• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192654
+
-

تورم‌ آمریکا، امنیت مالی خانواده‌ها را نشانه رفته است

جهان‌نما
تورم‌ آمریکا، امنیت مالی خانواده‌ها را نشانه رفته است

موج تورم در آمریکا که سال گذشته به بالاترین سطح خود در 40سال گذشته رسیده و همچنان بالا مانده است، امنیت مالی خانوارها را در این کشور از بین برده و باعث شده تا بسیاری برای تامین هزینه‌های زندگی خود به سراغ پس‌اندازهایشان بروند.
رویترز به نقل از بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) گزارش داده که استفاده خانوارهای آمریکایی از پس‌اندازشان برای تامین هزینه‌های زندگی، باعث شده که افراد احساس امنیت کمتری نسبت به بازنشستگی خود داشته باشند. بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) با افزایش پی‌درپی نرخ بهره از سال گذشته، توانسته تا حدودی تورم فزاینده‌ را کنترل کند. با این حال تبعات جنگ اوکراین و فراز و نشیب‌های بازار انرژی در نتیجه تحریم نفت و گاز روسیه باعث روند صعودی نرخ تورم شد. در تازه‌ترین نظرسنجی فدرال رزرو آمده، تعداد آمریکایی‌هایی که معتقدند وضعیت بدتری از نظر اقتصادی دارند، با ۱۵درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به ۳۵درصد رسیده است. این بیشترین افزایش ناامنی اقتصادی بین مردم آمریکا از زمان آغاز اینگونه نظرسنجی‌ها توسط بانک مرکزی آمریکا در سال۲۰۱۴ است.

اقتصاد 18درصدی!
براساس این نظرسنجی، تعداد افرادی که هنوز بازنشسته نشده‌اند و معتقدند پس‌انداز بازنشستگی آنها در مسیر خوبی قرار دارد، به ۳۱درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که این رقم 2 سال پیش ۴۰درصد بوده است. در این میان، تنها ۱۸درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، اقتصاد آمریکا را «خوب» یا «عالی» ارزیابی کرده‌اند. این در حالی است که در سال۲۰۱۹ این رقم ۵۰درصد بوده است.
نتایج نظرسنجی تارنمای آماری «استاتیستا» نیز نشان می‌دهد که تنها ۶ درصد از آمریکایی‌ها باور دارند که تحت‌تأثیر بحران هزینه‌های زندگی قرار نگرفته‌اند. در این گزارش آمده که تورم ماهانه آمریکا در ژوئن۲۰۲۲ (خرداد۱۴۰۱) به ۹.۱درصد و تورم سالانه نیز در سال۲۰۲۲ به ۸درصد رسیده است. شاخص «احساسات مصرف‌کننده» نیز در ژوئن۲۰۲۲ به پایین‌ترین حد خود رسیده است. این شاخص درصد خوش‎بینی مصرف‌کنندگان به امور مالی خود و وضعیت اقتصاد را مورد سنجش قرار می‌دهد.

ناتوانی در خرید کالا و خدمات
شرایط اقتصادی دشوار آمریکایی‌ها در سال۲۰۲۲ و ناهماهنگی روند افزایش دستمزدها با سرعت رشد تورم، باعث شده تا بسیاری از آمریکایی‌ها در خرید کالاها و محصولات خدماتی که پیش تر به آنها عادت داشتند، ناتوان شوند. بنا بر گزارش فدرال رزرو، تعداد افرادی که در سال۲۰۲۲ دارای حداقل وضعیت خوب اقتصادی بوده‌اند ۵درصد کاهش یافته و به ۷۳درصد رسیده است که بیشترین کاهش امنیت اقتصادی از زمان شروع این نظرسنجی در یک دهه گذشته است.
فاکس‌نیوز با استناد به نتایج نظرسنجی‌های اخیر نوشته که تنها ۲درصد از پیش‌بینی‌کنندگان اقتصادی بر این باورند که تورم آمریکا تا نیمه دوم سال۲۰۲۳ به تورم هدف بانک مرکزی آمریکا - یعنی ۲درصد - کاهش خواهد یافت؛ درحالی‌که اکثریت ۵۹درصدی معتقدند؛ رسیدن به این هدف تا پیش از سال۲۰۲۵ تورمی رخ نخواهد داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید