• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
جمعه 12 خرداد 1402
کد مطلب : 193502
+
-

طرح‌های جدیدی برای مسافران متروی پایتخت اجرا می‌شود

7 طرح شگفت‌انگیز مترو

گزارش
7 طرح شگفت‌انگیز مترو

محمدصادق خسروی‌علیا-روزنامه‌نگار

شهرداری تهران امسال چندین طرح بزرگ را با هدف خدمات‌رسانی بهتر به مسافران مترو کلید زده که برخی از آنها به‌صورت خاص و برای نخستین بار در کشور در حال پیگیری و اجراست، به عنوان مثال طرح 3طبقه‌شدن مترو که برای نخستین بار قرار است در ایران اجرا شود یکی از شگفت‌انگیزترین پروژه‌های شهرداری تهران محسوب می‌شود. برای انجام این طرح‌ها و تسهیل حمل‌ونقل شهروندان، امسال شهردار تهران 45درصد از بودجه‌ خود را به حمل‌ونقل عمومی پایتخت اختصاص داده است. البته در این میان با اجرای چند پروژه نیز نگاه ویژه‌ای به کارآفرینی و همچنین نجات جان انسان‌ها در زمان‌های اضطرار و بحران پایتخت داشته است.

اتصال بیمارستان‌های بزرگ به مترو
طرح اتصال بیمارستان‌های بزرگ به 8 ایستگاه مترو، از اقدامات بزرگ و حیاتی برای مواقع بحرانی پایتخت درنظر گرفته شده و براین اساس و در گام اول به‌زودی خط7 متروی تهران به بیمارستان امام‌خمینی(ره) متصل می‌شود. شهرداری تهران با جدیت به‌دنبال این است که از حمل‌ونقل ریلی که می‌توان گفت سریع‌ترین حمل  و نقل زمینی در شهر تهران محسوب می‌شود، برای انتقال مجروحان و مصدومان به مراکز درمانی و حساس استفاده کند. بیمارستان امام‌خمینی(ره) در اولویت این طرح است و به‌زودی رمپ دسترسی خط7 متروی تهران برای انتقال مجروحان و مصدومان از قطار به آمبولانس و از طریق آمبولانس به این بیمارستان ساخته می‌شود. در حال حاضر جلسه‌های هماهنگی با کارگروه‌های تخصصی مدیریت بحران برای چگونگی بهره‌برداری از سایر خطوط مترو که نزدیک مراکز درمانی هستند با همکاری وزارت بهداشت و شهرداری‌های مناطق در دستور کار قرار گرفته است. به‌گفته علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم درصورت تأمین اعتبار و موافقت نهادهای بالادستی، 8ایستگاه متروی تهران به بیمارستان‌های بزرگ پایتخت ازجمله بقیه‌الله، فیروزآبادی، بعثت، گلستان، میلاد و شهید اکبری متصل خواهند شد.



سفر به سرزمین موزه‌ها
پروژه‌ متفاوتی که از سوی معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه در دست انجام است، تبدیل ایستگاه‌های متروی تهران به موزه است. این طرح برای نخستین بار در متروی تهران اجرایی می‌شود و هدفش تبدیل سفر شهری کوتاه شهروندان در متروی تهران به یک سفر فرهنگی است. طرح اولیه این پروژه با عنوان «20ایستگاه 20موزه» مطرح شده و ایستگاه‌هایی که در نزدیکی موزه‌های تهران هستند شناسایی شده‌اند. قرار است بخشی از آثار مناسب موزه یا مرتبط با آن در ایستگاه مترو انتقال داده شود تا در معرض دید شهروندان قرار گیرد. در حال حاضر نخستین موزه در ایستگاه متروی خیام در معرض دید عموم قرار گرفته و نمایش فرش‌های دستباف در آن چشم‌نوازی می‌کند.

افزایش ۶۳۰ واگن جدید
قرارداد این طرح بزرگ وارد مراحل عملیاتی شده و قرار است ۵۶دستگاه واگن به‌صورت کامل از کشور چین به ایران وارد شود و براساس قراردادی با چین انتقال تکنولوژی ساخت واگن‌ها به ایران صورت گیرد. از آنجا که تعداد زیادی از واگن‌ها در تهران ساخته خواهد شد، باید ابتدا واگن‌هایی در چین ساخته و تست‌ها در آنجا انجام شود؛ بعد از آموزش کارکنان واگن‌سازی تهران، چینی‌ها برای ادامه تولید واگن‌ها به ایران خواهند آمد. به محض ساخت هر قطار و انجام تست‌های فنی و مهندسی، واگن‌ها وارد ناوگان متروی تهران می‌شوند. قرار است درکل ۶۳۰واگن در مدت 5سال به ناوگان متروی پایتخت اضافه شود. این طرح سال‌ها روی میز مانده بود که شهردار فعلی تهران در این دوره آن را به جریان انداخت.

حمایت سرپرستان خانوار برای خروج از تنگناهای اقتصادی
تا به حال 2بازارچه در ایستگاه‌های مختلف متروی تهران و حومه برپا شده است. این طرح همچنان ادامه دارد و شهرداری تهران بر آن است در این طرح به‌طور ویژه برای بانوان سرپرست خانوار خود‌اشتغالی ایجاد کند. در اسفند‌ماه سال گذشته این بازارچه‌ها در راستای خودکفایی اقتصادی و بهبود معیشت و ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار در ایستگاه‌های تجریش، شریعتی، شهرری، میدان آزادی، میدان حضرت ولیعصر(عج) و سرسبز برپا شد. در هر ایستگاه ده‌ها غرفه، محصولاتی چون پوشاک، زیورآلات، مواد غذایی و ملزومات خانگی و... عرضه کردند. طرح‌ خودکفایی، کارآفرینی، اشتغال و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ازجمله برنامه‌هایی است که از ابتدا در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته و هدف این طرح‌های حمایتی، یاری بانوان سرپرست خانوار در شرایط سخت و تنگناهای اقتصادی است.

مترو 3طبقه می‌شود
صحبت از یک ابرپروژه است که می‌خواهد حتی اتوبوس‌ها را به زیرِزمین ببرد. در این طرح ویژه و جدید تونل‌های مترو 3طبقه می‌شود. براساس گفته دست‌اندرکاران قرار است هر ۴خط جدید یعنی خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ را با تی.بی.‌ام‌های قُطر بزرگ حفاری کنند. کشورهای پیشرفته، خیلی از خطوط متروی خود را با این شیوه ساخته‌اند. دستگاه تی.‌بی.‌ام قُطر بزرگ دستگاه حفاری تونل‌اند که بزرگ‌ترین آن ۱۸متر است و تونلی 3طبقه ایجاد می‌کند. یعنی علاوه بر تونل مترو، دو مسیر رفت و برگشت راه را هم فراهم می‌کند. به این ترتیب در متروی پایتخت نیز برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها که به نوعی مولدسازی به‌حساب می‌آید، به‌زودی این پروژه در خطوط جدید اجرا خواهد شد. البته نخستین خط مترو که قرار است با این امکان (که از 2دهه گذشته در کشورهایی مثل، ژاپن، ترکیه، چین و... اجرایی شده) 3طبقه شود، خط۹ متروی تهران است. این خط، حدود ۴۸کیلومتر طول و ۴۳ ایستگاه دارد که از دولت‌آباد شروع می‌شود و به‌صورت «اِل انگلیسی برعکس»، تهران را دور می‌زند تا تقاطع بزرگراه شهید زین‌الدین بالا می‌آید و بعد از ورود به بزرگراه شهید همت در امتداد این بزرگراه در ایستگاه چیتگرغرب پایتخت می‌رسد.

اورهال ۲۹ رام قطار امسال

امسال بودجه تعمیر و تجهیز مترو برای نخستین بار در شهرداری تهران 180درصد افزایش یافته و قرار است ۲۹رام قطار کامل اورهال (تعمیر اساسی) شود. همچنین در بخش اورهال مستقیم تجهیزات متحرک مترو تقریبا بیش از 2برابر بودجه درنظر گرفته شده است. استراتژی شهرداری تهران اورهال قطارها و واگن‌های فرسوده، حدودا ۲.۵ تا ۳ساله است. به این ترتیب، برای سال اول اجرای این برنامه، بودجه‌ای که درنظر گرفته شده‌، کافی به‌نظر می‌رسد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، برای سال نخست و در گام اول، در کنار اقدامات هر روز، کیفی‌سازی و تعمیرات اساسی ۲۹رام قطار پیش‌بینی شده که با کمک مدیریت شهری امسال محقق خواهد شد.

اتصال راه‌آهن به مترو
خطوط یک و 6شبکه متروی پایتخت به خط راه‌آهن سریع‌السیر تهران- مشهد متصل خواهد شد. به‌گفته پرویز ظهراب‌زاده، معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران، در طرح مجموعه ایستگاهی یکپارچه ری، ایستگاه شهرری که یک ایستگاه تقاطعی بین خطوط یک و 6شبکه متروی پایتخت محسوب شده و جنوبی‌ترین ایستگاه بخش توسعه جنوبی خط6 به‌شمار می‌آید، ضمن برقراری ارتباط سازه‌ای با خط راه‌آهن سریع‌السیر تهران- مشهد که در دست ساخت بوده و همچنین خط حومه‌ای راه‌آهن تهران- گرمسار، یک مجموعه ایستگاهی یکپارچه را تشکیل می‌دهد و تبادل مسافر در آن انجام می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید