• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189112
+
-

سقوط آزاد

تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا فقط با یک مدال طلا در 10وزن به مقام سوم قاره رسید

سقوط آزاد

مسابقات کشتی قهرمانی آسیا در رشته آزاد برای ایران خوب شروع نشد و به همان بدی هم به پایان رسید. شکست‌های پیاپی کشتی‌گیران ایرانی همه را کلافه کرده بود، شکست‌هایی که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. حذف زودهنگام سرلک، شکست دور از انتظار محبی و معصومی و نمایش ناامیدکننده گلیج، یک درام کامل را برای ورزش اول ایران در شهر آستانه قزاقستان رقم زد. درنهایت تیم ایران با تک‌مدال طلای رحمان عموزاد که اصلا قرار نبود به این مسابقات اعزام شود به کارش پایان داد. آخرین باری که ایران در آسیا تنها یک طلا گرفته بود برمی‌گردد به سال2013 که پرویز هادی در 125کیلوگرم مدال طلا گرفت. نمایش ضعیف آزادکاران در رقابت‌های امسال در مقایسه با قهرمانی بی‌حرف‌وحدیث شاگردان حسن رنگرز در کشتی فرنگی بیشتر به چشم آمد.

   مقایسه آزاد و فرنگی
شاگردان پژمان درستکار در حالی روی تشک رفتند که در شروع مسابقات قهرمانی آسیا تیم فرنگی ایران با اقتدار و با کسب 5مدال طلا، 2نقره و یک برنز توانست قهرمان آسیا شود. فرنگی‌کاران پیش از پایان مسابقات قهرمانی‌شان قطعی شد و همه از آزادکاران نیز چنین نتیجه‌ای را انتظار داشتند. اگر عنوان شود در رشته آزاد، نفرات اول به این مسابقات اعزام نشده بودند باید گفت در رشته فرنگی نیز همین اتفاق رخ داده بود. سال گذشته آزادکاران موفق به کسب 6مدال طلا، یک نقره و یک برنز شده بودند و فرنگی‌کاران با 4طلا، یک نقره و 2برنز به کارشان پایان داده بودند. مشخص است که فرنگی‌کاران نسبت به سال گذشته پیشرفت محسوسی داشته‌اند.

   حذف زودهنگام
مسابقات در 5وزن اول در حالی آغاز شد که چهره‌های عنوان‌دار جهان در تیم ایران روی تشک رفتند. علیرضا سرلک دارنده مدال نقره جهان در وزن 57کیلوگرم در دور نخست با نتیجه 12بر یک مقابل ریکوتو آرای از ژاپن شکست خورد و با توجه به اینکه این کشتی‌گیر ژاپنی در دور بعد مقابل حریف هندی خود شکست خورد، نماینده ایران خیلی زود از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

   پنجمی قیاسی
مرتضی قیاسی در وزن 70کیلوگرم نمایش ضعیفی داشت. او در دور نخست با توجه به حاضر نشدن عنایت‌الله از پاکستان به پیروزی رسید و در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل مصطفی احمداف از تاجیکستان 4بر 2به برتری رسید. او در نیمه‌نهایی با نتیجه 4بر یک مقابل سانژار دوسژانوف از قزاقستان شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رفت. ملی‌پوش ایران در دیدار رده‌بندی با نتیجه 2بر یک مقابل اورزوبک توکتومامبتوف از قرقیزستان شکست خورد و از رسیدن به مدال بازماند.
 
   برنز کاووسی
امیرحسین کاووسی در وزن 79کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 12 بر 2 خیدیر سیف‌الدین‌اف از بحرین را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی رسید. کاووسی در مرحله نیمه‌نهایی مقابل بولات ساکایف از قزاقستان با ضربه فنی شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رفت. او در دیدار رده‌بندی با نتیجه 6بر صفر یاجورو یاماساکی از ژاپن را شکست داد و به مدال برنز رسید.

   نمایش ضعیف گلیج
مجتبی گلیج دارنده مدال برنز جهان، ملی‌پوش ایران در وزن 97کیلوگرم بود که کادر فنی روی مدال طلای او حساب ویژه‌ای باز کرده بود. او در دور نخست با نتیجه 12بر صفر اولزیسایخان باسانتسوگت از مغولستان را شکست داد و به یک‌چهارم رسید. گلیج در این مرحله به مصاف تاکاشی ایشی‌گورو از ژاپن رفت و با نتیجه 11بر صفر پیروز شد تا به نیمه‌نهایی برسد. گلیج در نیمه‌نهایی مقابل احمد تاج‌الدین‌اف کشتی‌گیر روسی‌الاصل از بحرین با یک نمایش ضعیف و دور از انتظار با نتیجه 13بر 8شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند. او در دیدار رده‌بندی با نتیجه 11بر صفر بکزات اورکیمبای از قزاقستان را شکست داد و به مدال برنز آسیا رسید.

   ادامه شکست‌ها
پس از شکست‌های سریالی در روز نخست، نوبت به کشتی‌گیران 5وزن دوم رسید. جایی که روی کاغذ حداقل 2 فینال برای ایران پیش‌بینی می‌شد. بسیاری فکر می‌کردند کریمی و معصومی فینالیست‌های قطعی ایران هستند و حتی ارشک محبی هم برای رسیدن به فینال کم‌شانس نیست. اما با شروع مسابقات پیش‌بینی‌ها نقش بر آب شد.

   برنز رضایی
یاسین رضایی در وزن 61کیلوگرم پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه 6 - 6 و ضربه فنی هیون سیک سونگ از کره‌جنوبی را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی رسید. رضایی در این مرحله با نتیجه  11 بر 2 مغلوب تایربک ژوماشبک اولو از قرقیزستان شد و به دیدار رده‌بندی رفت. او در این دیدار با نتیجه 7 بر 4 کودای اوگاوا از ژاپن را از پیش رو برداشت و به مدال برنز دست یافت.

    حذف ابوذری
حسین ابوذری ملی‌پوش ایران در وزن 74کیلوگرم در دور اول با نتیجه 9 بر یک مقابل شامیل ایساکوف از اردن پیروز شد و به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید. او در این مرحله مقابل ماگومد رسول اصلویف از بحرین با نتیجه 5بر 3شکست خورد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر در مقابل کشتی‌گیر قزاقستانی نماینده کشورمان از دور مسابقات کنار رفت.

    حسرت طلا برای کریمی
علیرضا کریمی دارنده مدال نقره و برنز جهان در وزن 86کیلوگرم در دور اول با نتیجه 5 بر 2 گوان اوک کیم از کره‌جنوبی را شکست داد. او در دور دوم و در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه 10بر صفر زوشن لین از چین را شکست داد و به مرحله نیمه‌نهایی رسید. کریمی در نیمه‌نهایی با نتیجه 9 بر 2 هایاتو ایشی‌گورو از ژاپن را از پیش رو برداشت و به دیدار فینال راه یافت. اما در دیدار نهایی با نتیجه 4بر یک در مقابل عظمت دولت بیکوف از قزاقستان شکست خورد و به مدال نقره قناعت کرد.
 
   نمایش کم‌رمق ارشک
ارشک محبی در وزن 92کیلوگرم در دور نخست با نتیجه 10 بر صفر مقابل آرش یوشیدا از ژاپن که فرزند جواد اسفنجانی مربی ایرانی کشتی در ژاپن است، شکست خورد و با توجه به حضور یوشیدا در فینال، محبی به جدول شانس مجدد رفت. ارشک در جدول بازنده‌ها هم عملکرد بسیار ضعیفی داشت و با نتیجه 6 بر 4 در مقابل گانخویاگ گانباتار از مغولستان شکست خورد و از دور مسابقات کنار رفت.

    غافلگیری پسر فردین
امیررضا معصومی فرزند فردین معصومی قهرمان سال‌های نه‌چندان دور کشتی آزاد در وزن 125کیلوگرم نماینده ایران بود. او پس از استراحت در دور نخست، با نتیجه 10بر صفر ضیاموحامت صفراف از ترکمنستان را شکست داد و در مرحله نیمه‌نهایی با نتیجه 8 بر 6 مقابل موخنتور از مغولستان شکست خورد. معصومی در دیدار رده‌بندی با ضربه فنی مقابل وهردون از چین شکست خورد و شانس کسب مدال برنز را هم از دست داد. درنهایت تیم ملی کشتی آزاد ایران با یک مدال طلا، یک نقره و 3برنز از لحاظ امتیاز تیمی به مقام سوم آسیا رسید. قزاقستان و ژاپن به‌ترتیب اول و دوم شدند.

طلای نفس‌گیر رحمان
پیمان بیابانی با قهرمانی در مسابقات کشوری ملی‌پوش ایران در وزن 65کیلوگرم شده بود اما چند هفته قبل از اعزام به‌دلیل مصدومیت دنده از شرکت در مسابقات انصراف داد و کادر فنی رحمان عموزاد قهرمان جهان را جایگزین بیابانی کرد. رحمان دارنده مدال طلای جهان و آسیا در سال2022 پس از استراحت در دور نخست، در مرحله یک‌چهارم نهایی با نتیجه 6 بر صفر سنجر مختار از قزاقستان را شکست داد و در مرحله نیمه‌نهایی در برابر ریوما آن‌راکو از ژاپن در یک کشتی سخت و نفس‌گیر با نتیجه 2بر یک به پیروزی رسید و راهی دیدار نهایی شد. او در دیدار نهایی رابر تولگا اوچیر، دارنده مدال برنز جهان از مغولستان را با نتیجه 3بر یک شکست داد و به مدال طلا رسید. هر چند عموزاد در این مسابقات به طلا رسید ولی مشخص بود حریفانش به خوبی حرکات او را آنالیز کرده‌اند، چون اجازه ندادند او فنونی را که در آن تبحر دارد به اجرا دربیاورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید