• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188956
+
-

آغاز به‌کار دوباره بازارمعاملات آتی طلا

از دیروز و بعد از 5سال بار دیگر بازار مبادلات آتی طلا در بورس‌کالا گشایش یافت

5سال بعد از توقف معاملات آتی سکه از روز گذشته بار دیگر مبادلات آتی طلا در بورس‌کالا آغاز شد اما این بار به جای سکه این معاملات روی شمش طلا انجام می‌شود.
به‌گزارش همشهری، 5سال پیش وقتی قیمت سکه به 4میلیون‌تومان رسیده بود برخی از مسئولان وقت، این رشد قیمت را به گردن معاملات آتی بورس‌کالا انداختند. افزایش انتقاد‌ها نسبت به این ابزار مالی کارا، به تعطیلی آن منجر شد اما پس از توقف این مبادلات، روند صعودی قیمت سکه متوقف نشد و اکنون قیمت هر سکه از مرز 30میلیون تومان عبور کرده، این موضوع نشان می‌دهد استدلال منتقدان درست نبوده است.
در آن زمان بحث بر سر این بود که افزایش قیمت سکه درمبادلات آتی به رشد قیمت سکه در بازار نقد منجر شده است درحالی‌که کارشناسان بارها استدلال کرده‌اند که عامل رشد قیمت در بازار مبادلات آتی، بازار نقد و متغیرهای کلان اقتصادی هستند. اما در آن زمان مثل همیشه کسی به سخنان کارشناسان اهمیت نداد و درنهایت بازار مبادلات آتی سکه طلا متوقف شد.
حالا 5سال بعد از آن واقعه از دیروز یکشنبه، مبادلات در این بازار بار دیگر آغاز شد اما این بار به جای سکه این مبادلات روی شمش طلا انجام می‌شود. برهمین اساس از دیروز نخستین نماد قرارداد آتی شمش طلا با سررسید ۱۹اردیبهشت۱۴۰۲ بر تابلوی بازار مشتقه بورس‌کالای ایران درج و مبادلات آن آغاز شد. وجه تضمین قرارداد آتی شمش طلا که هر قرارداد آن معادل یک گرم طلاست، یک میلیون تومان درنظر گرفته شده است.

نحوه انجام مبادلات آتی
معاملات آتی نوعی قرارداد است که در آن فروشنده متعهد می‎شود که میزان مشخصی از یک محصول را با قیمت از‌پیش‌تعیین‌شده، در آینده به خریدار تحویل دهد و خریدار نیز مبلغ قرارداد را در آینده و هنگام تحویل پرداخت ‎‎کند. قراردادهای آتی ریسک افزایش قیمت در آینده را برای خریداران آن کالا کاهش می‎دهند. رئیس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس در این‌باره توضیح داد: با توجه به اندازه قرارداد آتی شمش طلا که معادل یک گرم است، افراد با سرمایه‌های خرد نیز می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و زمان سررسید نخستین قرارداد آتی نیز ۱۹اردیبهشت۱۴۰۲ است. علی‌رضا صادقی ادامه داد: معاملات قراردادهای آتی شمش طلا می‌تواند بسیاری از اشخاصی که در بازارهای خارج از بورس درحوزه طلا فعال هستند را به‌خود جذب کند چرا که این قرارداد‌ها مشکلات و ریسک‌های نگهداری فیزیکی طلا را ندارد.

ویژگی قرارداد‌های آتی شمش طلا
عزت‌الله طیبی، مدیرعامل سبدگردان کاریزما درباره ویژگی مبادلات آتی شمش طلا در بورس‌کالا گفت: با توجه به شرایط کلان اقتصادی و سیاسی، انتظارات تورمی و همچنین ریسک‌های سیستماتیک، در ماه‌های گذشته شاهد افزایش شدید تقاضا برای طلا بودیم که باعث ورود نقدینگی قابل توجهی در کوتاه‌مدت به بازار طلا شد. اوافزود: ورود نقدینگی به بازار طلا به‌دلیل تنوع پایین ابزارهای امن و شفاف سرمایه‌گذاری در حوزه طلا بود که منجر به افزایش حباب سکه شد، این در حالی است که مبادلات آتی شمش طلا در بورس‌کالا می‌تواند بخشی از نقدینگی را جذب خود کند و حباب سکه را کاهش دهد.به‌گفته طیبی کاهش حباب سکه نقدی همچنین می‌تواند در کاهش التهابات بازار ارز نقش مؤثری ایفا کند.
مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این‌باره گفت: راه‌اندازی بازار گواهی و آتی شمش طلا می‌تواند سرمایه‌های خرد مردم را در اندازه‌های کوچک جذب کند.اگر یک بازار مالی قوی و بزرگ داشته باشیم، دلالان بازارهای طلا و ارز درشرایطی که شوک به اقتصاد کشور وارد می‌شود کمتر می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. او ادامه داد: نگهداری طلا به‌صورت فیزیکی نیازمند مکانی امن بوده و همواره با ریسک مواجه است، اما با ابزارهای جدیدی نظیر گواهی سپرده و قرارداد آتی شمش طلا، این ریسک پوشش داده می‌شود و مردم و سرمایه‌گذاران در کنار امنیت از مزایای دارایی طلا بهره‌مند می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :