• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
یکشنبه 7 خرداد 1402
کد مطلب : 193075
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/X6kJo
+
-

کدام تندروتر است؛ ترامپ یا دسانتیس؟

«ران دسانتیس»، فرماندار فلوریدای آمریکا روز چهارشنبه گذشته به‌صورت رسمی حضور خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴  اعلام کرد تا ترامپ در حزب جمهوری‌خواه برای معرفی خود به‌عنوان کاندید نهایی با یک رقیب سرسخت روبه‌رو شود. بسیاری ران دسانتیس را دارای مواضعی تندروتر و افراطی‌تر از ترامپ می‌دانند. مواضع تند و افراطی دسانتیس را که در حال حاضر فرماندار فلوریداست از کارنامه حضور او در فلوریدا هم می‌توان دنبال کرد.
دسانتیس کمتر از 2 هفته پیش قانونی ایالتی برای فلوریدا را امضا کرد که براساس آن خرید املاک برای شهروندان ایرانی، روسی و کره‌شمالی با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهد بود. اعلام این قانون اگرچه سروصدای زیادی در آمریکا به پا کرد، اما دسانتیس نشان داد که در مواضع افراطی شاید حتی سرسخت‌تر از ترامپ باشد. حتی منابع آمریکایی نیز در گزارش‌های مختلفی مواضع دسانتیس را در مقایسه با ترامپ افراط‌گرایانه‌تر ارزیابی کرده‌اند؛ ازجمله روزنامه «لس‌آنجلس» تایمز در گزارشی این سؤال را پرسیده که «چه‌ کسی خطرناک‌تر است - ترامپ یا دسانتیس؟» این روزنامه در گزارش خود نوشته است که «ترامپ به‌طور خاص و منحصربه‌فردی برای ریاست‌جمهوری مناسب نبود، او از نظر خلقی و رفتاری شایستگی ریاست‌جمهوری را نداشت، بی‌پروا، جنگ‌طلب و ناصادق بود و در رفتارهای سیاسی غیرجدی، غیرقابل پیش‌بینی، هنجارشکن و مایل به تضعیف نهادهای آمریکایی برای اهداف شخصی و ماندن در قدرت بود.»
در ادامه این گزارش گفته شده است که برخلاف ترامپ، دسانتیس خارج از کنترل نیست، بلکه منضبط‌تر و هوشیارتر است. وی برخلاف ترامپ، دشمنان خود را تحسین نمی‌کند و در ظاهر، سیاستی پرخاشگر و جدی دارد و کمتر موضوعی را به شوخی و مسخره کردن می‌گیرد. با وجود این ویژگی‌ها اما دسانتیس روی شعارهایی بسیار تندتر از ترامپ تأکید دارد. براساس گزارش لس‌آنجلس تایمز، وی روی اسلحه بیشتر، مهاجران کمتر و مالیات کمتر تأکید دارد و به‌دنبال تشدید محدودیت‌های مربوط به سقط جنین است. دسانتیس همچنین در زمان همه‌گیری کرونا، خواستار آن شده بود که «آنتونی فائوچی»، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا به‌خاطر دروغگویی به کنگره زندانی شود. دسانتیس همچنین در جریان حمله 6 ژانویه 2021به ساختمان کنگره از سوی معترضان و حامیان طرفدار ترامپ، پا را از ترامپ فراتر گذاشت و درحالی‌که ترامپ این حمله را به هیچ نهادی منسوب نکرد، وی این حمله را سناریو‌نویسی و توطئه اف.بی.آی برای ضربه زدن به حزب جمهوری‌خواه عنوان کرد. دسانتیس برای رقابت با ترامپ راه به نسبت دشواری دارد. آنگونه که لس‌آنجلس‌تایمز نوشته، دسانتیس اگرچه اکنون درنظرسنجی‌ها پس از ترامپ بالاتر از دیگر نامزدهای جمهوری‌خواه قرار دارد، اما در خارج از فلوریدا کمتر شناخته شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید