• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193650
+
-

یک پیاله از بهشت

بستنی سنتی‌ ایرانی، به‌عنوان بهترین دسر سرد دنیا معرفی شد

طعم خوب
یک پیاله از بهشت

بستنی سنتی، تقریبا تمامی نمادهای زیست در جغرافیای ایران را دارد؛ مردم را در سرزمین خشک و عموما گرم فلات ایران خنک می‌کند، و گلاب و پسته و زعفران دارد که هرکدام به‌تنهایی می‌تواند ایرانی‌ترین خوراکی دنیا باشد. این مجموعه ایرانی، حالا اما اعتباری جهانی دارد، و به‌عنوان بهترین دسر سرد دنیا شناخته شده ‌است. البته ما هیچ تردیدی درباره آن نداشتیم، اما حالا دنیا هم می‌تواند در مزه کردن طعم این خوراکی که در بهشت ایران پا گرفته، با ما شریک شود.
این انتخاب، از سوی تیست اطلس، سایت مرجع غذاها و خوراکی‌های دنیا انجام گرفته است. در لیست 50دسر سردی که این سایت معتبر ارائه کرده، از ایران 2خوراکی دیگر هم وجود دارند: فالوده در رده نهم و هویج‌بستنی در رده بیست‌ویکم. تیست اطلس درباره بستنی سنتی نوشته است: «بستنی سنتی یک بستنی منحصربه‌فرد زعفرانی ایرانی است که در ابتدای قرن بیستم توسط اکبر مشتی، نخستین بستنی‌فروش دوره‌گرد تهران، ابداع شده‌است... ترکیب بستنی سنتی با گلاب و زعفران، رنگ زرد درخشان آن و مزه بی‌نظیرش، بستنی‌سنتی را به یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی‌ها تبدیل کرده است.»
تیست اطلس، درباره فالوده، ‌اینطور نوشته است که خاستگاه آن شیراز است و براساس باور عمومی، ‌قدمت آن به 4سده قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و به این ترتیب، یکی از قدیمی‌ترین دسرهای سرد دنیا به‌شمار می‌رود.
این سایت که پیش از این هم برخی خوراکی‌های ایرانی را در فهرست بهترین‌های دنیا قرار داده، درباره هویج‌بستنی نوشته که با توجه به شناور بودن یک اسکوپ بستنی در یک لیوان آب هویج، می‌توان آن را غیرعادی دانست اما با همه اینها، یک دسر معرکه است که افراد را سرحال می‌آورد.
شاید از نظر ما، جای خالی فالوده‌بستنی در این فهرست حس شود اما این خوراکی خوشمزه، با شکلی کمی متفاوت و البته از کشور دیگری، در این فهرست قرار دارد؛ در رده سی‌ام، یک دسر به نام «کولفی فالوده» قرار دارد که ترکیب فالوده، با یک بستنی سنتی با نام کولفی است که بیشتر در شمال هند محبوبیت دارد.
تیست اطلس در مهم‌ترین فهرستی که درباره بهترین غذاهای ایرانی داده، قورمه‌سبزی، نماد سفره ایرانی را‌ ‌در رده هشتم بهترین غذاهای دنیا قرار داده بود. این فهرست‌ها براساس امتیاز‌دهی‌ها توسط مردم عادی و یا کارشناسان این سایت، همینطور نظرسنجی‌های عمومی تهیه می‌شوند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید