• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189235
+
-

التهاب روی سکوها

اوضاع تیم‌های موفق ایتالیایی بحرانی است حتی ناپولی که با اختلاف صدر نشین سری‌آ به حساب می‌آید

التهاب روی سکوها

5باشگاه ایتالیایی حاضر در مرحله یک‌چهارم پایانی 3لیگ اروپایی وضعیت بهتری نسبت به فصل پیش خواهند داشت. پاداش‌های چند ده‌میلیون یورویی می‌تواند تکانی به وضعیت اسفبار اقتصادی غول‌های سابق اروپا بدهد. رکود اقتصادی دوران کرونا هم سپری شده است و هر بار میلیاردرهای تازه‌ای از آمریکا و آسیا به خرید باشگاه‌های ایتالیایی گرایش پیدا می‌کنند. مالیات کمتری که بازیکنان شاغل در سری‌آ نسبت به کشورهایی مثل اسپانیا پرداخت می‌کنند، می‌تواند کلید جذب بازیکنان بیشتر در فصل‌های آینده باشد. اما همچنان چیزهایی این وسط می‌لنگد و ستاره‌های کمی برای حضور در باشگاه‌های این لیگ رغبت نشان می‌دهند. حق پخش همچنان نسبت به سایر لیگ‌های بزرگ اروپایی کم است و تماشاگران هم مثل دوران باشکوه دهه90 از بازی‌های تیم‌های محبوب خود استقبال نمی‌کنند. درگیری‌هایی هم بین هواداران و باشگاه‌ها وجود دارد. غیراز جو ناآرام و نژادپرستانه سکوها علیه بازیکنان سیاهپوست، تماشاگران حتی به بازیکنان و مربیان و مدیران خودی هم رحم نمی‌کنند.
در ورزشگاه دیه‌گو مارادونا، هواداران متعصب ناپولی در جریان شکست 4 بر صفر این تیم در برابر میلان به‌جای تشویق تیم، سکوت کردند. سکوت آنها به نشانه اعتراض به افزایش قیمت بلیت‌ها بود، همچنین قوانین سختگیرانه تازه برای مهار تیفوسی‌ها و جلوگیری از ورود بنرها و پرچم‌های خاص به ورزشگاه خانگی ناپولی. کار به جایی کشید که دی‌لورنتیس، مالک جنجالی این باشگاه برای خودش محافظ استخدام کرد تا از گزند تیفوسی‌ها در امان بماند. مالک ناپولی با پلیس مذاکره کرده تا در کنار بادیگاردهای خودش، آنها هم از او محافظت کنند.
لوچانو اسپالتی، سرمربی موفق تیم تهدید کرد که اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، او نیمکت را ترک خواهد کرد. سرمربی ناپولی با اشاره به رویکرد نامناسب هواداران‌شان در شکست 4 بر صفر خانگی اخیر این تیم مقابل روسونری در رقابت‌های سری‌آ گفته: «جو متشنجی که هواداران روی سکو مقابل میلان ایجاد کردند، باورنکردنی بود و من هرگز آن را فراموش نخواهم کرد. ما در آن بازی تنها چیزی که می‌شنیدیم این بود که هواداران در حال اعتراض به مدیران باشگاه بودند و هزار هوادار میلان در حال جشن گرفتن. بازیکنان ما انسان‌های حساسی هستند و جو اطراف رویشان تأثیر می‌گذارد.»
همه این نارضایتی‌ها در حالی است که ناپولی به‌زودی و پیش از پایان فصل جشن قهرمانی را برگزار خواهد کرد و برای سومین بار در تاریخ خود و نخستین بار بدون مارادونا به‌عنوان قهرمانی سری‌آ خواهد رسید.
هواداران متعصب به مدیریت آئورلیو دی‌لورنتیس بابت افزایش همکاری با مقامات رسمی جهت سرکوب هواداران و ممنوعیت ورود پرچم‌های غیرمجاز و ابزار آتش‌بازی انتقادات شدیدی دارند و در بازی مقابل میلان اعتراض کردند. به همین دلیل، پنجشنبه دی‌لورنتیس و شهردار ناپل با هم دیدار کردند و امیدوارند تنش بین باشگاه و هواداران فروکش کند. نمایندگان باشگاه در یک جلسه مشترک‌ با شهردار ناپل، اعضای وزارت کشور و مقامات پلیس محلی در مورد برنامه‌های خود برای جشن قریب‌الوقوع قهرمانی اسکودتو حضور یافتند و نگرانی‌های خود را ابراز کردند. در این جلسه درباره برگزاری 2جشن در 2زمان متفاوت بحث شد. جشن اول بلافاصله بعد از مسجل شدن قهرمانی خواهد بود. پارتنوپی درصورت پیروزی در 4بازی آینده می‌تواند قهرمانی خود در سری‌آ را قطعی کند. در این صورت جشن قهرمانی اول روز 13اردیبهشت پس از بازگشت از بازی خارج از خانه مقابل اودینزه برگزار خواهد شد. جشن دوم نیز در پایان فصل و‌ ماه ژوئن برپا می‌شود. شهرداری و پلیس این شهر 33سال است که تجربه چنین جشنی را ندارد. نگرانی‌ها کاملا بجاست.
در تیم دوم شهر رم هم اوضاع نابسامان است. لاتزیو به رهبری مائوریتزیو ساری شانس اصلی کسب عنوان نایب‌قهرمانی فصل به شمار می‌رود ولی هوادارانش همچنان ناآرام هستند. تیفوسی‌های این باشگاه در آستانه بازی جمعه‌شب مقابل لااسپتزیا با هواداران و پلیس این شهر درگیر شدند؛ به‌حدی که پلیس اعلام وضعیت اضطراری کرد. آنها برخلاف هواداران ناپولی اعتراضی به مدیریت و نتایج تیم خود ندارند و فقط از سر عادت با هواداران حریف درگیر می‌شوند. در این درگیری‌ها پلیس مجبور به بازداشت افراد زیادی شد و یک هوادار تیم میزبان به‌دلیل برخورد جسم نوک‌تیز به سرش به‌شدت مجروح شد و به بیمارستان انتقال یافت. پلیس شهر لااسپتزیا در مناطق مرکزی شهر و اطراف استادیوم محل برگزاری مسابقه وضعیت اضطراری اعلام کرد. لاتزیو این بازی را 3بر صفر برد. لاتزیو این فصل از ۳۰امتیاز ممکن مقابل تیم‌های بزرگ سری‌آ؛ اینتر، یوونتوس، آتالانتا، ناپولی، رم‌ و میلان ۲۱امتیاز کسب کرده و موفق به کسب پیروزی مقابل همه آنها شده است. قرار گرفتن در رده دوم در پایان فصل بهترین سناریویی است که هواداران می‌توانند انتظارش را بکشند؛ بالاتر از تیم جدید مربی قبلی‌اش یعنی اینترمیلان سیمونه اینتزاگی. و بالاتر از آاس‌رم همشهری و از همه مهم‌تر خیلی بالاتر از یوونتوس که هواداران این تیم هرگز چشم دیدنشان را نداشته‌اند؛ مثل هواداران همه تیم‌های دیگر ایتالیا.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید