• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 22 فروردین 1402
کد مطلب : 189015
+
-

آغاز احیای 100روستای تاریخی

وزارت میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بسته اقدام مشترک حفظ و احیای روستاهای تاریخی کشور را اجرایی کردند

میراث فرهنگی
آغاز احیای 100روستای تاریخی

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

حفاظت و احیای 100روستای تاریخی در یک برنامه 2ساله و در قالب بسته اقدام مشترک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بنیاد مسکن در دستور کار قرار گرفت.
این خبر را علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرده است. به گزارش وزارت میراث فرهنگی، پیرو توافق‌های قبلی انجام‌شده و به‌منظور تحقق حمایت از مردم و ساکنان روستاهای تاریخی و باارزش و ارتقای کیفیت زندگی مردم در این روستاها، بسته عملیاتی با مشارکت طرفین تهیه شده و در دستور کار قرار گرفته است.

حفاظت و احیای همزمان
علی دارابی گفته است «در این اقدام معاونت میراث فرهنگی که با مشارکت معاونت‌های گردشگری و صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونت‌های عمران روستایی و بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن آغاز شده است، حفاظت و احیای همزمان این روستاها و ایجاد زمینه رشد و توسعه یکپارچه مدنظر قرار دارد.»
به‌گفته معاون میراث فرهنگی، فعال‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری و صنایع‌دستی در این روستاها برای ایجاد و توسعه اشتغال از مهم‌ترین دستاوردهای این اقدام مشترک خواهد بود که با همکاری کارگروه‌های ملی و استانی برنامه‌ریزی، هدایت و انجام می‌شود.
روزنامه همشهری برای دریافت جزئیات بسته اقدام مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بنیاد مسکن برای احیا و حفاظت از 100روستای تاریخی ایران 2 روز تلاش کرد تا با مسئولان معاونت میراث فرهنگی در این‌باره گفت‌وگو کند اما همه تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند و مدیران این معاونت در جلسات همیشگی مانده بودند. اما مدیران بنیاد مسکن به راحتی درباره این طرح با روزنامه همشهری گفت‌وگو کردند.
پیگیری روزنامه همشهری از مدیران سابق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البته مشخص کرد که در برنامه ششم توسعه کشور حفاظت و احیای 300روستای تاریخی ایران براساس ماده99 این برنامه تکلیف شده بود. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز باید با همکاری بنیاد مسکن حفظ و احیای روستاهای تاریخی ایران را اجرایی می‌کردند.
حالا علی دارابی، قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خبر داده است که بسته اقدام مشترک این وزارتخانه با بنیاد مسکن برای حفاظت و احیای 100روستای تاریخی کشور اجرایی شده است. اما براساس پیگیری‌های روزنامه همشهری مشخص شد 100روستای اعلام شده باقیمانده‌ای از همان 300روستایی است که در برنامه ششم توسعه به 2 وزارتخانه و دستگاه میراث فرهنگی و بنیاد مسکن تکلیف شده است که وزارت میراث فرهنگی در تفاهمنامه جدید خود قرار است آن‌را در برنامه هفتم توسعه بگنجاند.
براساس برنامه ششم توسعه، وظیفه شناسایی روستاهای تاریخی ایران برای حفاظت و احیا برعهده وزارت میراث فرهنگی گذاشته شده است و وظیفه تهیه طرح و اجرا نیز برعهده بنیاد مسکن است. طرح‌ها نیز باید به تأیید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برسد.
برآورد بنیاد مسکن آن است که هر یک از روستاهای تاریخی که درقالب بسته اقدام مشترک حفاظت و احیا شوند نیازمند 4 تا 5میلیارد تومان بودجه هستند که بدین‌ترتیب برآورد می‌شود حفاظت و احیای 100روستای تاریخی کشور نیازمند 400 تا 500 میلیارد تومان بودجه است که باید از سوی وزارت میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تامین شود.

مکث
جزئیات بسته اقدام مشترک

در همین رابطه مسعود عسگری، مدیرکل دفتر امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به همشهری گفت: براساس یک هماهنگی و همکاری بین وزارت میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در موضوعات مختلف که مربوط به روستاهای تاریخی هدف گردشگری و بافت‌های تاریخی است قرار بر حفظ و احیای روستاهای تاریخی کشور است.
او گفت: جزئیات بسته اقدام مشترک شامل تهیه و اجرای طرح و مباحث مربوط به گسترش صنایع‌دستی و معرفی روستاهای تاریخی به تورگردان‌هاست که هم به احیای تولیدات بومی از طریق کمیته فنی و برپایه اعتباری که وزارت میراث‌فرهنگی و بنیاد مسکن می‌دهد منجر شود و هم به بحث توسعه گردشگری بپردازد تا بتواند تأثیر مثبتی در شرایط اقتصادی روستاها بگذارد. مسعود عسگری تأکید کرد: حفظ و احیای روستاهای تاریخی ایران در بسته اقدام مشترک می‌تواند هم در تولید و ایجاد شغل و حفظ معماری بومی روستاها تأثیر بگذارد و هم می‌تواند کیفیت زندگی ساکنان روستاهای تاریخی را افزایش دهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید