• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189615
+
-

جامعه، معنوی‌ و انقلابی‌تر شده است

رهبرمعظم انقلاب: رسانه‌های بدخواه اصرار دارند که ملت ایران از اعتقاد دینی و انقلاب روی‌گردان شده‌اند

رهبری
جامعه، معنوی‌ و انقلابی‌تر شده است

جمعی از دانشجویان و فعالان تشکل‌های دانشجویی عصر دیروز  در بیست‌وهفتمین روز از ‌ماه مبارک رمضان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در ابتدای دیدار به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند. گزیده‌ بیانات معظم‌له را در ادامه می‌خوانید:

مسئولان از جوان‌ها بیشتر استفاده کنند
از اول انقلاب تا امروز جوان‌ها بودند که کارهای بزرگ را در جبهه‌های مختلف، میدان‌های مختلف به‌عهده گرفتند و پیش بردند. من این را می‌گویم بیشتر برای اینکه مسئولان کشور توجه کنند و خوشبختانه توجه هم می‌کنند، از خیلی از جوان‌ها استفاده می‌کنند، اما بیشتر استفاده باید بکنند در میدان‌های مختلف. در همین زمان معاصر شما شهید حججی، مصطفی صدرزاده، آرمان علی‌وردی، روح‌الله عجمیان. اینها برجسته‌اند،نقطه‌های واقعا برجسته‌اند. هزارها، ده‌ها هزار، صدها هزار جوان ایرانی مسئولیت‌شناس امروز وجود دارند، اینها موتور حرکتند. اینها موتور پیشران حرکت کشور و حرکت نظامند، همه شما، یکایک شما باید اینجوری باشید. مثل شهیدان زندگی کنید.

توقعی که از خصوصی‌سازی داشتم برآورده نشده
در مورد مسئله‌ خصوصی‌سازی که بعضی از دوستان گفتند و تکرار کردند و بیرون هم همان‌ها را می‌گویند، هر قانون خوبی را ممکن است بد عمل کنند. اینی که ما امکانات کشور، امکانات تولیدی، کارخانجات، اینها را بدهیم دست دولت، دستگاه‌های تولیدی و بنگاه‌های تولیدی بزرگ را دولت نمی‌تواند، مشکلات به وجود می‌آید، فساد به وجود می‌آید. چه قدر در این چند سال این مسائل پیش آمده. این راهش فقط خصوصی‌سازی بود. هیچ چاره‌ دیگری وجود نداشت واقعا و این کار ناگهان انجام نگرفت. با فکر، با مطالعه، با پیش‌بینی، ساعت‌ها بحث‌کردن انجام گرفت. بله، من قبول دارم، آن توقعی که بنده داشتم از خصوصی‌سازی، تا حالا آن توقع برآورده نشده. اما کارهای خوبی هم انجام گرفته. اینی که شما می‌گویید بنگاه دولتی را دادند به بخش خصوصی، او دلارش را به دولت برنمی‌گرداند، این درست نیست. آنی که دلار را برنمی‌گرداند، همان بنگاه فعلا دولتی است. البته بخش خصوصی هم اشکالاتی دارد؛ مراقبت می‌خواهد، دقت می‌خواهد، رعایت می‌خواهد.

دنبال انکار ضعف‌ها و سستی‌ها نیستیم
برخی تا اسم دشمن را می‌آوریم با عصبانیت اینطور القا می‌کنند که ما به‌دنبال انکار ضعف‌ها و سستی‌ها هستیم، درحالی‌که ضعف‌ها وجود دارد اما دشمن هم چه بفهمیم یا نفهمیم دائماً با هزینه کردن پول و امکانات مشغول کار علیه جبهه حق است و به تعبیر امیرالمومنین اگر ما در سنگر به خواب غفلت رفته باشیم، دشمن به خواب نرفته است.

مسائل مختلف کشورمان قابل رفراندوم نیست
حرف مردم را باید گوش بدهند، حرف مردم کجاست؟ خب، مردم در همه‌ مسائل که حرف ندارند یا یک حرف ندارند، باید فکر کنند، مطالعه کنند، سازوکاری دارد حرف مردم، حرف مردم همینی است که الان وجود دارد؛ یعنی یک نفر را انتخاب می‌کنند به‌عنوان رئیس‌جمهور، این مال مردم است، یک عده‌ای را انتخاب می‌کنند به‌عنوان نماینده‌ مجلس، این حرف مردم است،‌ حرف مردم را این‌جوری می‌شود فهمید دیگر. حالا یکی از برادران گفت رفراندوم. اگر چنانچه  این‌جوری می‌گفتند. اگر چنانچه از اول در همه‌ مسائلی که پیش می‌آمد رفراندوم می‌کردید، حالا آن حساسیت روی رفراندوم وجود نداشت. کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است، مگر همه مردمی که در رفراندم باید شرکت کنند و شرکت می‌کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور می‌شود رفراندوم کرد؟ در مسائلی که تبلیغات می‌شود کرد، حرف می‌شود زد، از همه طرف اصلا یک کشور را برای یک مسئله 6ماه درگیر بحث و جدل و گفت‌وگو و دوقطبی‌سازی می‌کنند برای اینکه یک مسئله‌ای رفراندوم بشود. در همه مسائل رفراندوم بکنیم؟ این‌جوری نیست قضایا که این‌جور ساده آدم از روی‌شان [بگذرد] یکی از آفت‌ها شتاب‌زدگی است، شتاب‌زدگی نباید بشود.

22بهمن جمعیت دوبرابر شد
رسانه‌های جورواجور بدخواه اصرارشان این است که ثابت کنند ملت ایران از اعتقادات دینی روگردان شده، از احساسات انقلابی روگردان شده. آنها می‌گویند، یک دنباله‌هایی هم اینجا دارند، اینها هم می‌گویند، در فضای مجازی می‌گویند، در روزنامه می‌گویند، در حرف‌های گوناگون می‌گویند که مردم از دین روگردان شدند. یک نفری که دچار غفلت باشد، فکر نکند، قبول می‌کند، باور می‌کند. اما یک‌دفعه می‌بینید شما شب قدر شد، جلسات امسال از پارسال پرشورتر است، تضرع و گریه و ابتهال و حضور جوان‌ها و اشک جوان‌ها در این جلسات از پارسال بیشتر است. روز قدس می‌شود، جمعیت از پارسال فشرده‌تر است. ۲۲بهمن می‌شود، جمعیت دو برابر پارسال است؛ یعنی خلاف آنچه او می‌گوید، وجود دارد، اما او وسوسه خودش را می‌کند.

آرمان‌خواه باشید و امید داشته باشید
راه روشن را جوان‌های عزیز! با جدیت دنبال کنید؛ راه روشن انقلاب و اسلام و کشور و نظام و اینها را با جدیت دنبال بکنید. کشور به شماها نیاز دارد. احتیاج دارید به آرمان‌خواهی، احتیاج دارید به امید، احتیاج دارید به عقلانیت. آرمان‌خواهی یعنی همان افق‌های دور که اشاره کردم. این اگر نباشد، امکان ندارد. آرمان‌خواهی موتور حرکت است. موتور پیشران حرکت آرمان‌خواهی است. امید سوخت این موتور است، اگر امید نباشد، این موتور حرکت نمی‌کند. آرمان‌خواهی در دلش می‌ماند، غصه‌اش را می‌خورد اگر امید وجود نداشته باشد. عقلانیت هم فرمان این موتور است.

با جوان ایرانی دشمن هستند
جوان ایرانی مورد کینه شدید دشمنان است که این واقعیت را باید همه جوانان ما بدانند. آنها با مسئولان ایرانی خیلی بد هستند اما با جوانان ایرانی بدترند چرا که بدون حضور و کار و انگیزه جوانان، کاری از دست مسئولان برنمی‌آید و از اول انقلاب تا به امروز همین جوان‌ها بودند که کارهای بزرگ را در جبهه‌ها و میدان‌های مختلف پیش‌بردند.

مبارزه با ظالمان جهانی، یکی از مصادیق عدالت
مصداق مهم عدالت، رفع نابرابری است اما گستره وسیع عدالت از ذهن و قلب و عقیده و قضاوت‌های شخصی شروع می‌شود و به مبارزه با استکبار برای عدالت بین‌المللی کشیده می‌شود که متأسفانه برخی‌ها با شعار عدالت‌طلبی، مبارزه با ظالمان جهانی را مصداق عدالت‌خواهی نمی‌دانند.

از کتاب‌های مطهری، بهشتی و مصباح استفاده کنید
استحکام مبانی زیربنایی معرفتی دانشجو و مجموعه‌های دانشجویی ضرورت دارد. در این‌صورت، دل جوان محکم، گامش استوار و حرکتش مستمر و خستگی‌ناپذیر خواهد شد. بنابراین جوانان دانشجو باید با استفاده از قرآن، نهج‌البلاغه و کتاب‌های اندیشمندانی همچون مطهری، بهشتی و مصباح روی مسائل معرفتی کار و مطالعه و تأمل و تدبر کنند.

جلسه اقتصادی سران قوا ...
در مورد جلسه اقتصادی سران قوا، این اولا یک امر دائمی نیست، یک امر موقت است. ثانیا برای مقاصد خاصی است. من 4مورد را معین کردم و به آنها گفتم. یکی مسئله تنظیم بودجه و اصلاح ساختار بودجه است که یکی از مشکلات بزرگ ما همین ساختار بودجه است. هدف جلسه این بوده، البته تا حالا آنطور که باید و شاید پیش نرفته است، اما علاجش تعطیل کردن نیست. علاجش این است دنبال کنیم این کارها انجام بگیرد. برخی از مسائل است که اشکالش در عدم‌ توافق مسئولان سطوح بالاست. حلش به این است که بگوییم دور هم بنشینید، یک تصمیم واحدی بگیرید و اقدام کنیم.

راهبرد دشمن بدبین کردن است
راهبرد به‌روز دشمن در قبال ملت ایران بدبین کردن به ‌خود است. اینکه گفته می‌شود منشا ناامیدی غالبا داخلی است درست نیست. مصادیق راهبرد بدبین‌سازی این است که دانشجوی پرانگیزه را استاد یا فرد بی‌تعهدی ناامید و بدبین می‌کند که به او می‌گوید: «با وجود این مشکلات با چه دل‌خوشی اینجا مانده‌ای و درس می‌خوانی؟ کشور را رها کن و برو».

وظیفه دانشجو تحول است
دانشجوی امروز، مدیر سیاسی، اقتصادی و دیپلماسی فردا، فیلسوف و محقق فردا، فعال سیاسی و رسانه‌ای فردا، و رئیس و مغز متفکر و عنصر اثرگذار فردا است و اینکه امروز همه می‌گویند دنیا در حال تحول است، این تحول به‌وسیله مغزهای متفکر و انسان‌های فعال که شما جوانان و دانشجویان مؤمن جزو آنها هستید، رقم خواهد خورد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید