• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189684
+
-

خسارت سیلاب در 6 استان

گزارش روز
خسارت سیلاب در 6 استان

سیلاب بهاری در روزهای پایانی فروردین گرچه رودخانه‌ها را پر‌آب، تالاب‌ها را زنده و بسیاری از سدها را سرریز کرد، اما خسارت‌هایی هم در برخی استان‌ها برجای گذاشت. به گزارش همشهری، بیش از همه استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال‌وبختیاری، همدان و آذربایجان شرقی از بارش‌های بهاری هفته گذشته خسارت دیده‌اند.

راه‌های ایلام دچار خسارت شد
آن‌طور که مدیر جهادکشاورزی شهرستان بدره در استان ایلام خبر می‌دهد، بارش‌های سیل‌آسای هفته اخیر در استان، ۲۰میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی شهرستان خسارت زده است.
به‌گفته جبار فتاحی، با توجه به بازدید کارشناسان این مدیریت برآورد می‌شود بیش از ۲۰میلیارد ریال خسارت به استخر‌های پرورش ماهی و ۵میلیارد ریال به باغات این منطقه وارد شده است.
مدیر جهادکشاورزی بدره با اشاره به اینکه شهرستان بدره ۲۰ استخر پرورش ماهی قزل‌آلا دارد، می‌گوید که این شهرستان سالانه بیش از ۷۰۰تن گوشت ماهی تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.
همچنین به‌گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام، میزان خسارت اولیه به محورهای ارتباطی این استان ناشی از بارش‌ها و جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه‌ها ۴۸میلیارد تومان است.
سید زاهدین چشمه‌خاور، با بیان اینکه ۲۹محور از راه‌های استان آسیب دیده است، می‌گوید: بر اثر وقوع سیلاب شهرستان‌های ایلام، چوار، هلیلان، مهران، دهلران و چرداول دچار آسیب شدند که ازجمله آنها پل‌ها و ابنیه فنی و راه بوده است.

آسیب به محورهای عشایری لرستان
لرستان از استان‌هایی بود که در زمان بارش‌ و سیلاب روزهای پایانی فروردین دچار مشکلاتی ازجمله مسدود شدن راه‌های روستایی شد، اما به‌نظر می‌رسد با وجود بازگشایی راه‌های روستایی راه‌های عشایری آسیب‌ دیده‌اند.
رئیس امور عشایر پلدختر از خسارت سیلاب به ۳۰کیلومتر از محورهای مناطق عشایری این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ 30کیلومتر از راه‌های ارتباطی مناطق عشایری پلدختر براثر بارش شدید باران دچار خسارت شده است.
به‌گفته سیدعیسی کاظمی، راه ارتباطی مناطق عشایری پیرمار، دالپری، گردکانه، برکه چولهول، انارود و وران درکی در بارش‌های اخیر دچار خسارت‌ شده که برای بهسازی به 3میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
رئیس امور عشایر پلدختر با اشاره به تلف‌شدن 5دام در منطقه عشایری تنگ فنی نیز اظهار می‌کند که 8چادر سکونتگاهی در منطقه عشایری و همچنین 2اسطبل در منطقه عشایری انارود و وران محله تخریب و خسارت 150میلیونی به عشایر وارد شده است.
هوشنگ نورمحمدی، مدیرکل امور عشایری لرستان نیز می‌گوید که سیلاب و بارندگی‌های اخیر ۷۵۰میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری این استان خسارت وارد کرده است.

خسارت به شیلات در همدان
میثم قیاسی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند با بیان اینکه بارش‌های اخیر و طغیان رودخانه گاماسیاب خسارت چند ۱۰میلیاردی به مزارع پرورش ماهی نهاوند وارد کرده است، می‌گوید: در پی بارش‌های اخیر تیم واکنش سریع واحد بررسی‌های دامپزشکی نهاوند متشکل از 2 دکتر دامپزشک و 2 کارشناس دامپزشکی برای برآورد خسارت و بازدید از آخرین وضعیت به مزارع سیل‌زده پرورش ماهی
شهرستان اعزام شدند.

تلف شدن دام‌های عشایری در آذربایجان‌ شرقی
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه جاری شدن سیل به ۱۰۰هکتار از اراضی مناطق عشایری در این استان خسارت زد و موجب تلف شدن ۲۰۰راس دام سبک شد، می‌گوید: بارش باران و جاری شدن سیل در روزهای گذشته موجب آب‌گرفتگی معابر مناطق عشایری قشلاق شاملوی کوچک در بخش آبش‌احمد، ازن قیه، قره باغلو و گازلو در این استان شده است.
محمدحسن آل‌هاشم با اشاره به تلف شدن ۲۰۰راس گوسفند و بره، ورود گل و لای به منازل ۲۰خانوار عشایری، از بین رفتن ۴۰۰خروار علوفه(۱۲۰تن) و خسارت به انبار علوفه عشایر می‌گوید: سیل در روستای شاملوی کوچک یک دستگاه خودرو را با خود برده بود که با تلاش مردم و عشایر منطقه این خودرو پیدا شده است.

خسارت ۳۲میلیارد تومانی به کشاورزی قصرشیرین
سرپرست فرمانداری قصرشیرین در استان کرمانشاه هم خبر می‌دهد که سیلاب و تند باد اخیر در این شهرستان بیش از ۳۲میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی و باغات این شهرستان وارد کرد.
محمد حیدری با بیان اینکه به‌طور میانگین ۱۰درصد اراضی کشاورزی و گندمزارها بر اثر آب‌گرفتگی و سیلاب و باغات نیز بر اثر تندباد دچار ریزش گل و خسارت شده است، می‌گوید: همچنین بیش از ۱۵ایستگاه پمپاژ کشاورزی نیز دچار آب‌گرفتگی و انسداد و رسوب شدند که نیاز به لایروبی و مرمت دارد. سرپرست فرمانداری قصرشیرین ادامه می‌دهد: همچنین سیلاب اخیر باعث شکستگی بخشی از خطوط لوله انتقال آب روستاها شد که بلافاصله توسط آب و فاضلاب ترمیم و مرمت و وارد مدار شدند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید