• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192691
+
-

از سال 1329تا‌کنون مدرسه چقدر تغییر کرده؟!

مهارت دلشوره نگرفتن در روز کارنامه!

خاطره
مهارت دلشوره نگرفتن در روز کارنامه!

فاطمه عباسی-روزنامه نگار

با اینکه دانش‌آموزی زرنگ و شاگرد اول بودم، همیشه در روز کارنامه دلشوره می‌گرفتم. دلشوره می‌گویم دلشوره می‌شنوید! دوران مدرسه برای ما دهه شصتی‌ها دوران رقابت سفت و سختی بین دانش‌آموزان و حتی مدارس بود. کارنامه‌های دوره‌ی دبستان برای ما نمره داشت. در پایان هر فصل هم امتحانات مشخصی داشتیم. بعد از هر یک‌سوم سال تحصیلی، آزمونی از درس‌های خوانده شده برگزار می‌شد. اسم درس‌ها ردیف می‌شد و مقابلش نمرات ثلث اول و ثلث دوم از 20قرار می‌گرفت. با این تفاوت که ثلث سوم امتحانات پایان سال بود و باید کل کتاب‌های درسی را می‌خواندیم و هرچه در چنته داشتیم رو می‌کردیم. دیگر اینجا نمرات از 40حساب می‌شدند و آن وقت بود که نیم نمره ناقابل هم می‌توانست معدل‌مان را حسابی پایین بیاورد.
حالا کارنامه‌ها توصیفی شده؛ معمولا هم «خوب» و «خیلی خوب» می‌گیرند و خیلی هم خبری از آزمون و امتحان و برگه‌های سؤال و جواب نیست. بی‌راه هم نیست! شماها در دنیای پیشرفته‌تری قد کشیدید و علاوه بر درس‌های مدرسه، مهارت‌های متنوع‌تری دارید؛ مثلا مهارت دلشوره نگرفتن در روز کارنامه.
خیلی سال قبل، مدرسه رفتن آنقدر که امروز آسان و همه‌گیر است، نبود؛ معلم‌ها خیلی سختگیر بودند و درس‌ها هم با درس‌های امروزی فرق داشت. امتحانات در برگه‌هایی بزرگ و بدون اسم و در سالن‌های سراسری برگزار می‌شد و از نمرات کم و بد نگویم که خود قصه‌ی هفتاد من کاغذ است.
دعا می‌کنیم کارنامه‌ای درخشان داشته باشید
این روزها چیزهای قدیمی که روزی ارزش چندانی نداشتند قیمتی شده‌اند. مثلا همین کارنامه‌های قدیمی که برای مجموعه‌دارها جالب و خریدنی‌اند درحالی‌که زمان پدربزرگ، مادربزرگ‌ها و حتی زمان ما خیلی رسم نبود کارنامه‌ی بچه‌ها را تا سال‌ها نگه‌دارند. برای همین من با کمک دوستانم کارنامه‌هایی قدیمی و از دهه‌های مختلف را جمع کردم تا به شما نشان دهم. این گزارش تصویری احتمالا برای والدین هم جالب است. پس پیش آنها بروید و با هم به این تصاویر دیدنی و خاطره‌انگیز نگاه کنید. حتما پدر، مادر‌ها و پدربزرگ، مادربزرگ‌هایتان، حتی عمه و خاله و عمو و دایی‌های شما با دیدن این کارنامه‌ها یاد خاطراتشان خواهند کرد. خوب به آنها گوش کنید و برای ما بنویسید که دانش‌آموزهای قدیمی و امروزی چه فرق‌هایی دارند؛ چه چیزهایی بهتر شده و چه چیزهایی اگر هنوز وجود داشت بهتر بود. منتظر نوشته‌های شما هستیم و دعا می‌کنیم کارنامه‌ای درخشان داشته باشید.

این خبر را به اشتراک بگذارید