• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 29 فروردین 1402
کد مطلب : 189533
+
-

دنبال خرید سلاح‌های گران‌قیمت نیستیم

رئیس کمیته دفاعی مجلس: با هزینه‌های نظامی کم جزو ارتش‌های قدرتمند منطقه‌ای و جهانی هستیم

گزارش
دنبال خرید سلاح‌های گران‌قیمت نیستیم

حمید  رضا بوجاریان-روزنامه‌نگار

مدتی است بحث خرید سلاح‌های پیشرفته‌ای مانند هواپیمای سوخو 35از روسیه و برخی دیگر از تجهیزات نظامی مطرح شده و رسانه‌های داخلی و خارجی پیرامون این موضوع گمانه‌های بسیاری را طرح کرده‌اند. با این حال، گرچه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به سؤالی در این‌باره به شکل شفاف موضع‌گیری روشنی نکرد، اما برخی اظهارنظرها ازجمله دیدگاه رئیس کمیته دفاعی مجلس نشان می‌دهد به‌رغم اخبار منتشر شده درباره خرید این جنگنده‌ها ممکن است خرید سوخو از روسیه منتفی شود. در این‌باره و موضوعات مرتبط با توانمندی ارتش با «سیدعلی آقازاده دافساری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رئیس کمیته دفاعی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

ارزیابی شما از وضعیت کنونی ارتش و امکاناتی که برای دفاع از کشور در اختیار دارد، چیست؟
ارتش در سال‌های اخیر از تحول خوبی در زمینه تامین تجهیزات مورد نیاز و دارای قدرت بازدارندگی برخوردار بوده است. این تحول سبب شده است عمق بازدارندگی نیروهای مسلح ایران محدود به مرزهای داخل کشور نباشد و سطح وسیعی از جغرافیای خارج از ایران را نیز در بر بگیرد. این موضوع برای تهدید هیچ کشوری نیست بلکه، با این هدف انجام شده است تا دشمن هرگز خیال خامی را در ذهن خود نپروراند و بداند که هر اقدامی با پاسخی کوبنده و به‌مراتب شدیدتر از سوی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح آن روبه‌رو خواهد شد؛ بنابراین معتقدم، ارتش جمهوری اسلامی ایران اکنون به جایگاه یک ارتش قدرتمند و مجهز به آخرین فناوری و تکنولوژی‌ها دست یافته  و می‌تواند از تمامیت ارضی، سیاسی و اقتصادی کشور دفاع کند.
از نظر فنی و تکنیکی ارتش در چه جایگاهی قرار دارد؟
همانطور که اشاره کردید، رونمایی بخشی از تجهیزات دفاعی به‌روزرسانی شده نشان داد که ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دفاعی و نظامی به شدت افزایش یافته است؛ از این‌رو می‌توانیم بسیاری از نیازهای دفاعی و لجستیکی خود را با کمک این شرکت‌ها تامین کنیم. خوشبختانه اکنون شاهد هستیم تجهیزاتی مانند پهپادهای رزمی با قابلیت‌های جدید در حال رونمایی و بهره‌برداری است. علاوه بر این ساخت بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن نیز در صنایع دفاعی کشور به مرتبه خوبی رسیده است و درحال تولید انبوه این سلاح‌ها هستیم. از این نظر می‌توان گفت ارتش و نیروهای مسلح در جایگاهی قرار دارند که نیاز به تامین تجهیزات از خارج کشور ندارند و می‌توانند نیازهای خود را تامین کنند. در نیروی زمینی ارتش سلاح‌های آفندی و پدافندی ازجمله تجهیزات سنگین در حال ساخت است. در یگان‌های زرهی نیز تجهیزاتی در حال تولید است که از نظر قدرت، استقامت و توان رزمی با مشابه خارجی خود برابری می‌کنند. مجموع این امکانات و نیروی انسانی با ایمان و کارآمدسبب شده است اکنون این نیرو به عنوان یکی از نیروهای رزمی و ارتش‌های پرقدرت جهان باشد.
 با این حال به‌نظر می‌رسد در برخی زمینه‌ها ضعف‌هایی وجود دارد. ازجمله در نیروی هوایی شاهد هستیم که بحث‌هایی برای خرید سوخو 35از روسیه وجود دارد. بحث خرید این جنگنده‌ها تا چه اندازه جدی است؟
ارتش جمهوری اسلامی بـــــا نیروی داخلی و توانمندی‌های داخلی متکی به‌خود است. در سال‌های گذشته تجهیزات خوبی را تولید کرده است. به هر حال برای تامین سلاح‌های مورد نیاز خودمان چه از داخل باشد و چه در سایر کشورها باشد، دریغ نمی‌کنیم و از کسی نیز در این‌باره اجازه نمی‌گیریم. ما اکنون با روسیه و چین روابط راهبردی و پیمان‌های نظامی - سیاسی مستحکمی داریم و اگر نیاز باشد که تجهیزاتی را تهیه کنیم این کار را خواهیم کرد، اما این موضوع را باید درنظر گرفت که بودجه دفاعی کشور برخلاف برخی کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی که سالانه با رشد خیره‌کننده‌ای همراه است، روندی کاهشی دارد و اکنون می‌توان مدعی شد که ایران یکی از کشورهایی است که کمترین بودجه دفاعی را برای خرید تجهیزات نظامی از بازار تسلیحات جهان در اختیار دارد. این موضوع سبب شده  است که نیروهای مسلح به‌دنبال خرید تجهیزات گران‌قیمت نباشند و تلاش کنند نیازهای خود را در داخل به شکل حداکثری تامین کنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید