• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192947
+
-

رشوه‌ای که دادی را گزارش کن

از همان زمان‌های قدیم و از همان وقتی که نخستین دولت‌های تاریخی تشکیل شد، رشوه‌دادن و رشوه‌گرفتن هم به‌وجود آمد و عده‌ای برای اینکه کارشان راه‌بیفتد و عده‌ای هم برای اینکه پول بیشتری به جیب بزنند، رشوه را به‌وجود آوردند. البته از همان ابتدا هم دولتمردان فهمیده بودند که رشوه‌خواری باعث برهم‌خوردن نظم جامعه می‌شود و بسیاری از مردم را نسبت به حکومت بدبین می‌کند و باعث می‌شود تا آنان اطمینان خود را نسبت به عوامل دولتی از دست بدهند، بنابراین تنبیه‌های خاصی را درنظر گرفتند و مجازات رشوه‌دادن و رشوه‌گرفتن را به‌طور دقیق مشخص کردند؛ البته مجازات رشوه در کشورهای مختلف با یکدیگر فرق داشت و این موضوع بستگی به تصمیمات دولتمردان داشت. با همه اینها هنوز هم بعد از گذشت قرن‌ها، بسیاری از افراد سعی دارند تا از طریق رشوه‌دادن و رشوه‌گرفتن به اهداف خود برسند و همین موضوع باعث اهمیت تعیین مجازات رشوه می‌شود.
آنطور که در ماده۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء (یا همان رشوه) آمده، هر یک از مستخدمان و مأموران در یک سازمان برای انجام‌دادن یا انجام‌ندادن امری که مربوط به سازمان‌های مزبور است، وجه یا مال یا سند پرداخت وجه یا تسلیم مالی را مستقیماً یا غیرمستقیم قبول کند، در حکم مرتشی است. البته مجازات رشوه برای هر دو طرف (رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده) اعمال می‌شود و کسی هم که رشوه بدهد، مقصر شناخته خواهد شد. اما بیایید تصور کنیم که یک نفر به اجبار و از روی ناچاری مجبور به دادن رشوه است، مثلا کارمند یک سازمان برای اینکه کار ارباب رجوع را راه‌بیندازد از او می‌خواهد که رشوه بدهد و مراجع هم ناچار است برای انجام کارش وجهی را بپردازد، در این صورت فرد رشوه‌دهنده می‌تواند این تخلف را گزارش کند و خودش هم مجازات نخواهد شد.
ستاد مبارزه با فساد بازرسی ویژه رئیس‌جمهور، به‌تازگی اعلام کرده که براساس تبصره ماده592 قانون مجازات اسلامی، درصورتی که رشوه‌دهنده پرداخت رشوه را گزارش دهد، از مجازات قانونی معاف شده و حتی وجه یا مالی که پرداخت کرده هم به او برگردانده می‌شود. بنابراین اگر در چنین موقعیتی گیر افتادید و مجبور شدید در چنین تخلفی مشارکت کنید، حتما به ستاد مبارزه با فساد گزارش کنید تا بساط رشوه‌بگیرها جمع شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید