محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران:
رسیدن به ۳۰۰ ایستگاه، هدف ماست
سعیده مرادی
یکی از دستاوردهای قابل توجه انقلاب اسلامی ساخت و توسعه خطوط مترو بوده است، بهگونهای که متروی تهران هماکنون جزو ۲۰ متروی برتر دنیاست و مسئولان در تلاشاند با اجرای برنامههای مختلف در نگهداشت و ساخت ایستگاه و خطوط جدید گام مؤثری در توسعه مترو بردارند و افراد بیشتری بتوانند از مترو برای حملونقلهای خود بهرهمند شوند. چنان که به تأکید شهردار تهران قرار است توسعه حملونقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامهریزی مورد توجه قرار گیرد و به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت مترو درباره برنامهها برای آینده و دیگر فعالیتهای آنها برای تعمیر و نگهداشت واگنها به ما میگوید.
تعمیر اساسی ۱۴۷ واگن در ۱۴۰۱
شرکت واگنسازی تهران سال گذشته موفق به بازسازی و تعمیر اساسی ۱۴۷واگن از قطارهای شبکه متروی پایتخت شد و این در حالی است که طبق تکالیف محوله، تعمیر ۱۳۳دستگاه واگن موظفی شرکت مذکور برای سال۱۴۰۱ بودهاست. مدیرعامل شرکت متروی تهران در اینباره به خبرنگار همشهری میگوید: باتوجه به اینکه در یکی دو سال گذشته بخش تولید کارخانه واگنسازی فعالیت خاصی نداشته است، از ظرفیت سالنهای این قسمت برای کمک به ماموریت بازسازی و تعمیرات واگنهای نیازمند مرمت شبکه متروی تهران استفاده شده و به همین جهت در سال گذشته ۱۴۷واگن (معادل۲۱ رام قطار) به چرخه سیر در خطوط مترو بازگشت.
هرمزی با تأکید بر اینکه متعاقب نهاییشدن تستهای فنی قطار ملی و قرارداد بین شرکت متروی تهران و شرکت واگنسازی که ناظر بر تولید انبوه ۱۱۳ دستگاه واگن از پروژه قطار ملی است، آمادهسازی و تجهیز سالنهای تولید در دستور کار قرارگرفتهاست، ادامه میدهد: به موازات تدارک تمهیدات لازم برای شروع ماموریت تولید واگنهای جدید، ظرفیتهای تعمیراتی شرکت نیز همچنان به قوت خود فعال بوده و پیشبینی میکنیم امسال با حمایتهای نهادهای مربوطه، حداقل ۲۰۰دستگاه واگن در چرخه تعمیر و مرمت قرارگرفته و در خطوط مختلف شبکه مترو بهکار گرفته شوند.
هرمزی درباره تامین و تولید قطعات برای تعمیرات و اورهال واگنها باتوجه به تحریمهای اعمال شده علیه کشورمان میگوید: با وجود تحریمهای شدید بینالمللی و مشکلات مربوط به تهیه قطعات یدکی از کشورهای خارجی، با همت و تلاش کارگران و مهندسان فعال در شرکت واگنسازی و نیز بهرهمندی از تخصص و نوآوری شرکتهای دانشبنیان و حمایت سایر نهادهای ذیربط داخلی، موفق شدهایم در زمینه تعمیر و تامین قطعات مورد نیاز واگنهای مترو گامهای رو به جلویی برداریم تا چرخه بازسازی واگنها دچار وقفه نشده و شبکه خطوط متروی تهران با حداکثر ناوگان ممکن به خدمترسانی خود ادامه دهد.
افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید تا پایان سال
ساخت و توسعه مترو ازجمله فعالیتهایی است که توسط شرکت متروی تهران با جدیت دنبال میشود، بهطوریکه مدیرعامل متروی تهران از ۶ برابرشدن بودجه مترو به همت شورای شهر و افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید تا پایان سال خبر میدهد. هرمزی میگوید: امسال، توسعه متروی تهران و آغاز عملیات اجرایی خطوط چهارگانه ۸ تا ۱۱ را داریم. ظرفیت متروی تهران امروز ۲۶۰ کیلومتر با ۱۵۰ ایستگاه است؛ اما برنامه میانمدت ما رسیدن به ۵۰۰ کیلومتر و ۳۰۰ ایستگاه است. او درباره دیگر اقدامات شرکت مترو در امسال اینطور توضیح میدهد: پایان تستهای فنی قطار ملی مترو و شروع قرارداد تولید انبوه آن (۸+۱۰۵ واگن) و ورود نخستین رام از قطار ملی به شبکه مترو، افتتاح فاز نخست پایانه دولتآباد، بهرهبرداری از پست برق جنوبی خط۶ و افتتاح ۱۲ ورودی جدید در خط۶ بخشی از این اقدامات است.
او میافزاید: همچنین بهرهبرداری از 5.5کیلومتر مسیر تونلی از ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه شهدای کن در خط۶ و افتتاح ۳ایستگاه شهر زیبا، شهران و شهدای کن در خط6 در فاز نخست و افتتاح 7ایستگاه آیتالله کاشانی، کوهسار، میدان خراسان، شهدای هفدهم شهریور، سرباز، بهار شیراز و شهید نجاتاللهی در فاز دوم (درصورت تامین بهموقع منابع مالی) از دیگر کارهاست. همچنین توسعه جنوبی خط6 مترو بهسمت حضرت حرم عبدالعظیم حسنی در برنامه کاری قرار دارد که هرمزی امیدوار است در کوتاهترین زمان ممکن ۴ایستگاه بخش توسعه جنوبی خط6 مترو نیز وارد مدار بهرهبرداری شوند.
توسعه خطوط
توسعه غربی خط4 مترو از دیگر اقدامات این حوزه است که مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه با بنیاد مسکن کار را شروع کردیم تا بهصورت تهاتری پروژه را پیش ببریم، توضیح میدهد: اردیبهشتماه امسال ایستگاه علامه جعفری وارد مسیر بهرهبرداری شد و تلاش خواهیم کرد ۲ ایستگاه باقیمانده خط4 مترو در بخش توسعه غربی آن ظرف امسال و سال آینده به بهرهبرداری برسد.