• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 192813
+
-

خاتون‌های مقدس

با اینکه بسیاری از ما با شنیدن نام امامزادگان، تصویری از مردان مومن و پرهیزکار به ذهن‌مان می‌رسد اما سازمان اوقاف و امور خیریه آماری از وجود امامزادگان زن در کشورمان منتشر کرده که تازگی دارد.بیش از هزار و 300امامزاده زن در شهرهای ایران در خاک آرمیده‌‌اند. نام برخی از آنها را زیاد شنیده و به پابوس‌شان رفته‌ایم.

  قم
حرم حضرت معصومه س

نام حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر ارجمند حضرت موسی‌بن جعفر(ع) و خواهر گرامی علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، قم را به شهر زیارتی تبدیل کرده است.مقبره این بانوی بزرگ هر سال میزبان زائران پرتعدادی است که برای ادای احترام، دعا و نیایش راهی شهر قم می‌شوند.64امامزاده زن دیگر هم در شهر قم به خاک سپرده شده‌اند.

تهران
بی‌بی شهربانو س

طبق کتیبه موجود در بقعه شریفه بی‌بی شهربانو و باور مردم، مقبره شهربانو همسر امام حسین(ع)، دختر یزگرد سوم و مادر امام سجاد(ع) است. طاق گنبدی شکل اتاق بزرگ‌تر بقعه نشانگر بازگشت قدمت اینجا به دوره آل‌بویه است. بر فراز حرم هم گنبدی، مربوط به اوایل قاجاریه همچون شاخص و نگینی در کوهستان خودنمایی می‌کند.

تهران
امامزاده چهل دختر

آستانه امامزادگان چهل دختر در فاصله 10کیلومتری پاکدشت، 2کیلومتری جنوب روستای جمال‌آباد قرار دارد. گفته می‌شود که در این زیارتگاه چهل تن از دختران و زنان منسوب به خاندان ائمه اطهار(ع) به خاک سپرده شده‌اند. براساس بررسی کارشناسان مربوطه قدمت بنای این امامزاده به دوران صفوی برمی‌گردد.

کهگیلویه و بویراحمد
امامزاده بی‌بی حکیمه

حضرت بی‌بی حکیمه(س) یکی از خواهران امام رضا(ع) است که آستانه مقدسش چون مرواریدی در دل کوهستان‌های زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج‌فارس در شهر گچساران چشم‌نوازی می‌کند. درباره ماجرای آمدن بی‌بی حکیمه خاتون به ایران روایت شده بی‌بی حکیمه به دعوت امام رضا(ع) برای دیدار ایشان به اینجا آمد.
 
کرمان
 امامزاده بی‌بی عصمت

امامزاده بی‌بی عصمت(س) جزو معروف‌ترین جاذبه‌های شهر کوهبنان محسوب می‌شود.نسب او با 14واسطه به امام جعفر صادق(ع) می‌رسد. سیده بی‌بی عصمت را خاتونی فاضله دانسته‌اند که دختر سیدجلال حیدر عریضی از سادات معروف یزد بود و خاندان او بیش از 500سال، رهبری سادات یزد، کرمان، شیراز و اصفهان را برعهده داشتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید