• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192663
+
-

پاسخ به نیاز آبی 2 میلیارد نفر؟

آیا منابع آبی کشور کفاف آب شرب مورد نیاز 2میلیارد نفر را دارد؟ این ادعایی است که این روزها در فضای مجازی به نقل از رئیس سازمان منابع طبیعی کشور، منتشر شده است. پاسخ به این سؤال قطعا منفی است. با توجه به خشکسالی‌هایی که از چند دهه اخیر در کشور شروع شده، کاهش میزان بارش و تغییر الگوی بارش، این میزان آب برای شرب 85میلیون نفر ساکن کشور با چالش مواجه شده است. هم ‌اکنون حقابه زیستی بسیاری از تالاب‌ها به بهانه تامین آب شرب درماه‌های پیش رو، پشت مخازن سد‌ها ذخیره شده است و تنها6  استان چندصدم درصدی، بیشتر از میانگین نرمال سالانه باران داشته‌اند.بسیاری از مخازن سد‌ها در کشور تا 98درصد نسبت به سال گذشته خالی‌تر شده است و با رسیدن به ماه‌های گرم پیش رو، اندک باقیمانده آب سد‌ها برای شرب نگه‌داشته می‌شود. با توجه به گرمای تغییرات اقلیمی در کشور، آب‌های سطحی بخار می‌شوند و همچنین بدهی 136میلیارد مترمکعبی به آب های زیر‌زمینی در کشور، در بهترین حالت می توان با مدیریت، مصرف امسال را به سال بعد رساند.
حالا اصل ماجرای اظهارات رئیس سازمان منابع طبیعی چه بوده است که کارشناسان را به تعجب واداشته است؟ صحبت‌های انتقادی او در مورد عدم‌حکمرانی صحیح آب در کشور مطرح شده و تأکید داشته است که با مدیریت بهینه مصارف و سیاستگذاری درست در تولید و مصرف آب، می‌توان ضمن حل معضل کمبود آب شرب در برخی از نقاط کشور، آب موردنیاز برای حوزه‌های محیط‌زیست، صنعت و کشاورزی را نیز به اندازه کافی تامین کرد. به‌گفته او، در موضوع آب اگر دقت کنیم با توجه به آمارهای وزارت نیرو در مورد متوسط مصرف آب شرب هر ایرانی و همچنین میزان آبی که بعد از بارش‌ها در کشور می‌ماند و اگر آب صنعت و کشاورزی و مابقی مصارف را در نظر نگیریم و فرض را بر این بگذاریم که آب موجود در کشور فقط صرف آب شرب شود، با میزان آبی که از بارش‌ها در کشور می‌ماند، می‌توان آب شرب ۲میلیارد نفر را تامین کرد.
یوسف مرادی، مدیرکل دفتر ترویج این سازمان حرف‌های رئیس سازمان را این گونه توجیه می‌کند که در ایران سالانه به اندازه ۴۰۰میلیارد مترمکعب باران می‌بارد که از این میزان حدود ۲۷۰میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود و فقط ۱۳۰میلیارد مترمکعب آب حاصل از باران در کشور باقی می‌ماند. سرانه مصرف آب هر ایرانی در طول روز ۱۵۰لیتر است. براین اساس اگر جمعیت کشور را ۸۵میلیون نفر در نظر بگیریم، می‌توان گفت؛ مصرف آب شرب خانگی ایرانیان در طول یک سال، حدود ۴میلیارد و ۶۵۰میلیون مترمکعب است که با میزان آب حاصل از باران در کشور می‌تواند آب شرب مورد نیاز بیش از ۲۳.۶برابر جمعیت کشور در طول یک سال را تامین کند. منظور از بیان این ارقام این نیست که جمعیت کشورمان را به ۲میلیارد نفر برسانیم یا صنعت و کشاورزی را تعطیل کنیم، بلکه مقصود این است که وجود معضل کمبود آب شرب در برخی مناطق کشور، ناشی از مشکلات موجود در حوزه حکمرانی آب است، نه وجود ورشکستگی آب در کشور.

این خبر را به اشتراک بگذارید