• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 30 فروردین 1402
کد مطلب : 189542
+
-

دستور رئیس‌جمهور برای ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال

اقتصاد دیجیتال
دستور رئیس‌جمهور برای ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال

عماد‌الدین قاسم‌پناه -روزنامه‌نگار

رئیس‌جمهور مرکز ملی فضای مجازی را مأمور کرد تا ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال را بررسی کند.
ابراهیم رئیسی طی نشستی که با حضور فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال برگزار شد، همچنین بر مشورت با فعالان بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های دستگاه‌های دولتی تأکید کرد.
در خبر این نشست که از سوی سایت مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده، آمده است، رئیسی زمینه‌سازی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در کسب‌وکارهای مجازی را از وظایف دولت و همچنین اتحادیه‌هایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت دارند، دانست. به‌گفته او «نقش دولت در عرصه کسب‌وکارهای دیجیتال، حمایت، هدایت، نظارت و تنظیم‌گری است».
این جمله رئیس‌جمهور به‌معنای پرهیز دادن دولت از رویکرد دستوری و دخالت در حوزه اقتصاد دیجیتال است.
رئیسی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم کارگروهی تخصصی برای پیگیری مسائل مرتبط با اقتصاد دیجیتال تشکیل و اختیارات دولت به آن تفویض شده است، از این کارگروه خواست که به‌صورت مستمر مشکلات مربوط به کسب‌وکارهای مجازی را رصد و برای رفع آنها تلاش مضاعف کند.
در این نشست تعدادی از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. آنگونه که مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده، تسهیل و تضمین اصل و سود سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کسب‌وکارهای دیجیتال، تضمین خرید خدمات صاحبان کسب‌وکارهای مجازی، تخصیص ارز مناسب برای توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت از صادرات فناوری و خدمات دیجیتال، فعال شدن ستاد ویژه اقتصاد رمز‌ارز و ایجاد مناطق آزاد فناوری اطلاعات ازجمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود. با این حال، برخی اخبار، حاکی از طرح مسئله محدودیت‌های اینترنتی و فضای مجازی از سوی برخی حاضران در این نشست است که باوجود تأثیرگذاری این چالش بر حوزه اقتصاد دیجیتال، در خبر مرکز ملی فضای مجازی منعکس نشده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که رئیس‌جمهور در این نشست تأکید کرد که سهم ۷درصدی اقتصاد دیجیتال در کشور باید در گام اول به ۱۰درصد برسد و در گام‌های بعدی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان که امروز از ۵هزار به ۸هزار شرکت رسیده، افزایش بیشتری یابد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید