• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189046
+
-

پیش‌بینی نه، تلاش می‌کنم طلا بگیرم

علیرضا سرلک از انگیزه‌هایش برای قهرمانی آسیا می‌گوید و از اتفاقاتی که باعث شد سال گذشته مدال جهانی‌اش تکرار نشود

پیش‌بینی نه، تلاش می‌کنم طلا بگیرم

علیرضا سرلک دارنده مدال نقره جهان در سال2021در مسابقات جهانی 2022در همان گام نخست مقابل حریف چینی ناکام ماند و از دور مسابقات کنار رفت. او در مسابقات قهرمانی کشور با اقتدار قهرمان شد و توانست دوبنده تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا را در وزن 57کیلوگرم کسب کند. سرلک مدال نقره مسابقات قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و این بار اگر مدالش را به طلا تبدیل کند می‌تواند شانس زیادی برای پوشیدن دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی 2023داشته باشد. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری با ملی‌پوش وزن 57کیلوگرم کشتی آزاد در مسابقات قهرمانی آسیا را می‌خوانید.
 
   در نخستین حضورت در مسابقات جهانی به مدال رسیدی ولی در مسابقات جهانی 2022دور از انتظار ظاهر شدی. نظر خودت چیست؟
نمی‌دانم چه بگویم. همه‌‌چیز خیلی سریع اتفاق افتاد. اصلا توقع نداشتم در صربستان آن اتفاق برایم رخ بدهد. هرچه رفتم به در بسته خوردم و در نهایت کشتی را باختم. جهانی نروژ برایم خوب بود ولی در جهانی صربستان اتفاق تلخی برایم رخ داد که تا مدت‌ها خاطراتش از یادم نمی‌رفت. بعد از اینکه به ایران برگشتیم من کارم را با کشتی گرفتن در لیگ شروع کردم. پس از آن در مسابقات قهرمانی کشور کشتی گرفتم و با قهرمانی در این رقابت‌ها ملی‌پوش ایران در مسابقات قهرمانی آسیا شدم.
 
   در حالی مدال جهانی گرفتی که تیم ایران از سال2015در مسابقات جهانی مدالی در وزن 57کیلوگرم کسب نکرده بود ولی در سال بعد همه از حذف زودهنگام‌‎ تو شوکه شدند. خودت دلیل این افت را چه می‌دانی؟
کشتی را باختم و از دور مسابقات حذف شدم و اصلا نمی‌خواهم توجیه کنم. حسرت آن مسابقات را همیشه می‌خورم. باور کنید خیلی بیشتر از سال قبلش زحمت کشیده بودم و همه فکرم کسب نتیجه بهتر بود. شاید همین که خودم را از همان اول در فینال می‌دیدم کار دستم داد و باعث شد آن اتفاق برایم رخ دهد. متأسفانه کاری از دستم برنمی‌آید و فقط باید در مسابقات بعدی آنقدر خوب باشم که آن اتفاق از یاد همه برود.
 
   در آسیا کار برای سبک‌وزن‌ها به‌مراتب سنگین‌تر است. خودت چه نتیجه‌ای را پیش‌بینی می‌کنی؟
پیش‌بینی نمی‌کنم ولی تمام تلاشم را می‌کنم دفعه بعد که با هم حرف می‌زنیم بهترین نتیجه را کسب کرده باشم. دقیقا درست می‌گویید، سبک‌وزن‌های آسیا در دنیا هم حرف زیادی برای گفتن دارند. کشتی‌گیران چین، ژاپن، قزاق، کره‌جنوبی و ازبکستان حریف‌های سرسختی هستند که هر کدامشان می‌توانند خطرناک باشند.
 
   با قهرمانی در این مسابقات تا حدودی می‌توان گفت ملی‌پوش شدنت در مسابقات جهانی2023قطعی می‌شود.
طبق چرخه انتخابی تیم ملی، هر کشتی‌گیری که در مسابقات قهرمانی آسیا صاحب مدال طلا شود از حضور در جام تختی معاف است و مستقیم وارد مرحله نهایی انتخابی تیم ملی می‌شود. ولی اگر مدالی جز طلا بگیرد یا اینکه اصلا مقامی به‌دست نیاورد باید کارش را از جام تختی از سر بگیرد. به‌خاطر همین کسب مدال طلا در این مسابقات بسیار مهم است و من سعی می‌کنم در روز مسابقه بهترین باشم و بی‌اشتباه کشتی بگیرم.
 
   وزن اولی‌ها همیشه کیلوهای زیادی کم می‌کنند. شرایط برای تو در مسابقات قهرمانی آسیا چطور است؟
من کشتی‌گیر وزن‌کم‌کنی نیستم و همان چیزی که برای یک کشتی‌گیر معمول و نرمال است اضافه‌وزن دارم. با قوانین جدید کشتی که صبح باید وزن‌کشی کنی و در روز دوم هم وزنت کنترل می‌شود وزن کم کردن تأثیر زیادی در عملکرد کشتی‌گیر دارد. البته در مسابقات قهرمانی آسیا روز دوم وجود ندارد و نتایج یک وزن در یک روز مشخص می‌شود ولی وزن‌کشی همان صبح انجام می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید