• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192971
+
-

بفرمایید کافه‌علم!

فضایی که می‌شود در آن گفت‌وگوی علمی جذاب داشت

بفرمایید کافه‌علم!

کافه‌علم، محیط صمیمی و غیررسمی است که علم را از فضاهای متعارف آن خارج کرده و با زبانی ساده در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند. این برنامه به عموم شهروندان اجازه می‌دهد که با هر پیشینه علمی، دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را مطرح  کنند و با مهمان برنامه که یک ترویج‌گر علم است به گفت‌وگو بپردازند.

کافه‌علم که ماحصل فعالیت بنیاد مصطفی(ص) است از سال 1400خورشیدی کار خود را آغاز کرده، ازجمله رویدادهایی است که می‌کوشد گفتمان مطلوب را در حوزه علم و فناوری به جریانی اجتماعی تبدیل کند. در سال نخست راه‌اندازی کافه‌علم‌ها، در مجموع 13کافه‌علم برگزار شد و صدها تن از علاقه‌مندان به علم و فناوری نیز در آنها شرکت کردند. مروج علم این کافه‌علم‌ها از برجسته‌ترین دانشگاه‌های ایران و جهان بودند و در آنها کوشیدند به زبانی ساده به موضوع‌هایی ازجمله نظریه ریسمان، تغییرات اقلیمی، گیاهان دارویی، فیزیک کوانتوم، واکسن کووید و... بپردازند.
در این میان، موضوعات علمی فراوانی وجود دارند که هنوز در کافه‌علم‌ها مطرح نشده‌اند و در میان موضوعات پرداخته شده نیز ابعاد بررسی‌نشده فراوانی وجود دارند. از سوی دیگر شهرهای بسیاری هستند که هنوز میزبان کافه‌علم نبوده‌اند و علاقه‌مندان بسیاری که مهمان این گپ و گفت علمی نشده‌اند. بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) از همه علاقه‌مندان به ترویج علم و فناوری در سراسر ایران دعوت می‌کند که کافه‌علم خودتان را برگزار کرده و از حمایت ما برخوردار شوید. در واقع، بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)، امتیاز برگزاری کافه علم جایزه مصطفی(ص) را به علاقه‌مندان اعطا می‌کند.

چگونه کافه‌علم برگزار کنیم؟
کافه‌علم، نتیجه به‌هم‌رسانی 4محور زیر است. اگر یک موضوع علمی را انتخاب کردید و متناسب با آن مروج علم و علاقه‌مندان را نیز در محل مناسب گردهم آوردید، کافه علم شما آماده برگزاری است. به‌عبارت ساده‌تر شما تنها کافی است به 4پرسش زیر در ارتباط با کافه‌علم خود پاسخ دهید:

 موضوع کافه‌علم شما چیست؟
مروج علم دعوت شده به کافه‌علم شما کیست؟
شرکت‌کنندگان در کافه‌علم شما چند نفر هستند؟
محل برگزاری کافه‌علم شما کجاست؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید