• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 1 خرداد 1402
کد مطلب : 192421
+
-

مهندس لیگ

پپ گواردیولا همه لیگ‌های داخلی را می‌برد

مهندس لیگ

درحالی‌که همگان منتظر بازی دیروز منچسترسیتی - چلسی بودند تا درصورت پیروزی احتمالی من‌سیتی، قهرمانی این تیم در لیگ برتر مسجل شود، آرسنال با یک شکست دیگر که این‌بار در زمین ناتینگهام فارست سقوط‌کرده اتفاق افتاد، قهرمانی را خیلی راحت‌تر و زودتر به سیتیزن‌ها تقدیم کرد. دیروز بدون توجه به نتیجه بازی سیتی - چلسی، جشن قهرمانی منچسترسیتی در ورزشگاه اتحاد برگزار شد. حتی تساوی آرسنال در بازی با ناتینگهام هم به درد این تیم نمی‌خورد، چون در نهایت می‌توانست امتیازات خود را در این فصل به 85 برساند؛ برابر با امتیازات سیتی پیش از بازی دیشب. از سال2018 تفاضل گل در لیگ انگلستان برای قهرمانی مهم نیست، بنابراین درصورت تساوی آرسنال مقابل ناتینگهام و شکست سیتی در همه بازی‌های بعدی باز هم این منچسترسیتی بود که قهرمان لیگ می‌شد. آرسنال در این فصل لیگ 248روز صدر جدول بود ولی به قهرمانی نرسید؛ چنین آماری در تاریخ 134ساله سطح اول لیگ انگلیس بی‌سابقه است.

   رکورد گواردیولا
پپ گواردیولا برای پنجمین‌بار در 6فصل اخیر موفق شد تیمش را به قهرمانی لیگ برتر برساند. او در این سال‌ها با تیم‌های مختلفی مثل چلسی، منچستریونایتد، لیورپول و آرسنال برای قهرمانی رقابت کرد. این سومین قهرمانی پیاپی آنها در لیگ برتر بود. به این ترتیب پپ گواردیولا به رکوردی عجیب دست یافت. او از 15فصلی که مربیگری می‌کند، 11بار به قهرمانی لیگ‌های مختلف رسیده است؛ 3بار با بایرن مونیخ، 5بار با من‌سیتی و 3بار با بارسلونا. او در هر کدام از این باشگاه‌ها و در لالیگا و بوندس‌لیگا و لیگ برتر توانسته 3بار پیاپی لیگ را فتح کند؛ با بارسلونا 2009، 2010 و 2011. با بایرن مونیخ 2014، 2015 و 2016. با منچسترسیتی 2021، 2022 و 2023.
با قطعی‌شدن قهرمانی منچسترسیتی، پپ گواردیولا با رکورد قهرمانی سر الکس فرگوسن در ۳فصل پیاپی لیگ برتر برابری کرد تا آنها تنها مربیانی باشند که قهرمانی در ۳دوره پیاپی لیگ برتر را تجربه کرده‌اند.

   مورد عجیب خولین
خولین آلوارس، مهاجم آرژانتینی من‌سیتی در هر تورنمنتی که حاضر بوده، قهرمان شده. او در‌ ۲۳سالگی در همان بار اولی که در این تورنمنت‌ها شرکت کرد، به قهرمانی رسید؛ جام حذفی آرژانتین، کوپا لیبرتادورس، جام سودآمریکانا، کوپا‌آمریکا، فینالیسما، جام جهانی و لیگ برتر انگلیس. آلوارس می‌تواند با پیروزی در فینال جام‌حذفی انگلیس مقابل منچستریونایتد و همچنین برتری مقابل اینترمیلان در لیگ قهرمانان، این دو جام را هم به کارنامه عجیبش اضافه کند.

   انتقاد مورینیو
ژوزه مورینیو که در حال حاضر دور از گواردیولا در سری‌آ و باشگاه آاس‌رم مشغول است، بارها به او و منچسترسیتی حمله کرده. مورینیو وقتی در لالیگا بود، اوایل شکست می‌خورد اما کم‌کم یاد گرفت چگونه تیکی‌تاکای بهترین تیم تاریخ بارسلونا را از کار بیندازد. زمانی که پپ اعلام کرد به بایرن مونیخ می‌رود، مورینیو گفت که گواردیولا از ترس او  از لالیگا فرار کرده و به لیگی رفته است که ژوزه هرگز به آنجا نخواهد رفت، چون زبان آلمانی بلد نیست. بعدها که او  با منچستریونایتد و تاتنهام در لیگ برتر کار می‌کرد، باز هم به سیتی می‌تاخت و از اینکه گواردیولا قیمت مدافعان و وینگ‌بک‌ها را بالا برده و برای نیمکت ذخیره‌ها هم مدافعانی با قیمت مهاجمان هزینه می‌کند، انتقاد می‌کرد. نظر سرمربی فعلی رم درباره قهرمانی سیتی این است: «فقط تیم‌هایی که در فوتبال آسیب نمی‌بینند، تیم‌های متمولی هستند که بازیکنان ۴۰ تا ۷۰میلیون یورویی روی نیمکت دارند. مثلا خولین آلوارس، فیل فودن و محرز برای سیتی وارد زمین می‌شوند و تیم‌هایی مثل ما ۴ یا 5بازیکن را از دست می‌دهیم و جایگزین نداریم و کسی که به‌عنوان بازیکن جانشین وارد زمین می‌شود،  به‌اجبار نوبت او شده است. ما ۸میلیون یورو در بازار سرمایه‌گذاری کردیم و در فینال اروپا هستیم. کاری که ما انجام دادیم فوق‌العاده و بدون ثروت یک دولت (اشاره به کشور امارات متحده عربی) است.»

منچسترسیتی برای نهمین‌بار در تاریخ خود عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کرده است؛ 37-1936، 68-1967، 12-2011، 14-2013، 18-2017، 19-2018، 21-2020، 22-2021 و 23-2022

بیشترین قهرمانی در 20سال اخیر لیگ برتر؛ منچسترسیتی با 7قهرمانی، منچستریونایتد با 5بار، چلسی با 5بار، آرسنال، لیورپول و لسترسیتی هر کدام یک‌بار

 این فصل همه تیم‌های منچسترسیتی درخشیده‌اند. تیم اصلی، تیم زیر 21سال و تیم زیر 18سال، هر سه برای سومین سال متوالی قهرمان لیگ شدند. تیم زیر 16سال قهرمان جام قهرمانی شد و تیم زیر 11سال قهرمان جام بین‌المللی شهر

 

این خبر را به اشتراک بگذارید