• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189233
+
-

گل تضمینی

کدام بازیکنان لیگ برتری وقتی گل می‌زنند تیم‌شان نمی‌بازد؟

گل تضمینی

برخی بازیکنان با خودشان نحسی می‌آورند، برخی خوش‌شانسی. البته این اعتقاد اروپایی‌هاست که بیش از سایر قاره‌ها به خرافات و شانس و طلسم معتقدند. در فصل سوم سریال تد لاسو مقوایی در رختکن تیم کذایی ریچموند که روی آن نوشته شده «ایمان» به زمین می‌افتد و همه بازیکنان وحشت می‌کنند چون تصورشان این است که دیگر نمی‌شود به تیم ایمان داشت. سرمربی مقوا را برمی‌دارد و پاره می‌کند که در این لحظه وحشت بازیکنان دوچندان می‌شود و جیغ‌شان به هوا می‌رود. مربی به آنها حالی می‌کند که این صرفا یک تکه کاغذ است اما چیزی که در مغز و قلب اعضای تیم وجود دارد، ایمان اصلی است که آن را نمی‌توان به‌سادگی پاره کرد.
رسانه‌ها و هواداران فوتبال پس از اینکه یک اتفاق چندبار تکرار می‌شود، به‌خودشان تلقین می‌کنند که از این پس همین فرمول و الگوریتم برجا خواهد ماند. به‌طور مثال رودیگر این فصل 8بار در ترکیب ثابت رئال‌مادرید قرار گرفته که رئال 7بار با این بازیکن شکست خورده است. دفعه بعد که دوباره بنا به ضرورت رودیگر در فهرست اولیه تیم جای بگیرد، هواداران و خود همبازیان وحشت می‌کنند و به آنها تلقین می‌شود که این بازی را هم باید ببازند. در نقطه مقابل فرلان مندی، مدافع چپ فرانسوی این تیم است که در 3فصل حضورش در ترکیب هر بار که از ابتدا در ال‌کلاسیکو به میدان رفت، تیمش نباخت. اما این خوش‌شانسی هم در نهایت از بین رفت و رئال یک‌بار با حضور او در ترکیب، مقابل بارسلونا شکست خورد. در کل تعداد محدودی از بازیکنان هستند که وقتی گل می‌زنند، امضای آنها روی بازی اعتبار به همراه می‌آورد و تیم نمی‌بازد.

   میلنر
یکی از ‌این بازیکنان جوان‌ترین گلزن تاریخ لیگ برتر یعنی جیمز میلنر است که حالا در سن بالا در لیورپول گهگاهی بنا به ضرورت در پست‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود. او هر بار برای تیم‌هایش گل زده، آن تیم در پایان بدون شکست زمین را ترک کرده است. میلنر در 54بازی لیگ برتری موفق به گلزنی شده و با حضور او تیمش 43برد و 11تساوی داشته است؛ بدون باخت.

  ژسوس
نزدیک‌ترین فرد به رکورد میلنر، گابریل ژسوس، مهاجم برزیلی سابق منچسترسیتی است که این فصل در آرسنال مشغول گلزنی است. او بدون احتساب بازی‌های این هفته در 53مسابقه لیگ برتری گل زده که این دو تیم با حضور او حتی یک بازی را هم نباخته‌اند؛ 49برد و تنها 4تساوی. ژسوس در 6فصل حضورش در من‌سیتی 4بار قهرمان لیگ برتر شد و این شانس را دارد که پنجمین عنوانش را در تیمی متفاوت تجربه کند. در فاصله 8هفته به پایان فصل احتمال اینکه ژسوس رکورد میلنر را هم از چنگش درآورد، بسیار زیاد است، چون آرسنال در این فصل کم می‌بازد و ژسوس برخلاف میلنر که در پست‌های کمکی و دفاعی به بازی گرفته می‌شود، مهاجم است.

  واسل
داریوش واسل در 265بازی برای استون ویلا و منچسترسیتی 52گل در لیگ برتر به ثمر رساند. این گل‌ها در 46بازی به ثمر رسید و واسل در هر بازی شکست‌ناپذیر بود. البته رکورد او در نهایت خراب شد و پس از گلزنی برای لسترسیتی در شکست 3 بر 2 مقابل ناتینگهام فارست در آوریل2011 طعم باخت را در روز گلزنی‌اش چشید.

  ژوتا
دیگو ژوتا در این فصل خیلی بدشانس بود. او در بازی با منچسترسیتی دچار مصدومیت شدید شد و جام‌جهانی را هم از دست داد. مهاجم پرتغالی در بازگشت هنوز نتوانسته گلی برای قرمزها بزند اما پیش از آن هر وقت برای یورگن کلوپ گل زد، لیورپول بازنده از زمین خارج نشد. این اتفاق در 21مسابقه رخ داد. او که از ولوز به این تیم آمد، در 10بازی اول خود 7گل به ثمر رساند که پس از رابی فاولر سابقه نداشته یک بازیکن در 10بازی نخست خود چنین رکوردی ثبت کند. ژوتا حتی نخستین بازیکن لیورپول بود که در هر 4بازی نخست لیگ برتری‌اش گلزنی کرد. او همچنین در 12بازی برای ولوز موفق به گلزنی شد که گرگ‌ها در هیچ‌یک از آنها بازنده نبودند. در مجموع او 27برد و 6تساوی همراه با گلزنی در 33بازی برای ولوز و لیورپول در لیگ برتر دارد.

  کالو
سالومون کالو، مهاجم دیگری است که در روزهای لیگ برتری‌اش تنها در یک تیم بازی کرد و در 6فصل حضورش در چلسی یک عنوان قهرمانی به‌دست آورد، یک جام حذفی و یک جام اتحادیه. در 32مسابقه‌ای که او گل زد، آبی‌ها هیچ‌کدام را نباختند و 29برد و 3تساوی به‌دست آوردند. در فصل 07-2006 در لیگ برتر دوم شد و بخشی از تیمی بود که در 4فصل بعدی دوم، سوم، اول و دوم شدند. فقط در فصل 11-2010 تعداد گل‌های کالو دو‌رقمی شد. مورینیو او را از فاینورد هلند خریده بود.

  دیگران
غیر از این 5بازیکن برتر تاریخ لیگ برتر، افراد دیگری هم بودند که در بیش از 20بازی لیگی گل زده‌اند و تیمشان شکست نخورده یا باخت کمی داشته است. اویویند لئوناردسون در 28مسابقه لیگ برتر گل زد و بدون شکست زمین مسابقه را ترک کرد؛ 21برد و 7تساوی. پدرو ازجمله بازیکنانی است که در بازی‌هایی که موفق به گلزنی شده، تیم‌هایش 96.3درصد برد داشته‌اند. تنها یک‌بار در تساوی مقابل برنلی گل زد و نتوانست تیمش را به پیروزی برساند؛ 27بازی، 26برد و یک تساوی. گابریل مارتینلی، گلزن جوان برزیلی آرسنال هم ازجمله همین بازیکنان است؛ 23بازی، 22برد و یک تساوی. آنتونیو والنسیا، مدافع اکوادوری سابق منچستریونایتد؛ 23بازی، 22برد و یک تساوی. جورجینیو واینالدوم، هافبک هلندی سابق لیورپول؛ 23مسابقه، 19برد و 4تساوی. مارکوس آلونسو، مدافع چپ سابق چلسی و فعلی بارسلونا؛ 23بازی، 17برد و 6تساوی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید