• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189016
+
-

پرونده سفرهای نوروزی بسته شد

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اعلام پرمسافرترین و پرترددترین استان‌ها و آمار اقامت و حوادث، پرونده سفرهای نوروز ۱۴۰۲ را بست.
مصطفی فاطمی به ایسنا گفت: از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۵فروردین‌ماه، ۵۷میلیون و ۱۱۸ هزار و ۱۲۳شب اقامت در سراسر کشور ثبت شده که به نسبت سال گذشته حدود ۱۷درصد رشد را نشان می‌دهد. در گردآوری این آمار، تمام اقامتگاه‌های رسمی و غیررسمی شمارش شده است. در عین حال که شاخص‌هایی چون آمار اقامت اعلام‌شده از سوی استان‌ها، ماندگاری خودروهای شخصی از طریق پلاک‌خوان‌ها، میزان مصرف سوخت، میزان پسماند شهری، ترنور کارت‌خوان‌ها و تردد موبایل‌های غیربومی در این محاسبه مورد سنجش قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی افزود: از میان آمار کلی اقامت، ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شب اقامت در مراکز اقامتی رسمی ثبت شد که نسبت به سال قبل رشد چندانی نداشت. میانگین ضریب اشغال اقامتگاه‌های رسمی در تعطیلات نوروز حدود ۶۶ درصد بوده است. وی، استان‌هایی که بیشترین مسافر را داشته‌اند و به‌عبارتی پرمسافرترین مقاصد محسوب می‌شوند، به‌ترتیب مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی اعلام کرد.
به‌گفته او، تهران، البرز، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، گیلان و کرمان ۱۰ استان نخست بودند که بیشترین سهم را در فرستادن مسافر داشتند و به‌عبارتی استان‌های مسافرفرست بودند.
فاطمی، استان‌هایی که به‌ترتیب بیشترین رشد اقامت را در تعطیلات نوروز تجربه کرده‌اند، ایلام، اردبیل، آذربایجان شرقی، گلستان، گیلان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد. او ادامه داد: بیشترین اقامت رسمی در استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، فارس، مازندران، اصفهان، اردبیل، تهران، گلستان، بوشهر، آذربایجان شرقی، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان ثبت شده است. فاطمی افزود: بیشترین پذیرش مسافر در اقامتگاه‌های آماده‌شده از سوی آموزش و پرورش در استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان بوده است.
دبیر ستاد هماهنگی خدمات مسافر ادامه داد: جزیره قشم با ورود 2میلیون مسافر و ۳۶ درصد رشد نسبت به سال گذشته، رکورد جدیدی را ثبت کرد که با توجه به این آمار، این جزیره به‌تنهایی معادل ۱۵ استان کشور پذیرای مسافران بوده است. ورود مسافر به جزیره کیش نیز ۱۳درصد رشد داشت.
 فاطمی گفت: پیش‌بینی می‌شود موج بعدی سفرها در تعطیلات اواخر فروردین و همچنین عید فطر اتفاق بیفتد که به این ترتیب توزیع زمانی سفر را هم امسال تجربه کردیم که یقینا برای گردشگری وضعیت بهتری را رقم می‌زند و باعث می‌شود پیک پرازدحام و شلوغ سفر نداشته باشیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید