• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189151
+
-

ایستاده‌ایم تا آزادی قدس

قالیباف: امروز میدان مبارزه ما برای تقویت جبهه مقاومت و ایران در عرصه اقتصادی است

گزارش
ایستاده‌ایم تا آزادی قدس

گروه سیاسی

میلیون‌ها نفر از مردم ایران اسلامی روز جمعه با حضور در راهپیمایی روز قدس ضمن حمایت از مردم مظلوم فلسطین انزجار خود از جنایات رژیم اشغالگر قدس و هم پیمانانش را فریاد زدند. مردم روزه‌دار در این مراسم با سر دادن شعارهایی همچون «مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا» خود را به میعادگاه‌های نمازجمعه می‌رساندند و صدای مظلومیت مردم فلسطین  را به گوش رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی رساندند. در تهران این مراسم از ساعت 10صبح به مقصد دانشگاه تهران برگزار شد و جمعیت کثیر راهپیمایان در خیابان انقلاب موج می‌زد. محمدباقر قالیباف به‌عنوان سخنران مراسم روز قدس امسال با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها امروز از هر زمان دیگری متحدتر، نزدیک‌تر و قوی‌تر هستند، گفت: در مقابل دشمن از هر زمانی زمین‌گیرتر است. او با بیان اینکه امروز ضعف ما در اقتصاد و معیشت است، گفت: امروز میدان مبارزه ما برای تقویت جبهه مقاومت و ایران قوی این است که در عرصه اقتصادی و معیشت مردم اقدام جدی انجام دهیم.محمدجواد حاج‌علی‌اکبری خطیب نمازجمعه تهران نیز گفت: هیچ‌گاه رژیم صهیونیستی اینقدر مستاصل و بیچاره و در محاصره و احتضار نبوده که الان هست. در مقابل جبهه مقاومت هیچ‌گاه اینقد‌ر سرحال و فعال و آماده نبوده است.در مراسم راهپیمایی امسال سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، محسن رضایی معاون رئیس‌جمهور، صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع، سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، علی‌اکبر ناطق نوری، حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش، رضا فاطمی امین وزیر صمت، احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور و جمعی دیگر از مسئولان و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی حضور داشتند.

حواشی جالب راهپیمایی روز قدس1402
بیش از 4هزارخبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی راهپیمایی روز قدس را پوشش خبری و رسانه‌ای دادند. از این تعداد، بیش از ۱۵۰نفر از رسانه‌های خارجی بودند. راهپیمایان دوستدار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عکس آن شهید را به همراه داشتند و با تکان دادن پرچم ایران در دست‌هایشان شعارهایی ازجمله «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «حیدر حیدر»، «این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده» و... سردادند.
همچنین شعارهایی در حمایت از حجاب سر داده شد. نونهالان نیز در حاشیه راهپیمایی تصاویر کودکان شهید فلسطینی و پلاکاردهایی با مضامین «قدس ما داریم می‌آییم» و «فلسطین آزاد خواهد شد» در دست گرفته بودند.
اجرای تعزیه جنگ خندق در خیابان انقلاب تهران ازجمله فعالیت‌های غرفه‌های تعبیه شده در حاشیه راهپیمایی روز قدس بود. پرچم فلسطین نیز در مسیر راهپیمایی روز قدس توسط نیروهای بسیج و مردمی برافراشته شده بود.
برخی دست‌نوشته‌هایی با مضامین «تل‌آویو تل‌آویو ما داریم می‌آییم»، «در آن‌جایی که فکرش را هم نمی‌کنید ما در نزدیک شما هستیم» و... در دست داشتند.
برخی از تجهیزات و خودروهای نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در میدان فلسطین تهران به نمایش درآمد. از دیگر حاشیه‌های مراسم دیروز سوزاندن پرچم آمریکا و اسرائیل در جریان برگزاری راهپیمایی قدس بود. نیجریه‌ای‌های مقیم ایران نیز در مراسم راهپیمایی روز قدس امسال حضور داشتند.

طنین آرمان روز قدس در کشورهای مختلف
راهپیمایی روز جهانی قدس همزمان با ایران اسلامی در کشور‌های مختلف اسلامی و عربی و دیگر مناطق جهان با تأکید بر حمایت از ملت فلسطین و مسجدالاقصی و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی برگزار شد.
از جمله این مراسم در سوریه با شعار «کرانه سپر قدس است» در اردوگاه فلسطینی‌نشین یرموک در جنوب شهر دمشق برگزار شد و صدها نفر از مردم این اردوگاه در روز جهانی قدس به خیابان‌ها آمدند و با مردم مظلوم فلسطین ابراز همبستگی کردند.
هزاران نفر در کوالالامپور پایتخت مالزی با حرکت به‌سوی سفارت آمریکا شعارهای ضدآمریکایی سر دادند. شیعیان بحرین زودتر از بقیه کشورها و در سحرگاه برای تجدید پیمان خود در حمایت از آرمان قدس و مسجدالاقصی به خیابان آمدند تا از سرکوب رژیم آل خلیفه در امان باشند.
شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی نیز تصاویر زنده مربوط به راهپیمایی روز جهانی قدس در دارالسلام پایتخت تانزانیا را پخش کرد.هزاران نفر در منطقه خودمختار کشمیر در روز جهانی قدس در حمایت از مردم مظلوم فلسطین راهپیمایی کردند. مراسم روز جهانی قدس در منطقه «صیدا»ی لبنان با رژه نیرو‌های مقاومت برگزار شد.صد‌ها نفر از مردم پاکستان در روز جهانی قدس به خیابان‌ها آمدند و با مردم مظلوم فلسطین ابراز همبستگی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را محکوم کردند.
همزمان با روز جهانی قدس، تجمع اعتراض‌آمیز در امان پایتخت اردن برگزار شد.

حمایت از فلسطین؛ پشتوانه امنیت ایران
راهپیمایان در قطعنامه پایانی مراسم روز قدس «حمایت از ملت فلسطین» را «پشتوانه مستحکم امنیت ملی ایران عزیز» دانستند. در این قطعنامه بر ضرورت تقویت پشتیبانی از مقاومت ضدصهیونیستی به‌عنوان «تنها راه‌حل مسئله فلسطین» و «مسئله اول جهان اسلام» تا «بازگشت آوارگان فلسطینی از اقصی نقاط دنیا» و «برگزاری همه‌پرسی فراگیر و آزاد برای تعیین سرنوشت آینده این کشور (فلسطین)» تأکید شد. شرکت‌کنندگان در راهپیمایی همچنین یورش وحشیانه به معتکفان در مسجدالاقصی که منجر به شهادت و زخمی شدن جمعی از روز‌ه‌داران در قبله‌گاه اول مسلمانان و کرانه باختری شد را محکوم کردند. بند دیگری از این بیانیه عدم‌رعایت حجاب در جامعه را حرام شرعی و سیاسی برشمرد و از دستگاه‌های اجرایی خواست «تدابیر و اقدامات لازم» را برای جلوگیری از تداوم این ناهنجاری در دستورکار قرار دهند.
راهپیمایان در حوزه مسائل داخلی نیز بر «وحدت و وفاق ملی» در شرایط حساس و خطیر روز کشور، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و مبارزه قاطع با فساد، تورم و گرانی تأکید کردند.
در پایان نیز از برخی دولت‌های منطقه‌ای خواسته شد مسیر خطای تجربه شده دیگران که منجر به سقوط آنها شده را طی نکنند، فریب وعده‌های کشورهای غربی و صهیونیستی را نخورند و ضمن رعایت اصول همجواری از رفتارهای تحریک‌آمیز خودداری کنند.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید