• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 1 خرداد 1402
کد مطلب : 192464
+
-

مأموریت انجام شد

ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش پس از 220روز به وطن بازگشت

مأموریت انجام شد

ناوگروه 86نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران، ماموریت دریایی خود را نهم مهر‌ماه 1401از بندرعباس آغاز کرد و سرانجام در 31اردیبهشت‌ماه 1402پس از گذشت 220روز به آغوش وطن بازگشت.

آغاز مأموریت با کد 360
ناوگروه 86نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ناو گروه 360درجه ملقب است؛ چراکه هدف این ماموریت، طی یک دور 360درجه‌ای گرد کره زمین بود که در نهایت با طی بیش از 65هزار کیلومتر این هدف به سرانجام رسید.

رکوردی تاریخی
ناوگروه 86نیروی دریایی ارتش، با طی مسافت 65هزار کیلومتر، رکورد دریانوردی نظامی ایران را شکست. پیش‌تر ناوگروه 75 نداجا متشکل از ناوشکن سهند و ناو لجستیک مکران، با طی مسافت حدود 45هزار کیلومتر در سفر به سنت‌پترزبورگ روسیه، رکورددار بود.

ناوگروه به کدام کشورها سفر کرد؟
ناوگروه 86در نخستین ایستگاه خود در بندر بمبئی هند توقف کرد. سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاکا در جاکارتا، پایتخت اندونزی پهلو گرفت. پس از این توقف، ناوگروه با ادامه مسیر به سمت دریای جاوه و عبور از تنگه ماکاسار و دریای سلبس، پا به اقیانوس آرام گذاشت و با گذر از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد. سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، نهایتا در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد. این ناوگروه پس از توقف چند روزه در ریودوژانیرو، با عبور از عرض اقیانوس اطلس در شهر کیپ‌تاون  آفریقای جنوبی و در نهایت در بندر صلاله عمان پهلوگیری کرد. صلاله آخرین ایستگاه ناوگروه ۸۶ نداجا پیش از رسیدن به ایران بود.

ندای آزادی بشر
فرمانده نیروی دریایی ارتش ضمن تأکید بر پیام صلح‌آمیز سفر دور دنیا توسط نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، درباره پیام این سفر 220روزه ناوگروه به دور دنیا می‌گوید: این اقدام و این سفر با روحیه صلح‌طلبی و پیام بشردوستی از سوی ایران به همه اقیانوس‌ها و مناطق انجام شده است و با عبور از تمام قاره‌ها و پیمودن تمام اقیانوس‌ها ندای آزادی بشر را سر دادیم.

قطب جنوب؛ مقصد بعدی
اولین ماموریت بزرگ ناوگروه‌های ارتش از سوی ناوگروه 75 ارتش جمهوری اسلامی ایران  سفر به بندر سنت‌پترزبورگ بود و قرار است سفر بعدی یک ناوگروه ارتش به قطب جنوب باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید