• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189608
+
-

رشد اقتصادی چین، خبر خوب برای اقتصاد جهان

رشد اقتصادی 4.5درصدی چین در 3ماهه اول سال‌جاری میلادی حکایت از احیای اقتصاد این کشور در دوره پساکرونا دارد

جهان‌نما
رشد اقتصادی چین، خبر خوب برای اقتصاد جهان

آخرین داده‌های اقتصادی حاکی از آن است که اقتصاد چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، پس از پایان محدودیت‌های همه‌گیری کرونا اکنون در مسیر بهبود قرار دارد. الجزیره در این ارتباط گزارش داده که اقتصاد چین در 3ماهه اول سال2023 نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 4.5درصد رشد داشته است. رقم رشد اقتصادی چین با رقم 5درصدی که در نشست کنگره ملی خلق چین هدفگذاری شده بود اندکی فاصله دارد اما این رشد از احیای اقتصاد چین در دنیای پساکرونا حکایت دارد.
داده‌های اداره ملی آمار چین همچنین حاکی از آن است که رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصاد متفاوت بوده است. درحالی‌که بخش خرده‌فروشی حدود 10درصد رشد را به همراه داشته، ارزش‌افزوده تولیدات صنعتی چین نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 3درصد افزایش داشته است. آلیسیا گارسیا هررو، کارشناس اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در هنگ‌کنگ به الجزیره گفته است: «داده‌ها وضعیت بسیار خوبی را نشان می‌دهند.» اقتصاد چین در سال گذشته تنها 3درصد رشد کرد که دومین نرخ پایین‌ رشد اقتصادی از سال1976 بود. اقدامات سختگیرانه کرونایی ازجمله بسته شدن مرزها، آزمایش‌های گسترده و قرنطینه‌های چندماهه در شهرهای بزرگ یکی از دلایل کاهش نرخ اقتصادی چین در سال گذشته بود. از 4ماه پیش که چین سیاست کووید-صفر خود را کنار گذاشت، اقتصاد این کشور نیز در حال تجربه کردن رشد اقتصادی است.
از سوی دیگر افزایش نرخ رشد اقتصادی چین در 3ماهه گذشته باعث بهبود چشم‌انداز وضعیت اقتصادی این کشور برای تمام ماه‌های باقیمانده در سال2023 شده است. این افزایش نرخ رشد در شرایطی رخ داده که حزب کمونیست چین ثبات اقتصادی را در اولویت اصلی خود برای سال2023 قرار داده است و تمرکز ویژه‌ای بر ایجاد شغل برای جوانان بیکارشده در همه‌گیری کرونا دارد. پکن در اوایل سال2023 اعلام کرده بود که در این سال قصد دارد 12میلیون شغل ایجاد کند. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد چین توانسته به بخش زیادی از این هدف دست یابد؛ هرچند همچنان تا پایان سال2023 زمان زیادی برای ایجاد مشاغل بیشتر باقی است. کمتر از یک‌ماه پیش نیز، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول با مثبت ارزیابی کردن چشم‌انداز اقتصادی چین برای سال2023 پیش‌بینی کرده بود که براساس ارزیابی این صندوق، این کشور در سال‌جاری میلادی یک‌سوم رشد اقتصادی جهان را از آن خود خواهد کرد. با توجه به اندازه اقتصاد چین، رشد اقتصادی این کشور یک عامل کلیدی در رشد اقتصاد جهانی خواهد بود و لذا خبر رشد اقتصادی چین یک خبر خوب برای بازارهای مالی و تجاری در سال۲۰۲۳ است.
براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد جهان در سال‌جاری میلادی ۲.۸درصد رشد خواهد کرد که ۰.۱درصد کمتر از پیش‌بینی ژانویه آن است. در گزارش صندوق بین‌المللی پول آمده است: «پیش‌بینی می‌شود حدود ۹۰درصد از اقتصاد‌های پیشرفته در سال۲۰۲۳ شاهد کاهش رشد باشند، هرچند چین و هند دو استثنا هستند و انتظار می‌رود آنها رشد اقتصادی قابل توجهی را به‌دست آورند.» همچنین کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در جریان رویدادی اقتصادی در واشنگتن دی‌سی گفته است: «انتظار می‌رود هند و چین نیمی از رشد جهانی را در سال۲۰۲۳ به‌خود اختصاص دهند.» صندوق بین‌المللی پول در گزارش دیگری نیز اعلام کرد که گسترش سریع کووید-۱۹ در چین رشد اقتصادی را در سال۲۰۲۲ کاهش داد، اما بازگشایی‌های اخیر راه را برای بهبودی سریع‌تر از حد انتظار هموار کرده است. روز گذشته نیز فابیو ناتالوچی، معاون بخش پولی و سرمایه صندوق بین‌المللی پول در گفت‌وگو با شینهوا تصریح کرده بود: «رشد اقتصادی چین برای ثبات مالی جهانی از اهمیت فراوانی برخوردار است و رشد اقتصاد چین به‌عنوان بخشی از اقتصاد جهانی، بر بازگرداندن توسعه و ثبات مالی در سطح جهانی تأثیر مستقیمی خواهد داشت.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید