• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 خرداد 1402
کد مطلب : 193000
+
-

مردود با 19!

بندهای جدید نقل‌و‌انتقالات فوتبال ایران هنوز به شکل «قانون» درنیامده و هنوز به باشگاه‌های مختلف ابلاغ نشده است، با این حال، به‌نظر می‌رسد بخش‌هایی از این بندها به تغییر نیاز دارند، چراکه از همین حالا چند تیم مشکلاتشان در این خصوص را با رسانه‌ها در میان گذاشته‌اند. یکی از این بندهای مهم به تعداد بازیکنان در فهرست هر تیم مربوط می‌شود. براساس تصمیم جدید فدراسیون قرار است فهرست بزرگسالان هر تیم با حضور 33بازیکن شکل بگیرد. آیا نحوه تقسیم‌بندی بازیکنان در این فهرست، برای تیم‌های لیگ برتری قانع‌کننده است؟ آیا با این شکل و شیوه فعلی، فهرست بازیکنان بالای 23سال باشگاه‌ها خیلی زود پر نخواهد شد؟ وضعیت 3باشگاه صدرنشین لیگ برتر با چنین فهرستی چگونه خواهد بود؟

  19، 8 و 6
در فهرست 33نفره مدنظر فدراسیون برای تیم‌ها، قرار است 19بازیکن بدون محدودیت سنی وجود داشته باشد. در این فهرست 4بازیکن زیر 23سال، 4بازیکن زیر 21سال و 6بازیکن از آکادمی باشگاه با هر شرایط سنی نیز حاضر خواهند بود. آیا فهرست 19بازیکن بالای 23سال برای یک تیم لیگ برتری کم نیست؟ درست است که شرط استفاده از بازیکنان ساخته‌شده در آکادمی باشگاه هم وجود دارد اما مگر چند بازیکن از آکادمی باشگاه به تیم اصلی راه پیدا می‌کنند؟ حضور 6بازیکن خارجی در تیم‌ها مجاز شده و معمولا بازیکنان خارجی بالای 23سال دارند. در نتیجه چیزی حدود
یک سوم ترکیب بزرگسال در فهرست تیم‌ها را بازیکن خارجی تشکیل می‌دهد و این برای لیگ برتر ایران اصلا عدد خوبی به‌حساب نمی‌آید.

  مشکل مدعیان
اگر بنا به اجرای این قانون در فوتبال ایران باشد، قهرمان این فصل لیگ برتر یعنی پرسپولیس حتی نمی‌تواند یک بازیکن بزرگسال نیز به فهرستش اضافه کند! در فهرست فعلی این تیم 19بازیکن بزرگسال دیده می‌شود که بعید است یحیی گل‌محمدی تصمیمی برای وداع با تعداد زیادی از آنها گرفته باشد. شاید نهایتا سیامک نعمتی و شیخ دیاباته در فهرست خروج قرار بگیرند. در نتیجه پرسپولیس فقط برای خرید 2بازیکن بالای 23سال جای خالی خواهد داشت و این دست باشگاه را برای ایجاد تغییر می‌بندد. در استقلال هم اوضاع به همین منوال است و این باشگاه 19بازیکن بالای 23سال دارد. در نتیجه فهرست خرید نفرات جدید برای استقلال، بسیار پیچیده خواهد بود. این در حالی است که در طول همین فصل 2بازیکن مثل سیاوش یزدانی و آمانوف که اتفاقا هر دو بالای 23سال‌ داشتند، از استقلال جدا شدند! تعداد بازیکنان بالای 23سال در سپاهان نیز 16نفر است و وضعیت این تیم بهتر از 2رقیب دیگرش به‌نظر می‌رسد. با این حال، در مجموع اینطور به‌نظر می‌آید که این عددها باید کمی تغییر کنند؛ چرا‌که تیم‌های ایرانی در شرایط فعلی آمادگی لازم برای رقم‌زدن این سطح از جوانگرایی را ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید