس از فیلم
 « بادی که در مرغزار می‌وزد» در سال۲۰۰۶ به همراه داشت و به شعاری برای عدالت اجتماعی در سراسر جهان تبدیل شد.
او پس از آن و در سال۲۰۱۹ فیلم «متأسفیم جا ماندی» را ساخت که حمله‌ای شدید به ماهیت شکننده و مضر «اقتصاد گیگ»که از طریق داستان مردی که برای یک سرویس تحویل آمازون کار می‌کند روایت می‌شود. لوچ، پس از نمایش این فیلم در کن دوباره گفت که این فیلم آخرین فیلم او خواهد بود که به کن می‌آید اما باز هم اینطور نبود.
این سینماگر مطرح امسال و برای پانزدهمین‌بار با فیلم جدیدش «بلوط پیر» پا به بخش رقابتی کن گذاشت. «بلوط پیر» که مانند «من، دنیل بلیک» و «متأسفیم جاماندی»، در شمال‌شرقی انگلستان فیلمبرداری شده، موضوع پناهجویان سوری را دستمایه‌ قرار داده است. لوچ حالا با ۱۵بار حضور در بخش رقابتی جشنواره کن، رکورددار و قهرمان معتبرترین رویداد سینمایی جهان است.
این کارگردان سرشناس در سال۲۰۰۶ با فیلم تحسین‌شده‌ «بادی که در مرغزار می‌وزد» نخل طلای کن را تصاحب کرد و در سال‌۲۰۰۹ با فیلم «در جست‌وجوی اریک» و در سال۲۰۱۰ با فیلم «مسیر ایرلندی» دوباره نامزد نخل طلا بود و در سال۲۰۱۲ با فیلم «سهم فرشته» جایزه هیأت داوران جشنواره کن را از آن خود کرد و در سال۲۰۱۴ نیز فیلم «جیمی هال» را به کن برد. لوچ در سال۲۰۱۶ برای دومین‌بار با فیلم تحسین‌شده «من، دنیل بلیک» موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم شد تا نام خود را در میان چند کارگردان معدود سینمای جهان با 2نخل طلا ثبت کند و در سال۲۰۱۹ هم «متأسفیم جا ماندی» را در کن رونمایی کرد. ازجمله دیگر افتخارات این کارگردان کهنه‌کار می‌توان به دریافت شیر طلای افتخاری ونیز در سال۱۹۹۴، جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی سزار با فیلم «سرزمین و آزادی» در سال۱۹۹۶ و جایزه یک عمر دستاورد هنری از جوایز فیلم اروپا در سال۲۰۰۹ اشاره کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید