• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192512
+
-

ماجرای نان در استان‌ها

ماجرای نان در استان‌ها

بحث طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان بیش از یک سال است که مطرح شده و اقدامات متعددی در زمینه اجرایی شدن آن انجام شده است. در همین رابطه شاهد نصب کارتخوان‌های هوشمند فروش نان در کل کشور بودیم. این مرحله به‌طور تقریبی در همه نانوایی‌های سنتی سراسر کشور اجرایی شد و به‌گفته مسئولان مربوطه، تنها برخی واحدهایی که دچار دعاوی حقوقی یا مواردی از این دست بودند از این مرحله جامانده‌اند.
از زمان اجرایی شدن طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، اما تخلفاتی از سوی برخی نانوایی‌ها مشاهده شد و نارضایتی‌هایی را ایجاد کرد. سوء‌استفاده‌هایی که در طرح هوشمندسازی نان قابل مشاهده است، متفاوت است اما همه آنها به یک منظور انجام می‌شود؛ ‌دریافت میزان بیشتری از آرد یارانه‌ای یا کمک هزینه بیشتر.
حالا کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها در آذربایجان غربی بحث‌برانگیز شده‌است. جواد کرمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی علت کاهش سهمیه آرد را شناسایی سیستمی تخلفات در برخی واحدهای نانوایی عنوان کرده‌است. با اعلام لیست نانوایان متخلف، سهمیه آرد استان آذربایجان غربی کاهش یافته است.
اصل ماجرای کاهش سهمیه آرد در استان‌ها چیست؟ در قالب طرح نانینو یا همان طرح هوشمند‌سازی‌ فروش نان میزان سهمیه آرد، میزان فروش روزانه و تعداد قرص نان تولید شده از آرد اختصاص یافته کاملا مشخص و در نتیجه تناقض‌ها نمایان و سهمیه آرد متخلفان کم می‌شود. با اجرای این طرح، نانوایی‌های متخلف شناسایی می‌شود؛ افرادی که باعث شدند تا آرد اختصاص یافته به نان تبدیل نشود. در نتیجه برای کاهش سهمیه آرد این واحدها تصمیم‌گیری می‌شود.
دیده شده که بیش از ۱۴ الگوی رفتار غیرواقعی و متقلبانه شناسایی شده وجود دارد که در ساختار تحلیل داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش سهمیه صورت گرفته در نانوایی‌ها به‌علت‌های مختلف ازجمله مطابقت نداشتن مقدار فروش، فروش آرد خارج از شبکه، استفاده از کارت‌های تکراری و حتی کشیدن کارت بعد از ساعت ۱۲ شب در برخی نانوایی‌ها بوده است. کاهش سهمیه آرد منجر به تشکیل صف مقابل نانوایی و ایجاد مشکل برای مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان اصلی می‌شود.
صف‌های طولانی در شهرستان ارومیه در آذربایجان غربی، فقط کاهش سهمیه آرد نیست بلکه برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد افرادی با سوءاستفاده از تفاوت قیمت نان لواش با قیمت آزاد فروش آن، اقدام به حضور خانوادگی در صف و تهیه این نوع نان برای فروش به سوپرمارکت‌ها می‌کنند که تدابیر لازم متولیان امور نظارتی را می‌طلبد. از سوی دیگر در اجرای مرحله دوم طرح هوشمند‌سازی‌ یارانه آرد و نان، هدررفت 25درصدی که طی سالیان و دهه‌های گذشته به‌دلیل یارانه‌ای بودن نرخ نان در کشور اتفاق می‌افتاد، به حداقل ممکن کاهش پیدا می‌کند. مبنای اختصاص آرد یارانه‌ای در مرحله دوم طرح هوشمندسازی، تراکنش‌های پذیرفته شده قابل‌قبول نانوایان در کارتخوان‌های هوشمند در
هر دوره است.
شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی یا سامانه ١٢۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام کنند تا سازمان تعزیرات به همراه نمایندگان دستگاه‌های نظارتی نسبت به بررسی و برخورد با متخلفان اقدامات لازم را
انجام دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید