• سه شنبه 12 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 25 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 02
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189222
+
-

تحویل خودروهای داخلی از هفته آینده

اولین مرحله طرح عرضه یکپارچه خودروهای داخلی به سرانجام رسید

خودرو
تحویل خودروهای داخلی از هفته آینده

اولین مرحله طرح عرضه یکپارچه خودروهای داخلی که از اسفندماه سال گذشته آغاز شده بود، با ارائه جزئیات نوبت‌دهی و زمان تحویل خودرو به سرانجام رسید. به گزارش همشهری، از روز گذشته سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی به روی متقاضیان این خودروها باز شد تا از جزئیات نوبت‌دهی و زمانبندی مربوط به‌خودرو ثبت‌نامی خود اطلاع پیدا کنند. سخنگوی وزارت صمت روز گذشته ضمن اعلام این خبر، جزئیات بیشتری را نیز در این خصوص مطرح کرد که نشان می‌دهد تمام متقاضیان خرید خودرو از 4شرکت‌ سایپا، مدیران خودرو، فردا و ایلیا حداکثر ظرف ۳‌ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد. امید قالیباف درباره زمانبندی تحویل خودروهای دیگر شرکت‌ها گفت: متقاضیان خودروهای شرکت‌های کرمان موتور و مکث موتور حداکثر در مدت ۶‌ماه می‌توانند خودروی خود را تحویل بگیرند اما درباره 3شرکت ایران‌خودرو، بهمن‌خودرو و آرین‌خودرو هنوز زمان تحویل خودروها مشخص نیست. او با اشاره به اینکه نوبت‌دهی متقاضیان خودروهای این 3 شرکت نیز انجام شده است، اضافه کرد: در مورد این 3 شرکت باید برنامه تولید با فهرست متقاضیان تطبیق داده شود که این کار در حال انجام است و حداکثر تا آخر این هفته مشتریان این شرکت‌ها می‌توانند با مراجعه به‌حساب کاربری خود و انتخاب گزینه «جزئیات سفارش» از زمان تحویل خودروی خود مطلع شوند. قالیباف همچنین از آغاز تحویل خودروها از هفته آینده خبرداد.

مرحله بعدی ثبت نام، اردیبهشت‌ماه
سخنگوی وزارت صمت از جلو افتادن زمانبندی نوبت دوم ثبت نام خودرو در قالب طرح یکپارچه عرضه خودرو خبر داد. بر این اساس، نوبت دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه تخصیص خودرو به‌جای آخر بهار که پیش‌تر اعلام شده بود در نیمه اردیبهشت انجام خواهد شد. قالیباف، دلیل تغییر این زمانبندی را افزایش تیراژ تولید خودرو در کشور عنوان کرد و به همشهری گفت: جلو افتادن مرحله دوم این طرح به این دلیل بود که دیدیم توان تولید شرکت‌ها در حدی هست که بتوانیم ثبت نام مرحله بعد را یک‌ماه و نیم زودتر انجام دهیم، اما کسانی که در نوبت اول این طرح ثبت‌نام کرده‌اند تنها درصورتی می‌توانند در مرحله دوم خودرو ثبت‌نام کنند که ابتدا از طرح اول انصراف دهند. سخنگوی وزارت صمت افزود: حذف قرعه‌کشی از طریق رشد ۳۹درصدی تولید خودرو در مدت یک سال موفقیت بزرگی برای دولت است و امیدوارم با استمرار رشد تولید و واردات خودرو تا آخر سال تقاضای سرمایه‌گذاری برای خودرو کاملا حذف شود.

تمام پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود
روز گذشته همچنین معاون وزیر صمت دستور آزادسازی 100میلیون تومان بلوکه‌شده متقاضیان خودروهای داخلی را صادر کرد. حسین فرهیدزاده در نامه‌ای به مدیران عامل 27بانک و مؤسسه اعتباری اعلام کرد مسدودی وجوه حساب‌های وکالتی طرح اولویت‌بندی خودروهای تولید داخل برای تمامی ثبت‌نام‌کنندگان رفع شود. پیش از این اعلام شده بود برای متقاضیانی که اولویت دریافت خودرو آنها طولانی‌تر از 3‌ماه باشد، مبالغ بلوکه شده آزاد می‌شود اما برای اولویت‌های زیر 3ماه همچنان مسدود می‌ماند. در متن نامه معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت به مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری آمده است: با عنایت به انجام اولویت‌بندی طرح متقاضیان خرید خودروهای تولید داخل از طریق سامانه یکپارچه فروش و حسب تصمیمات متخذه، مقرر شد تمام بانک‌های عامل نسبت به رفع مسدودی حساب وکالتی به مبلغ 100میلیون تومان، مربوط به طرح فروش خودروهای داخلی به نام این سازمان، اقدام کنند. بدیهی است رفع انسداد مبالغ مذکور به منزله انصراف و حذف اولویت متقاضی نبوده و چنانچه متقاضیان در طرح‌های دیگر فروش خودرو شرکت کنند، می‌توانند در مهلت مقرر و براساس اولویت‌بندی اعلامی و فرایندهای مربوطه نسبت به خرید خودروی خود اقدام کنند. قالیباف در توضیح این تصمیم به همشهری گفت: در حقیقت افرادی که تا 3‌ماه آینده قرار است خودروهای خود را تحویل بگیرند باید به‌زودی تکمیل وجه کنند و این مبلغ بلوکه شده را به‌عنوان پیش‌پرداخت از حساب وکالتی خود برداشت و به‌حساب خودروساز بریزند در نتیجه عملا چیزی تغییر نکرده و موضوع مربوط به رفع مسدودی تمامی حساب‌های 100میلیونی طرح عرضه خودروهای داخلی به این شکل اطلاع‌رسانی شد.

مکث
پول بلوکه‌ شده، پیش‌پرداخت نیست

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت نیز در پاسخ به سؤالی درخصوص کاهش ارزش مبالغ بلوکه شده متقاضیان در بانک‌ها گفت: مبلغ 100میلیون تومانی که متقاضیان خرید خودرو در طرح یکپارچه عرضه خودرو در حساب شخصی خودشان به نام سازمان حمایت بلوکه کرده‌اند، پیش‌پرداخت محسوب نمی‌شود که بگوییم مشمول تورم می‌شود یا نمی‌شود.‌ عبدالله توکلی لاهیجانی افزود: این مبلغ، اعتباری برای خرید خودرو محسوب می‌شود و اصلا به‌حساب خودروساز واریز نشده که به‌عنوان پیش پرداخت خرید خودرو قلمداد شود، ضمن اینکه پول‌ها هنوز در حساب متقاضیان خرید خودرو قرار دارد و چه بسا خریداران از بانک‌ها بابت این مبلغ سود نیز دریافت می‌کنند. او اضافه کرد: تاکنون خودروساز بابت ثبت نام در طرح یکپارچه از خریدار خودرو، پولی دریافت نکرده و از آنجا که قیمت‌های جدید خودرو نیز اعلام شده است همه متقاضیان خرید خودرو از طریق طرح یکپارچه خودرو را با قیمت‌های جدید شورای رقابت، خریداری می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید