• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192670
+
-

نظر مردم درباره بنگاه‌های معاملات املاک

یادداشت
نظر مردم درباره بنگاه‌های معاملات املاک

سیدمهدی سیدی  ؛ مدیرپژوهش‌همشهری

به این اعداد و آمار دقت کنید:
 51درصد از تهرانی‌ها اجاره‌نشین هستند.
   در تهران 350هزار خانه خالی وجود دارد که به‌قصد سوداگری به بازار عرضه نمی‌شود.
   در حال‌حاضر یک فرد حقوق‌بگیر باید ۶۵درصد حقوق خود را برای اجاره یک خانه ۷۵متری بپردازد.
    مدت زمانی که لازم است یک فرد معمولی در تهران صاحب‌خانه شود 66سال است.
این اعداد که در طول ماه‌های اخیر لابه‌لای مصاحبه‌های شهردار تهران منعکس شده است. هشدارهای بزرگی را پیش روی ما قرار می‌دهد: تهران با بحران ویرانگر مسکن مواجه شده است که باید تمام‌قد برای مهار آن قیام کرد. دکتر زاکانی در آخرین مصاحبه‌ها از طرح سازمان اجاره‌داری مسکن در شهر تهران سخن گفته است که امید می‌رود با ورود دولت و با عهده‌داری شهرداری تهران، بخشی از بحران مسکن در شهر تهران کنترل شود.
واقعیت ماجرا آن است که در سالیان اخیر مسکن در میان دو لبه تیز، قیچی شده است: تورم و رکود؛ به‌نحوی‌که حتی در شهرهای کوچک نیز قیمت زمین و ملک به‌صورت نجومی و افسارگسیخته رشد پیدا کرده است؛ به‌نحوی‌که دولتمردان را ناچار می‌سازد با طراحی‌های جدی و جدید، در مناسبات معمول مسکن، مداخله کنند. قاعدتا یکی از مداخلات می‌بایست مبنی بر ساماندهی وضعیت بنگاه‌های املاک و نیز پلتفرم‌های مجازی خرید و فروش مسکن باشد چراکه در میان گزاره‌های مطرح در محافل اقتصادی، یکی از دلایل بالارفتن قیمت رهن و اجاره و نیز فروش مسکن، عملکرد بخشی از بنگاه‌های املاک است که به‌خاطر حق کمیسیون خود از افزایش قیمت مسکن استقبال می‌کنند. حق کمیسیون به‌صورت درصدی از قیمت ملک مورد معامله محاسبه می‌شود و طبیعتا هرچه قیمت بالاتر، دریافتی بنگاه نیز بالاتر خواهد بود.

نظرسنجی همشهری چه می‌گوید؟
حالا مرکز نظرسنجی همشهری همین گزاره مطرح را مورد بررسی قرار داده و در قالب یک پروژه علمی (نظرسنجی تلفنی از شهروندان تهرانی) نظر مردم را پرسیده است.
در سؤالی از مردم پرسیده شده است که چقدر املاکی‌ها را در افزایش بی‌رویه قیمت مسکن و اجاره‌بها مؤثر می‌دانید؟ 53درصد از پاسخگویان بنگاه‌دارها را در افزایش قیمت مسکن مؤثر دانسته‌اند و فقط 17درصد از مردم بنگاه‌دارها را در این ماجرا کم‌اثر و یا بی‌تقصیر می‌دانند.
در سؤال دیگری از شهروندان تهرانی پرسیده شده چقدر به املاکی‌ها در خرید و فروش ملک و اجاره‌خانه اعتماد دارید؟ در پاسخ 11درصد از پاسخگویان میزان اعتماد خود را زیاد و خیلی زیاد اعلام کرده‌اند؛ اما حدود 53درصد ابراز بی‌اعتمادی کرده‌اند. مهم آن‌که 31درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند اصلا به بنگاه‌دارها اعتماد ندارند. اگر به نتایج به‌صورت تحلیلی نگاه شود در یک گزاره کلی می‌شود عنوان کرد 53درصد از شهروندان تهرانی اعتمادشان را به بنگاه‌ها از دست داده و به همین میزان (53درصد از مردم) بنگاه‌ها را مؤثر و مقصر در گرانی ملک و مسکن می‌دانند.
تردیدی نیست با برخی اصلاحات در ضوابط و نظارت‌ها و مطالعه برخی ضعف‌ها و ایرادها که در بخش‌های دیگر این پروژه نظرسنجی منعکس شده است، می‌توان اعتماد مجددی را برای نهادها و مشاغلی همچون صاحبان بنگاه‌های املاک فراهم آورد و برای بحران مسکن در کشور طرحی نو
درانداخت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید