• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188910
+
-

مکتب پاسداری از انقلاب

محمدقاسم ناظر، مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس در یادداشتی پیرامون پاسداری از انقلاب چنین می گوید:
به حق می‌توان انقلاب اسلامی ایران را یکی از بدیع‌ترین وقایع تاریخ معاصر خواند؛ چرا که کمتر اتفاقی را می‌توان سراغ گرفت که همچون انقلاب اسلامی جهان معاصر را تحت‌تأثیر خود قرار داده باشد. وقایع تاریخی به‌طور معمول متعلق به زمان و زمین خاصی هستند و حد اثرگذاری‌شان نیز محدود به تاریخ و جغرافیای خاصی است، حتی در دوران معاصر که جهان، همچنان پیوستاری یکپارچه عمل می‌کند باز هم واقعه‌ای همچون انقلاب اسلامی را نمی‌توان پیدا کرد که جهان را یکسره تحت‌تأثیر خود قرار داده باشد.

وجوه تمایز انقلاب اسلامی از سایر انقلابات و رخدادهای تاریخی نیز بنا بر همین حد تأثیرگذاری است، اینکه انقلاب توانست نهادهایی را برای به جریان انداختن آرمان‌های خود در طول زمان ایجاد کند و تا همین امروز که 44 سال از عمر آن می‌گذرد این سازمان‌ها همواره به مثابه پیشران و نیروی محرکه انقلاب بوده و هستند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین این نهادهاست؛ سپاهی که بنیانگذار انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) نیز خود آرزو داشت عضوی از آن باشد و رهبر انقلاب اسلامی نیز آن را پاسدار انقلاب نامید. در طول تمام این سال‌ها در کلام رهبران انقلاب اسلامی و شخصیت‌های مهم آن کم کم بنیان‌های نظری سپاه بنا نهاده شد و نیز در طول 8 سال دفاع‌مقدس و تجارب عملیاتی گسترده در مرزهای غربی و شرقی کشور و خلیج همیشه فارس و همچنین حضور پربرکت نیروی قدس سپاه در محورهای مقاومت منطقه، شاکله تفکر عملی سپاه پی‌ریزی شد؛ آنچه امروز به واقع می‌توان در قالب «مکتب پاسداری» از آن نام برد.

«مکتب پاسداری» را می‌توان مهم‌ترین هدف دشمنان ایران و انقلاب برای جنگ نرم و شناختی‌شان دانست، پدیده‌ای که هرچند تدریجاً در طول این سال‌ها و با ساختن انسان‌هایی بزرگ در دل سپاه شکل گرفت، اما در قالبی مردمی در داخل و خارج از مرزهای ایران اسلامی با عنوان «بسیج مستضعفین» نضج گرفت و امروز مهم‌ترین عامل رعب و وحشت نظام استکبار است.

مکتب پاسداری اصولی دارد که از اعماق تاریخ اسلام برآمده و در کلام امام(ره) و رهبر انقلاب به‌روزرسانی شده و در اندیشه و عمل ستاری‌ها و باقری‌ها و باکری‌ها و صیاد شیرازی‌ها و سلیمانی‌ها به‌وقوع پیوسته است. مکتبی که نه‌تنها به شایستگی حراست از انقلاب و ایران را برعهده گرفته، بلکه توانسته با صدور مولفه‌های اساسی خود به مردم جهان، پایه‌های نظام استکبار جهانی را سست و بی‌اساس کند و از همین روست اگر هجمه‌ها و عداوت‌ها و کینه‌ها با این تفکر، روزبه‌روز بیشتر می‌شود، غافل از آنکه خیال خام دشمنان، بنابر سنت الهی «فان حزب‌الله هم الغالبون» با آنان به گور خواهد رفت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید