• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 192139
+
-

متروی پرند چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

اصل ماجرا
متروی پرند چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

پروژه خط متروی تهران - پرند به طول ۵۰کیلومتر تا فرودگاه امام‌خمینی(ره) در سنوات گذشته به بهره‌برداری رسیده و حدود 19کیلومتر باقی مانده از آن تا شهر جدید پرند از سال‌ها قبل درحال تکمیل است.
شهرداری تهران و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه به‌عنوان مجری طرح و وزارت کشور (به نمایندگی از دولت) به‌عنوان کارفرما به‌صورت مشترک درحال اجرای این پروژه هستند. مدیریت جدید شهر تهران و دولت سیزدهم برای تکمیل فاز نخست(یک مسیر) این پروژه بزرگ حمل‌ونقل شهری، تا قبل از پایان سال1401 سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کرده بودند و تست سرد این خط نیز در اواخر تیر‌ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد. با وجود تزریق نشدن منابع مالی لازم از سوی کارفرما طبق جدول زمانبندی شده، کارهای مربوط به تکمیل پروژه به‌صورت فشرده و شبانه‌روزی از اوایل سال گذشته جریان داشت، اما درنهایت به‌واسطه محقق نشدن تامین و پرداخت بودجه 750میلیارد تومانی توافق شده بین شهرداری و وزارت کشور در اسفند1400 که باید توسط شرکت عمران شهر جدید پرند صورت می‌پذیرفت، این موضوع محقق نشد.
در ادامه طبق توافق‌های صورت گرفته برای حل و فصل مشکل و رفع موانع واگذاری 25هکتار از اراضی مورد نظر در شهر جدید پرند، بهار1402 به‌عنوان زمان جدید افتتاح فاز نخست پروژه متروی تهران- پرند اعلام شد. با وجود این باز هم طولانی شدن فرایند واگذاری زمین‌ها باعث شد تا زمان افتتاح پروژه مجددا دستخوش تغییرات شود. سرانجام با توجه به اراده و تصمیم دولت و شهرداری تهران برای افتتاح هرچه سریع‌تر این پروژه که آثار و پیامد‌های مثبت فراوانی در بحث‌های مربوط به حمل‌ونقل و ترافیک، زیست‌محیطی، ایمنی و کاهش تصادفات دارد و از سوی دیگر باعث رونق گرفتن سکونت در شهر جدید پرند می‌شود، گره از مشکلات باز و موانع برطرف شد تا اسناد مربوط به واگذاری زمین‌های مورد نظر برای تامین مالی پروژه به امضا برسد. به این ترتیب شرکت عمران شهر جدید پرند واگذاری مستقیم زمین‌ها به پیمانکار طرح را آغاز کرده است تا طبق زمانبندی صورت‌گرفته، در شهریور1402 متروی تهران - پرند تکمیل شده و در هر دو مسیر رفت و برگشت به بهره‌برداری برسد. در همین رابطه آرش صیادی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند از آغاز مسافرگیری مترو در پرند همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت:«طی جلسه‌ای در نهاد ریاست‌جمهوری و استانداری تهران با حضور استاندار، موانع بهره‌برداری از متروی پرند مورد بررسی قرار گرفت که عمده آنها بحث‌های مالی پروژه بود. در جلسه استانداری تعیین شد که بخشی از منابع پروژه که منابع دولتی بودند و باید از محل بودجه عمومی پرداخت می‌شد، به سرعت به پروژه تزریق شود. بخشی از منابع پروژه، مربوط به ۷۵۰میلیون تومان تعهدی است که شرکت عمران پرند لازم بود به شکل تهاتری در اختیار پروژه قرار دهد که مجوزهای قانونی آن نیز صادر شده است و نهایتا تا ۱۵روز آینده (10خرداد) به پروژه تزریق می‌شود. استاندار نیز زمانی را برای افتتاح پروژه مشخص کردند که قرار بر این شد در هفته دولت مسافرگیری متروی پرند انجام شود و قبل از آن نیز تست گرم قطار انجام خواهد شد.»
درخصوص آخرین وضعیت پروژه هم باید گفت عمده کارهای مربوط به بخش ساختمانی انجام شده است. ساختمان ایستگاه تقریبا تکمیل و پله برقی‌های مربوط به آن نیز نصب و جانمایی شده و خرده کارهای باقی مانده ازجمله راه‌اندازی آسانسور و تکمیل نازک‌کاری درحال اجراست. در بحث تکمیل ریل‌گذاری هم یک مسیر به‌صورت کامل ریل‌گذاری شده و در دیگر مسیر هم کمتر از 3کیلومتر ریل‌گذاری باقی است که در همین رابطه دستگاه‌های مکانیزه درحال تنظیم خط برای ریل‌گذاری هستند و پیش‌بینی می‌شود این مسیر هم تا اواخر خرداد تکمیل شود. همچنین دیوار حریم خط نیز درحال نصب و چیدمان است. در بخش تجهیزاتی هم قرارداد‌های مربوط به ادوات مورد نیاز منعقد و تمام تجهیزات سفارش داده‌شده، ساخته شده‌اند و بخشی از آنها درحال انتقال و حمل به محل پروژه است. با پرداخت بموقع منابع مالی، تمام مراحل مربوط به بخش تجهیزات شامل حمل‌ونقل، نصب و تست در اواخر مرداد‌ماه به پایان می‌رسد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید