• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193205
+
-

زیر پایه‌های مسجدالاقصی چه خبر است؟

زیر پایه‌های مسجدالاقصی چه خبر است؟

انتشار تصاویری از انجام عملیات عمرانی و حضور ماشین‌آلات سنگین در بخش‌هایی از مسجدالاقصی نگرانی‌ها درباره وضعیت این مسجد مقدس و تاریخی مسلمانان را برانگیخته است. تصاویری که رسانه‌های فلسطینی منتشر کرده‌اند، حضور یک دستگاه ماشین بیل مکانیکی را نشان می‌دهد که در بخش‌هایی از صحن البراق مسجدالاقصی در حال حفر زمین است. صحن البراق همان جایی است که صهیونیست‌ها به‌طور معمول در آن حضور می‌یابند و طی سال‌های اخیر نیز اقدامات زیادی از سوی تل‌آویو برای یهودی‌سازی‌ این صحن اسلامی انجام شده است. ایجاد محدودیت برای حضور مسلمانان در این بخش از مسجدالاقصی و آزادی حضور صهیونیست‌های تندرو در آنجا ازجمله اقداماتی است که در راستای یهودی‌سازی‌ صحن البراق انجام شده است.
هفته گذشته نیز بنیامین نتانیاهو جلسه کابینه خود را در تونل‌‎های زیرزمینی مرتبط با این صحن برگزار کرد و در آن آشکارا از برنامه‌هایی برای تسهیل حضور صهیونیست‌ها خبر داد. نشست هفته گذشته کابینه نتانیاهو در تونل‌های صحن البراق، دومین نشست کابینه رژیم صهیونیستی زیر مسجدالاقصی از سال۲۰۱۷ بود و در نشست هفته گذشته با افزایش ۱۷میلیون دلاری بودجه حفاری تونل‌های زیر دیوار البراق و بخش قدیمی قدس موافقت شد. تصویب این بودجه نشان داد که صهیونیست‌ها برنامه گسترده‌ای درباره صحن البراق دارند. این برنامه‌ها البته تازگی ندارد و طی چند دهه گذشته بارها منابع مختلف از حفاری‌های صهیونیست‌ها زیر مسجدالاقصی انتقاد کرده و این حفاری‌ها را تهدید جدی برای این مکان تاریخی عنوان کرده‌ بودند.
حفاری‌های صهیونیست‌ها زیر مسجدالاقصی براساس این دروغ بزرگ است که مسجدالاقصی بر ویرانه‌های معبد سلیمان ساخته شده است. اگرچه بسیاری از یهودیان این ادعا را رد کرده‌اند، اما صهیونیست‌ها با استناد به این دروغ بزرگ به دنبال آن هستند تا معبد دروغین خود را با تخریب مسجدالاقصی بنا کنند. آنها اما بزرگ‌ترین مانع را در مسیر خود، قبله اول مسلمانان یعنی مسجدالاقصی دیده‌اند. لذا همواره برای تخریب نخستین قبله مسلمانان برنامه‌ریزی کرده‌اند تا معبد مجعول را بر ویرانه‌های آن بنا کنند. حتی پیش از اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی و از آغاز قرن بیستم میلادی پس از برگزاری نخستین کنگره صهیونیسم در بال سوئیس، سردمداران و شخصیت‌های علمی و مذهبی صهیونیست‌ها، طرح‌های مختلفی را برای تخریب مسجدالاقصی و ساخت معبد سلیمان، در دستور کار خود قرار دادند. حفاری‌های این سال‌ها نیز در ادامه همان طرح ادعایی برپاکردن معبد سلیمان به‌نظر می‌رسد. از اندازه و میزان توسعه تونل‌هایی که تنها خبر حفر آنها فاش شده است نیز اطلاعات کامل و دقیقی در دست نیست و اخبار تکمیلی که بعضا حجم تونل‌ها را نشان می‌دهند حکایت از آن دارند که تعداد و عمق و مساحت تونل‌ها ده‌ها برابر بیشتر از اخبار منتشر شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید