• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193608
+
-

پروژه راه‌آهن تبریز- میانه این هفته افتتاح می‌شود

گزارش روز
پروژه راه‌آهن تبریز- میانه این هفته افتتاح می‌شود

22سال انتظار تبریزی‌ها برای افتتاح راه‌آهن تبریز-میانه به پایان رسید و این پروژه این هفته به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش همشهری، سال1379 پروژه ریلی شمال غرب کشور از میانه به تبریز توسط وزیر راه دولت وقت کلنگ‌زنی شد. قرار بود طی چند سال این پروژه به بهره‌برداری برسد، درحالی‌که دوره 8وزیر و 4رئیس‌جمهوری به پایان رسید، اما پروژه نیمه تمام ماند.
سال1398 رئیس‌جمهوری وقت در سفر به تبریز پروژه راه‌آهن تبریز-میانه را تا ایستگاه بستان‌آباد افتتاح کرد، اما بازهم نتیجه‌ای دربرنداشت و تبریزی‌ها همچنان ‌ مسیر ‌ تبریز-تهران را در 12ساعت طی می‌کنند و این در حالی است که این مدت با قطار به 7ساعت کاهش می‌یابد.
با گذشت بیش از 2دهه قرار است پروژه راه‌آهن تبریز-میانه روز پنجشنبه‌ (19خرداد) با حضور رئیس‌جمهوری
افتتاح شود.
افتتاح‌پروژه ریلی «میانه-بستان‌آباد-تبریز» می‌تواند انقلاب اقتصادی در حمل‌ونقل ریلی کشور ایجاد کند؛ زیرا تنها مزیت این پروژه کوتاهی مسیر تهران به تبریز نیست، با توجه به موقعیت شاهراهی آذربایجان شرقی به جهت ارتباط ایران با اروپا این پروژه می‌تواند زمینه‌ساز رشد اقتصادی شود و جهش قابل توجهی در جابه‌جایی کالا در داخل کشور و همچنین محموله‌های خارجی و رونق صادرات ریلی ایجاد کند.
این پروژه ۲۰۳کیلومتر طول دارد و با کاهش‌ مسیر و دسترسی قبلی، زمان سفر با قطار از تبریز به تهران را که اکنون‌ ۱۰ تا گاهی حتی ۱۴ساعت طول می‌کشد نیز حدود 4 تا 5 ساعت کاهش می‌دهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفه‌جویی ۱.۵میلیارد لیتر در مصرف سوخت می‌شود.
جبارعلی ذاکری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی به مهر می‌گوید: «راه‌آهن تبریز به تهران مسیر سهند را دور زده و به میانه متصل شده و از طریق زنجان به تهران می‌رسد. از سوی اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها 2 مسیر برای ترانزیت بار مشخص شده که یکی از آنها از تبریز و استان ما رد می‌شود، این راه‌آهن قوس تند داشته و استقبال بین‌المللی برای ترانزیت بار کم‌بود ‌بنابراین اتحادیه ‌ کریدور را تعریف کرد تا برای
دوخطه کردن و بهسا‌زی آن اقدام شود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید