• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189087
+
-

خانواده متهمان اقتصادی در دام نماینده قلابی قوه قضاییه

سرقت 500هزار دلاری به‌بهانه تبرئه متهم اقتصادی

انتظامی
سرقت 500هزار دلاری به‌بهانه تبرئه متهم اقتصادی

مرد شیاد پس از شناسایی خانواده متهمان پرونده اقتصادی، خودش را نماینده تام‌الاختیار دستگاه قضایی یا از اقوام مسئولان کشور معرفی می‌کرد تا به بهانه آزادی ‌یا حل مشکلات پرونده، دست به اخاذی و سرقت‌های 500هزاردلاری بزند.
به گزارش همشهری، چندی قبل مردی به اداره یکم پلیس آگاهی تهران رفت و گفت: در دام یک مرد شیاد گرفتار شده و 500هزار دلار از وی سرقت شده است.
او توضیح داد: حدود یک ‌ماه پیش فردی با موبایلم تماس گرفت و خودش را آقای دهقانی معرفی کرد. او مدعی شد که بازرس و نماینده تام‌الاختیار دستگاه قضایی در تهران است و قصد دارد به من کمک کند.
شاکی ادامه داد:‌ پسر من مدتی قبل به اتهام جرایم اقتصادی دستگیر شده و در یکی از دادگاه‌های تهران پرونده دارد. آقای دهقانی اطلاعات کاملی از پرونده پسرم داد و همین موضوع موجب شد به او اعتماد کنم. وی گفت که می‌تواند مشکل پرونده پسرم را حل کند و لحن صحبت‌هایش به‌گونه‌ای بود که من کوچک‌ترین شکی به وی نکردم و با او قرار ملاقات گذاشتم. در جلسه اول، ‌مرد جوان یک کارت شناسایی نشانم داد که تأیید می‌کرد بازرس و نماینده دستگاه قضایی است. علاوه بر این، تجهیزات نظامی مانند اسلحه، بی‌سیم و... همراهش بود. او می‌گفت قاضی پرونده پسرم از دوستان نزدیکش است و به من اطمینان داد که می‌تواند مشکل پسرم را در دادگاه حل کند. من هم از او خواستم با قاضی صحبت کند و نتیجه‌اش را به من بگوید. سرانجام پس از چند جلسه ملاقات با آقای دهقانی، ‌وی مدعی شد که چنانچه 500هزار دلار خرج کنم، قاضی مشکل پرونده را حل کرده و به نفع پسرم حکم صادر می‌کند. او مدعی بود که این پول باید به قاضی و افراد دیگر پرداخت شود. من هم به تکاپو افتادم تا پول را تهیه کرده و مشکل پسرم را حل کنم اما خبر نداشتم که به دام یک شیاد افتاده بودم.
وی ادامه داد: سرانجام این مبلغ را با کمک دوستان و بستگانم تهیه کردم و با مرد جوان قرارگذاشتم تا به دیدن قاضی پرونده اقتصادی پسرم در منطقه فرمانیه برویم. روز حادثه سوار ماشین مرد جوان شدم و او پس از دیدن کیف دلارها، آن را از من گرفت و داخل صندوق عقب ماشینش گذاشت. سپس مدعی شد که اول باید به دیدن قاضی برویم و بعد اگر شرایط مهیا بود، دلار‌ها را به او بدهیم. وقتی به مقصد رسیدیم، هر دو از ماشین پیاده شدیم و هنوز چند متری دور نشده بودیم که ناگهان مرد شیاد اسلحه‌ای به سمتم گرفت و مرا تهدید به قتل کرد. او گفت اگر حرفی بزنم شلیک کرده و جانم را می‌گیرد. سپس پشت فرمان ماشینش نشست و فرار کرد. من تا چند دقیقه شوکه بودم و باورم نمی‌شد به این راحتی مرد شیاد توانسته نقش بازی کند و سرم را کلاه بگذارد.

مخفی‌کردن دلارها و اسلحه در باغچه
با این شکایت، تحقیقات برای شناسایی مرد مسلح آغاز شد و در شاخه نخست شاکی به ترسیم چهره متهم پرداخت. در مرحله بعد معلوم شد که متهم یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه جعل و کلاهبرداری است و بارها به جرم جعل عنوان، کلاهبرداری و سوءاستفاده از عناوین دولتی دستگیر و زندانی شده است.
با این سرنخ، پاتوق‌های احتمالی مجرم سابقه‌دار تحت نظر قرار گرفته شد تا اینکه نوزدهم فروردین‌ماه مخفیگاه وی شناسایی ‌و او در زمان ورود به آنجا در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد. اگرچه متهم اصرار داشت که بی‌گناه است اما وقتی با شاکی مواجهه حضوری شد و مأموران در بازرسی از خانه مجرم سابقه‌دار موفق شدند داخل باغچه خانه، ‌مشتی دلار و یک اسلحه کشف کنند، وی به جرم خود اقرار کرد و گفت: با این شیوه افراد زیادی را فریب داده است.
وی گفت: نقشه‌ام این بود که ابتدا به دفاتر حقوقی سطح شهر تهران می‌رفتم و خودم را بازرس ویژه و یا نماینده تام‌الاختیار دستگاه قضایی معرفی می‌کردم. برای اجرای این نقشه، کارت شناسایی جعل کرده بودم و اسلحه‌ای همراه داشتم تا بتوانم اعتماد افراد را جلب کنم. از این طریق می‌توانستم به اطلاعات برخی پرونده‌ها دست پیدا کنم. سپس با خانواده متهمان تماس گرفته و به سراغ مرحله اصلی نقشه‌ام می‌رفتم. به بهانه‌هایی چون حل مشکلات پرونده و آزاد کردن زندانیان درخواست دلار کرده و بعد با تهدید اسلحه نقشه سرقت را اجرا و بعد فرار می‌کردم.
سرهنگ مرتضی نثاری، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر به همشهری گفت: متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار مأموران اداره یکم پلیس آگاهی تهران قرار گرفته است و تعدادی از مالباختگان نیز با حضور در اداره آگاهی تهران، وی را مورد شناسایی قرار داده و از او شکایت کرده‌اند. سرهنگ نثاری افزود: تحقیقات برای شناسایی جرایم احتمالی دیگر از سوی متهم و شناسایی شاکیان ادامه دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید