• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192683
+
-

حذف آگهی‌های غیرواقعی در دستور کار پلتفرم‌های آنلاین

ثبت قیمت‌های غیرکارشناسی در آگهی‌های آنلاین فروش و اجاره ملک انتقادی است که پیوسته به شیوه کار پلتفرم‌های آنلاین وارد شده است. روابط‌عمومی‌ سایت «دیوار»‌ در پاسخ به پرسش‌های همشهری در این زمینه اتهامات وارده به پلتفرم‌های آگهی ‌آنلاین، مبنی بر قیمت‌سازی کاذب را رد کرده است.

قیمت‌های غیرکارشناسی و افزایش بهای کاذب املاک
اساسا پلتفرم‌ها از افزایش و کاهش قیمت ملک هیچ منفعتی نمی‌برند؛ برای رسیدن به پاسخ این سؤال باید به‌دنبال این باشیم که چه کسانی از بالارفتن قیمت اجاره بها و فروش املاک، سود و منفعت مستقیم می‌برند. این پلتفرم‌ها صرفا میزبان آگهی‌‌های کاربران هستند و از مبلغ معاملات میان کاربران خود هیچ سهمی دریافت نمی‌کنند. آنها همچنین در هیچ‌کدام از دسته‌های فعال خود سرمایه‌گذاری ندارند. به همین دلیل بالا رفتن قیمت‌ها در بازار خودرو، ملک و غیره نه‌تنها به سود آنها نیست بلکه به وضوح اثراتی منفی نیز برای آنها به‌دنبال دارد. چون یک بازار با ثبات و با قیمت‌هایی متناسب با درآمد افراد جامعه، منجر به افزایش فعالیت کاربران می‌شود و برای آنها به‌عنوان پلتفرمی که کارکردشان تسهیل معاملات میان کاربران است این موضوع از هر لحاظ مفیدتر است.

امکان صحت‌سنجی قیمت‌
در موضوع املاک، ما تلاش کردیم مشابه همین اقدام را با هدف کنترل و واقعی‌سازی قیمت ملک و اجاره، اجرا کنیم. اما از آنجا که برخلاف خودرو (که از مراکز تعویض پلاک می‌توان قیمت روز خودرو را کشف کرد) در موضوع مسکن این امکان وجود ندارد و داده‌ها به شکل رسمی تنها در اختیار و انحصار دولت و اتحادیه مشاوران املاک است، هر پلتفرم در تعامل‌های خود با وزارت مسکن، وزارت ارتباطات، مجلس شورای اسلامی و سازمان ثبت اسناد می‌کوشد با دریافت اجازه دسترسی به داده‌های معاملات مسکن، قیمت منصفانه ملک را کشف کند تا به آگهی‌هایی که از این بازه بالاتر ثبت می‌شوند، اجازه انتشار یا حداقل اجازه درج قیمت را ندهد. تلاش‌های پلتفرم در تعامل با مجلس شورای اسلامی و مشخصا کمیسیون صنایع و معادن، به تصویب مصوبه‌ای در کارگروه تعامل‌پذیری دولت انجامید. به موجب این مصوبه، سازمان اسناد و املاک کشور موظف شد با ارائه دسترسی‌های لازم به پلتفرم، این امکان را فراهم کند تا با بررسی اسناد ملکی، صحت مالکیت افراد بر املاکی که قصد آگهی‌کردن آنها در پلتفرم دارند را احراز کند و به این ترتیب، بتوان آگهی‌های غیرواقعی را حذف کرده و مانع از قیمت‌سازی افراد سودجو شد. اما با وجود این مصوبه رسمی دولت و ابلاغیه‌های ارسالی، سازمان ثبت اسناد و املاک تا این لحظه حاضر به همکاری نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید