• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
شنبه 6 خرداد 1402
کد مطلب : 192868
+
-

بوندس‌لیگا چه رنگی است؟

امروز مشخص می‌شود آسمان فوتبال آلمان همچنان قرمز خواهد بود یا به زرد تغییر می‌یابد

بوندس‌لیگا چه رنگی است؟

ساعت17 امروز بازی‌های هفته آخر بوندس‌لیگا همزمان در شهرهای مختلف ‌آلمان برگزار می‌شود تا شاید پس از یک دهه کامل تیمی غیر از بایرن‌مونیخ قهرمان لیگ شود. دورتموند که یک امتیاز از بایرن پیش است، برای قهرمانی تنها به یک پیروزی مقابل مانیتس نیاز دارد و همزمان بایرن در زمین کلن به میدان می‌رود. کلن دشمن قدیمی مونیخی‌هاست؛ از زمانی که یکی از رقبای این تیم در فوتبال آلمان بودند. کلنی‌ها رابطه خوبی با دورتموند دارند و برای خراب‌کردن روحیه بایرن تصمیم گرفته‌اند هر گل دورتموند در بازی همزمان را از نمایشگر بزرگ داخل ورزشگاه به نمایش بگذارند. تقریبا همه دنیا غیر از هواداران تیم مونیخی چنین آرزویی را در سر می‌پرورانند چون قهرمانی بایرن خیلی تکراری شده. آخرین‌بار زنبورها در فصل 2011-12 بود که با مربیگری یورگن کلوپ قهرمان آلمان شدند. در 288مسابقه رقابت‌های این فصل لیگ 18تیمی بوندس‌لیگا 912گل ردوبدل شده، میانگین 3.17گل در هر مسابقه که این بهترین میانگین در همه لیگ‌های بزرگ اروپایی محسوب می‌شود. بایرن هفته پیش 6 بر صفر شالکه را برد که این پنجمین برد 6گله یا بیشتر آنها در این فصل بود؛ یک رکورد در همه ادوار. بوندس‌لیگا برای همین واقعا تماشایی است. همین هفته پیش تیم دورتموند در بازی با مونشن‌گلادباخ 34شوت به سمت دروازه حریف داشت که از زمان ثبت آمار طی 20سال اخیر یک رکورد است. امروز جام اصلی قهرمانی بوندس‌لیگا یا همان مایسترشاله در دورتموند خواهد بود و یک کپی از آن به ورزشگاه کلن ارسال خواهد شد.

دورتموند
     دورتموند به مجموع 53گل بوندس‌لیگا در سیگنال ایدونا پارک در این فصل رسید‌ که هم بیشترین گل هر تیمی در بوندس‌لیگا در فصل 23-2022 است و هم نخستین‌باری است که آنها در یک فصل لیگ این تعداد گل در ورزشگاه خانگی می‌زنند. این برای تیمی که در پایان فصل گذشته ارلینگ هالند را فروخت، بد نیست. زنبورها فصل پیش با هالند میانگین 2.38گل در هر بازی ثبت کردند که 22گل آنها را هالند زد. در این فصل به همین میانگین رسیده‌اند با این‌ تفاوت که گلزنی را گل‌های دورقمی در جدول گلزنان در اختیار ندارند. سباستین هالر و مالن 9گله‌اند.
    300هزار نفر برای خرید بلیت این بازی دورتموند درخواست داده بودند. درصورت قهرمانی پیش‌بینی می‌شود بین 400 تا 700‌هزار نفر در میدان اصلی شهر تجمع کنند.
    دورتموند هر 4بازی گذشته خود را از ماینتس برده اما یک تساوی در این بازی می‌تواند به قیمت از دست رفتن یک جام تاریخی تمام شود.
    پیروزی بر ماینتس نهمین قهرمانی آلمان را برای بوروسیا دورتموند و برای نخستین‌بار از فصل 12-2011 به ارمغان خواهد آورد که جام‌های این تیم را با نورنبرگ برابر خواهد کرد. فقط بایرن بیشتر قهرمان شده است(32).
    از فصل 07-2006 دورتموند نخستین تیم پس از اشتوتگارت است که در فاصله یک هفته مانده به پایان لیگ صدرنشین می‌شود.
    در تاریخ بوندس‌لیگا، فقط 4تیم 5بار توانسته‌اند مقام اول را در آخرین بازی از دست بدهند؛ بایرلورکوزن در 2000-1999، وردربرمن در سال 95-1994، آینتراخت فرانکفورت در 92-1991 وردربرمن دوباره در 86-1985 و بایرن 71-1970.
    بوروسیا دورتموند پس از 15بازی اول، 9امتیاز با بایرن صدرنشین فاصله داشت. از زمان 3امتیازی‌شدن پیروزی‌ها، فقط 2قهرمان لیگ تا‌به‌حال امتیازهای به این زیادی را جبران کرده‌اند؛ بایرن در فصل 19-2018 (9امتیاز پس از 15هفته) و ولفسبورگ در 2008-09 (11امتیاز پس از 8مسابقه).
    دورتموند با قضاوت مارکو فریتس 14برد، 4تساوی و 10شکست داشته؛ 7برد، یک تساوی و 3شکست در بازی‌های خانگی.
    این آخرین بازی جود بلینگام برای دورتموند است. او احتمالا با رقمی بیش از100میلیون یورو به رئال مادرید خواهد رفت. بازیکن انگلیسی حتی در عکس‌ها با لباس فصل آینده دورتموند هم حاضر نشده است. شاید جود به این بازی هم به‌دلیل مصدومیت خفیف نرسد.

بایرن مونیخ
    از زمانی که توماس توخل جانشین ناگلزمان موفق شد، بایرن‌مونیخ 3جام را از دست داد؛ جام‌حذفی با شکست مقابل فرایبورگ، لیگ قهرمانان با شکست از منچسترسیتی و احتمالا بوندس‌لیگا.
    اف‌ث‌کلن هر یک از 8بازی قبلی خانگی خود را در بوندس‌لیگا به بایرن ‌باخته ‌که طولانی‌ترین شکست در خانه به یک تیم در لیگ است. هیچ تیمی آنها را بیشتر در زمین خانگی خود در لیگ برتر شکست نداده است (بایرن و گلادباخ 25بار).
    از فصل 12-2011 نخستین‌بار است که مونیخی‌ها درحالی‌که صدرنشین نبوده‌اند، پا به هفته آخر گذاشته‌اند. در 22فصل اخیر هرگز پیش نیامده که تیمی در هفته آخر صدرنشینی را پس بگیرد و قهرمان شود. آخرین تیمی که این کار را انجام داد، خود بایرن در فصل 1999-2000 بود که در هفته آخر بایر‌لورکوزن را از صدر پایین کشید و قهرمان شد.
    با 68امتیاز از 33بازی، این بدترین عملکرد بایرن در بوندس‌لیگا در 12سال گذشته است. آنها در این مرحله در فصل 2010-11 با 62امتیاز سوم شدند. این تیم تنها 5بازی از 11بازی رقابتی خود را تحت هدایت توماس توخل (2تساوی، 4شکست) برده است و در این مقطع شکست‌های بیشتری نسبت به 37بازی قبل از آن با هدایت ناگلزمان (3باخت) ثبت کرده است.
    کلن در این فصل تنها 327دقیقه در خانه از حریفان خود پیش افتاده است. تنها اشتوتگارت زمان کمتری (269دقیقه) در ورزشگاه خانگی از تیم‌های میهمان پیش بوده. بایرن در خارج از خانه 714دقیقه از تیم‌های میزبان پیش بوده و در مجموع بازی‌های داخل و خارج از خانه 1618دقیقه جلو افتاده که هر دو بهترین رکورد فصل بین همه تیم‌ها به‌حساب می‌آید.
    کلن در بازی رفت یک - یک بایرن‌مونیخ را متوقف کرده بود.

بوندس‌لیگا عربی نمی‌شود
بوندس‌لیگا هم چیزی نمانده بود توسط سرمایه‌داران عرب و آمریکایی و خارجی اشغال شود اما باشگاه‌های لیگ‌های دسته اول و دوم فوتبال آلمان با حضور خارجی‌ها مخالفت کردند. با پیشنهاد واتسکه، مدیرعامل دورتموند قرار بود رأی‌گیری شود تا باشگاه‌ها بتوانند بخشی از سهام خود را به خارجی‌ها بفروشند. فروش بیش از 49درصد سهام به سرمایه‌داران از قبل ممنوع بود اما برخی باشگاه‌ها دنبال آن بودند تا پای برخی سرمایه‌داران خارجی را برای سرمایه‌گذاری و خرید بخشی از سهام خود به آلمان باز کنند. این پیشنهاد برای تصویب نیاز به کسب دوسوم آرا داشت؛ یعنی از 36باشگاه حاضر در دسته اول و دوم باید 24رأی مثبت دریافت می‌شد که این اتفاق نیفتاد. فقط 20باشگاه رأی موافق دادند، 11رأی مخالف و ‌5رأی ممتنع. آلمانی‌ها نسبت به حضور سرمایه‌داران داخلی در فوتبال هم نظر مساعدی ندارند. هواداران تیم‌های مختلف در سال‌های اخیر به روسای باشگاه‌های لایپزیش و هوفنهایم حمله و از آنها انتقاد کرده‌اند که چرا پول خارج از فوتبال را به فوتبال آورده‌اند.

بقیه تیم‌ها
    لایپزیش سهمیه سوم لیگ قهرمانان را دریافت کرده و سهمیه چهارم به یونیون برلین یا فرایبورگ می‌رسد که هر دو 59 امتیاز دارند. فرایبورگ امروز در زمین اینتراخت به میدان می‌رود و یونیون برلین میزبان وردربرمن است. شانس تیم پایتخت برای کسب سهمیه بیشتر است.
    در پایین جدول سقوط هرتابرلین به بوندس‌لیگای‌2 قطعی شده. تیم‌های شالکه‌(31امتیاز)، بوخوم(32)، اشتوتگارت(32) و آگزبورگ(34) برای سقوط‌نکردن می‌جنگند. کار شالکه از بقیه سخت‌تر است چون در زمین تیم پرمهره لایپزیش بازی دارند. اگر شالکه سقوط کند و دورتموند قهرمان شود، رویدادی تاریخی در گلزن‌کرشن خواهد بود و هواداران دورتموند به شادی مضاعف خواهند رسید از قهرمانی خودشان و سقوط تیم دشمن.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید