• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب : 189363
+
-

یک لیگ با 2‌جدول!

سازمان لیگ فعلا استقلال را صدرنشین می‌داند اما قانون، رتبه اول را به سپاهان تقدیم می‌کند

در فصل گذشته لیگ برتر، برای نخستین‌بار بازی مستقیم بالاتر از تفاضل گل، تعیین‌کننده جدول بود. حتی با وجود فاصله محسوس استقلال با رقبا نیز، این تغییر قانونی در هفته‌های پایانی کمی گیج‌کننده و دردسرساز شد. در این فصل اما 3‌تیم با امتیاز بسیار نزدیک در جدول دیده می‌شوند و حالا با توجه به این قانون، سپاهان به‌خاطر برتری در دیدارهای مستقیم روبه‌روی استقلال و پرسپولیس، درصورت داشتن امتیاز برابر با این 2تیم قهرمان لیگ خواهد شد. با این حال، جدول سازمان لیگ تا امروز فقط براساس تفاضل گل چیده شده و نشانی از بازی مستقیم در آن دیده نشده است.

  3 به‌اضافه2
در لیگ برتر انگلیس که به‌عنوان بهترین لیگ دنیا شناخته می‌شود، تفاضل گل دومین معیار مهم پس از امتیاز به‌حساب می‌آید. بازی مستقیم تنها در شرایطی در لیگ انگلیس مورد بررسی قرار می‌گیرد که 2تیم امتیاز، تفاضل و حتی گل زده یکسانی داشته باشند. در بوندس‌لیگای آلمان نیز چنین شرایطی وجود دارد و تفاضل گل، جلوتر از بازی رو‌در‌رو معیار برتری تیم‌ها به‌حساب می‌آید. در سری‌آ ایتالیا اما این بازی مستقیم است که برتری تیم‌های هم‌امتیاز در جدول را تعیین می‌کند. در اسپانیا هم درست مثل ایتالیا، بازی رو‌دررو مهم‌تر از تفاضل گل ارزیابی می‌شود. در لیگ فرانسه اما این تفاضل گل است که در شرایط برابر، یک تیم را در رده بالاتر قرار می‌دهد. در حقیقت از 5لیگ معتبر اروپا، در 3‌لیگ تفاضل گل مهم‌تر است و در 2‌لیگ، بازی رودررو تعیین‌کننده خواهد بود.
 
  زمان بستن جدول
در مورد انتخاب معیارهای دقیق برای سنجش تیم‌های هم‌امتیاز، یک نکته بسیار مهم وجود دارد. در کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا که بازی مستقیم در آنها ملاک است، به محض برگزاری دیدار برگشت 2‌تیم، این موقعیت در جدول لحاظ می‌شود؛ یعنی مسئولان این لیگ‌ها صبر نمی‌کنند تا فصل تمام شود و سپس جدول را براساس بازی مستقیم مرتب کنند. این اتفاق از شروع نیم‌فصل دوم به شکل مرتب رخ می‌دهد. در لیگ برتر ایران اما تا همین هفته، جدول تنها و تنها براساس امتیاز و سپس تفاضل گل مرتب شده است. با این حساب، حالا باید استقلال صدرنشین لیگ برتر باشد اما در واقعیت سپاهان صدرنشین است!
 
  استقلال و استقلال، تهران و خوزستان
سرنوشت لیگ برتر ایران در روز پایانی، 2‌بار به شمردن تفاضل گل کشیده شده است. یک‌بار در لیگ برتر هشتم، استقلال و ذوب‌آهن تا آخرین روز مشغول جنگیدن بر سر قهرمانی بودند. ذوب حتی با یک تساوی در زمین فولاد هم قهرمان لیگ می‌شد اما این تیم شکست سنگینی را در اهواز تجربه کرد. در مشهد هم شاگردان امیرقلعه‌نویی موفق شدند پیام را با یک گل ببرند و در نهایت این تفاضل گل بود که از استقلال یک قهرمان ساخت. 7‌سال بعد در پانزدهمین دوره لیگ برتر نیز، اتفاق مشابهی رخ داد. این بار سرنوشت قهرمانی بین پرسپولیس و استقلال خوزستان به روز آخر کشیده شد و این تیم عبدالله ویسی بود که با شکست‌دادن ذوب‌آهن با 2‌گل، جام قهرمانی را بالای سر برد. اگر در آن سال قانون بازی رو‌در‌رو لحاظ می‌شد، جام به پرسپولیسی‌ها می‌رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید