• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189675
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/X67j8
+
-

غذاهای خیابانی از رشت تا فرانسه پرطرفدار است

گاری کباب و سوکا

گاری کباب و سوکا

هر وقت صحبت از غذاهای خیابانی به میان می‌آید خیلی‌ها یاد غذاهای خوش عطر و طعم گیلان می‌افتند و خاطرات چشیدن مزه غذاهای این خطه برای‌شان زنده می‌شود. غذای خیابانی یا همان فود استریت در فرهنگ گیلانی‌ها به‌ویژه اهالی رشت سابقه‌ای طولانی دارد. گاری کباب ازجمله مهم‌ترین غذاهای لذیذی است که در خیابان‌های رشت به مشتریان عرضه می‌شود و آوازه آن به شهرهای دیگر هم رسیده است.

کباب گیلانی
این غذای لذیذ چیزی شبیه کباب‌لقمه تهرانی‌هاست؛ با این تفاوت که سبزی‌های معطر محلی هم به آن افزوده می‌شود تا طعم آن را لذیذتر کند. شیوه طبخ و فروش گاری‌کباب هم منحصر به فرد و ویژه اهالی رشت است. برای خوردن این غذا باید به میدان شهرداری رشت بروید و به گاری‌هایی که دور تا دور میدان قرار دارند سر بزنید. گاریچی‌ها علاوه بر گاری کباب، دل و جگر تازه هم به مشتریان عرضه می‌کنند و برای دسر هم چای تازه و بستنی سنتی در دسترس است. شاید نتوان میدان شهرداری رشت را به‌معنای واقعی یک استریت فود دانست اما این میدان تاریخی با آن ساختمان‌های زیبا و گاری‌های فروش غذا که از ساعت 22تا صبح مستقر می‌شوند، یکی از جاهایی به‌حساب می‌آید که نام آن همواره با خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی عجین است. گشت و‌گذار شبانه در میدان شهرداری رشت این مزیت را دارد که طعم سایر غذاهای گیلانی مثل جگر باقرساق، دوش، بهار، شیرین گوشت، واویشکا، کباب ترش و کوبیده را که هر یک دستور پخت خاصی دارند بچشید.

سوغات نیس
این تصور که غذاهای خیابانی در کشورهای مدرن یافت نمی‌شود و در این کشورها فقط رستوران‌های پر زرق و برق حکمرانی می‌کنند کاملا اشتباه است. فرانسه هر سال از میلیون‌ها گردشگر خارجی میزبانی می‌کند و سنت طبخ و عرضه غذای خیابانی این کشور هم طرفداران زیادی دارد. «سوکا» یکی از اصیل‌ترین غذاهای خیابانی فرانسه است که در خیابان‌های شهر تاریخی نیس به مشتری‌ها عرضه می‌شود که از نخود تهیه شده و به همین‌خاطر آن را نوعی پنکیک نخود فرانسوی می‌دانند که یک غذای نسبتا ارزان است. سوکا در برخی کشورهای دیگر مثل ایتالیا هم تهیه می‌شود اما دلیل اینکه سوکای فرانسوی مشتریان بیشتری دارد این است که آشپزهای فرانسوی خمیر سوکا را هنگام پختن تکان می‌دهند و زیر و رو می‌کنند و با همین ترفند طعم خاصی به آن می‌دهند. تاریخچه پخت این غذای خیابانی کمی عجیب و شگفت‌انگیز است. گفته می‌شود خمیر سوکا برای نخستین بار در کشاکش جنگ فرانسه و عثمانی که مهمات ارتش فرانسه تمام‌شده بود به‌عنوان یک سلاح جنگی برای ریختن بر سر دشمن استفاده می‌شد. بعد از پایان جنگ، آشپزهای شهر نیس که در کانون جنگ با عثمانی‌ها بودند، متوجه مزه منحصر به فرد این خمیر شدند و از ابتدای قرن بیستم با استفاده از آن، نوعی غذا به نام سوکا را پختند و به‌عنوان یک غذای خیابانی خوشمزه مورد استفاده قرار دادند. دستور پخت این غذا با گذشت زمان به سایر شهرهای فرانسه رسید و حالا از آن به‌عنوان مهم‌ترین غذای خیابانی فرانسه نام می‌برند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :