• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192643
+
-

کوتاه‌شدن دست زمین‌خواران از حریم پایتخت

زینب زینال‌زاده؛ روزنامه‌نگار

اراضی حریم پایتخت میراث آیندگان است و ازاین‌رو مدیریت شهری در راستای صیانت از آنها تکالیفی برای مناطق تعیین کرده است. منطقه18 حدود 50.30کیلومترمربع حریم دارد و در این دوره مدیریت شهری برای صیانت از آن تلاش کرده است. روز گذشته محمدجواد خسروی، شهردار منطقه18 با حضور در صحن شورا گزارشی از اقدامات انجام‌شده در رفع تصرفات حریم ارائه داد و گفت که 50هکتار از اراضی حریم آزادسازی و 6هزار میلیارد تومان از حقوق شهر هم بازپس‌گیری شده است. به‌گفته او 5هکتار از اراضی تقی‌آباد توسط زمین‌خواران تصرف و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در آنها صورت‌گرفته بود که تخریب و اراضی آزاد شدند. همچنین خسروی با بیان اینکه از محل صیانت از ساخت‌وسازها نخستین پروانه TOD شهرداری تهران را کسب کردیم، تأکید کرد: «این پروانه بیش از ۴هزار میلیارد تومان ارزش دارد و همچنین بالغ بر ۷هزار میلیارد تومان از محل مولدسازی درآمدزایی داشته‌ایم.» تملک باغ ایتالیایی هم مورد دیگری بود که شهردار منطقه18 به آن اشاره کرد و گفت که متأسفانه درختان این باغ قطع شده‌اند و سال‌ها به‌عنوان انبار از آن استفاده می‌شد و با پیگیری‌های صورت‌گرفته موفق به تملک آن شدیم.

رفع معارضان بزرگراه شهید بروجردی
خسروی در ادامه به معارضان بزرگراه شهید بروجردی هم اشاره و عنوان کرد: «در فاز اول این بزرگراه حدود 15معارض وجود داشت که در کمیسیون ماده۹ پرونده معارضان بررسی شد و هفته آینده املاک تحویل معاونت فنی و عمران می‌شود. در فاز دوم هم 6 معارض وجود دارد که اغلب آنها گاراژ هستند و مقرر شده در قبال واگذاری زمین به شهرداری، تسهیلاتی به آنها ارائه شود.»

عملیاتی‌شدن فاز دوم باغ‌راه حضرت زهرا(س)
فاز دوم پروژه باغ‌راه حضرت زهرا(س) در منطقه18 قرار دارد که به‌دلیل عدم‌تفاهم شهرداری با وزارت راه و شهرسازی، عملیاتی نشده است. شهردار منطقه18 دیروز از تفاهمات انجام‌شده با وزیر راه و شهرسازی درخصوص زمین‌های حریم راه‌آهن خبر داد و گفت که فاز دوم عملیاتی‌شده و سازمان نوسازی در این محدوده مشغول فعالیت است.

پیشگیری با افزایش نظارت
پس از استماع گزارش شهردار منطقه18 تعدادی از اعضای شورای شهر نظرات و پیشنهادهایی را مطرح کردند. مهدی چمران گفت که هنر اصلی این است که پیش از ساخت، جلوگیری صورت گیرد. ناصر امانی هم گفت: «شهرداری برای شن‌چاله‌ها باید تدابیری بیندیشد.» جعفر بندی‌شربیانی هم ابراز امیدواری کرد که «تیرماه شاهد بهره‌برداری از فاز اول بزرگراه شهید بروجردی باشیم.» مهدی پیرهادی نیز گفت که برای جلوگیری از ایجاد فرونشست‌ها، تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها توسط دولت مورد توجه قرار بگیرد و شهرداری باید همراهی کند. مهدی عباسی هم به محله شادآباد اشاره و عنوان کرد: «اگر چشم روی‌هم گذاشته شود، شبانه تخلیه مصالح صورت می‌گیرد و مانند گلاب‌دره ساختمان‌های 10طبقه یک‌شبه قد می‌کشند.»

مکث
عزمی برای مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد

در برنامه هفتم توسعه کشور برخی از اختیارات شهرداری‌ها ازجمله کمیسیون ماده5 و ماده100 به دولت واگذار شده است. مهدی چمران، رئیس شورا در جلسه دیروز به این موضوع واکنش نشان داد و ضمن گلایه از این تصمیم گفت: «انتقال برخی وظایف به وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه‌وبودجه و... تنها روند انجام کارها را کندتر می‌کند. مدیریت یکپارچه شهری در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم موردتوجه قرار گرفت اما این موضوع در برنامه ششم و هفتم نادیده گرفته شده است و عزمی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد. البته محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و علیرضا زاکانی، شهردار تهران در هیأت دولت اقدامات لازم را برای جلوگیری از حذف مدیریت یکپارچه در برنامه هفتم، انجام داده‌اند و امیدواریم موارد اصلاح‌شده به مجلس ارسال شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید