• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 خرداد 1402
کد مطلب : 192491
+
-

اولین زن فضانورد عرب به مدار زمین رفت

فضا
اولین زن فضانورد عرب به مدار زمین رفت

شرکت فضایی اسپیس ایکس 4فضانورد ازجمله 3فضانوردی را که هزینه این سفر را پرداخته‌اند برای اقامت یک هفته‌ای به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد. به‌گزارش الجزیره، این دومین ماموریت کاملا خصوصی به سمت ایستگاه بین‌المللی است. نکته جالب این است که نخستین زن فضانورد عرب نیز در این ماموریت حضور دارد. ریانه برناوی، محقق سرطان سینه از عربستان‌سعودی در این ماموریت به همراه دیگر فضانورد سعودی به نام علی القرنی، نخستین زوج فضانورد سعودی هستند که در چند دهه اخیر به فضا سفر می‌کنند. دیگر فضانوردان این ماموریت پگی ویتسون، فضانورد سابق ناسا است که چهارمین پرواز خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهد و همچنین جان شافنر، تاجری از تنسی که به‌عنوان خلبان خدمت می‌کند. این 4نفر کمی بیش از یک هفته را در فضا سپری خواهند کرد و قبل از بازگشت به خانه در سواحل ایالت‌فلوریدا در جنوب ایالات‌متحده فرود خواهند آمد. برناوی پس از استقرار در مدار گفت: تماشای زمین از این کپسول احساس شگفت انگیزی است.
برناوی پیش‌تر گفته بود که مایه لذت و افتخار است که نخستین زن فضانورد سعودی باشد که به فضا سفر می‌کند. او گفت که مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با کودکان در هنگام حضور در ایستگاه بین‌المللی فضایی است. او گفت: توانایی دیدن چهره آنها وقتی یکی از هموطنان‌شان از تجربیات حضورش در فضا تعریف می‌کند بسیار هیجان‌انگیز است. این یک فرصت عالی برای من است تا میان ستاره‌ها پرواز کنم.
این دومین ماموریت خصوصی اسپیس ایکس با همکاری آژانس آکسیوم است. نخستین مورد سال گذشته توسط 3 تاجر و یک فضانورد بازنشسته ناسا انجام شد. این شرکت قصد دارد تا چند سال دیگر شروع به اضافه کردن اتاق‌های خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی کند و درنهایت با حذف آنها یک پایگاه مستقل برای اجاره ایجاد کند. آکسیوم هنوز اعلام نکرده است عربستان سعودی و شافنر، تاجر تنسی، چقدر برای این ماموریت برنامه‌ریزی شده 10روزه پرداخت کرده‌اند. این شرکت قبلا قیمت بلیت را 55میلیون دلار اعلام کرده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید