• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189133
+
-

جوان 21ساله، عامل افشای اسناد فوق سری پنتاگون

دریچه
جوان 21ساله، عامل افشای اسناد فوق سری پنتاگون

پس از گذشت بیش از 10روز از افشای اسناد فوق سری وزارت دفاع آمریکا، سرانجام پلیس فدرال اعلام کرد که موفق شده فردی به‌نام «جک تیشیرا» را به‌عنوان عامل افشای اسناد سری پنتاگون دستگیر کند. جک تیشیرا افسر گارد ملی هوایی آمریکاست که با۲۱ سال سن اکنون مظنون اصلی افشای اسناد طبقه‌بندی شده اطلاعاتی آمریکا شناخته می‌شود. او در شاخه امنیتی شماره 102گارد ملی هوایی ماساچوست مشغول به خدمت بوده و براساس گزارش گاردین دارای تعلقات نژادپرستانه است. براساس گزارش واشنگتن پست، این افسر گارد ملی هوایی به نزدیکانش گفته بود که او اسنادی در اختیار دارد که از یک پایگاه نظامی سری به‌دست آورده است. دوستان تیشیرا گفته‌اند که او هرگز شخصیت یک فرد افشاگر را نداشته، بلکه می‌خواسته با نشان دادن این اسناد به دوستان جوان خود نشان دهد در چه موقعیت مهمی قرار دارد.
همزمان با دستگیری تیشیرا مریک گارلند، دادستان کل آمریکا نیز دستگیری او را در ارتباط با تحقیقات پیرامون خارج کردن و انتقال غیرمجاز اطلاعات محرمانه دفاع ملی اعلام و علیه او اعلام جرم کرد. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند توضیحات دادستان کل نشان می‌دهد که تیشیرا براساس قانون جاسوسی آمریکا متهم خواهد شد. این قانون می‌گوید که خارج کردن، نگهداری و انتقال غیرمجاز اسناد مرتبط با دفاع ملی که می‌تواند برای آسیب رساندن به آمریکا یا کمک به یک دشمن خارجی مورد استفاده قرار گیرد، جرم محسوب می‌شود. هر یک از این اسناد مجازات خود را دارد و آنگونه که پیش‌بینی شده، محکومیت به ازای هر اتهام درخصوص این اسناد مجازات تا ۱۰ سال زندان دارد.
اسناد محرمانه پنتاگون پس از انتشار در فضای مجازی چالش‌های زیادی در سیاست خارجی آمریکا و روابط واشنگتن با متحدان خود برجای گذاشته است. این مدارک شامل طیفی از گزارش و تحلیل‌های نظامی و اطلاعاتی درباره جنگ اوکراین است و همچنین اطلاعات حساسی هم در آنها دیده می‌شود که درباره بعضی از دیگر کشورها، ازجمله متحدان واشنگتن تهیه شده است. در بخشی از این اسناد به جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از ولودیمیر زلینسکی، رئیس‌جمهور اوکراین اشاره شده است. گفته شده در جریان افشای این اسناد دست‌کم ۱۰۰ سند محرمانه نظامی و اطلاعاتی در دسترس عموم قرار گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید