• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188893
+
-

تحویل نخستین خانه‌های ساخته‌شده در خوی

خبر روز
تحویل نخستین خانه‌های ساخته‌شده در خوی

 نخستین واحدهای مسکونی احداثی در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی با پایان عملیات گچ و خاک و نصب در و پنجره تکمیل شدند.
به گزارش همشهری، نیمه دوم سال گذشته برای شهرستان خوی در آذربایجان غربی با 3زلزله همراه بود و خسارت‌هایی در مناطق شهری و روستایی را در پی داشت.
سومین زلزله خوی با شدت زلزله 5.9ریشتری 8بهمن رخ داد. با اسکان افراد آسیب‌دیده از زلزله، آواربرداری و عملیات ساخت‌وساز با سرعت پیش رفت و حالا مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی می‌گوید که با تسریع بازسازی در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی، 2واحد مسکونی احداثی در روستای وار و بدلان شهرستان خوی با اتمام عملیات گچ و خاک و نصب در و پنجره تکمیل شده است. از سوی دیگر، عملیات بتن‌ریزی فونداسیون 2120واحد مسکونی هم انجام شده ‌است. جعفر برزگر ادامه می‌دهد: با تامین مصالح ساختمانی ازجمله میلگرد و سیمان رایگان، اسکلت‌های فلزی، آجر و بلوک‌های سقفی، عملیات بازسازی واحدهای مسکونی احداثی در مناطق زلزله‌زده خوی در حال انجام است. برزگر در‌توضیح بیشتر عملیات انجام‌شده اضافه می‌کند: با نصب ۲۲۷ اسکلت فلزی، عملیات دیوارچینی و بتن‌ریزی سقف در مناطق روستایی آغاز شده و دیوارچینی ۴۷ واحد مسکونی و اجرای سقف ۲۲ واحد مسکونی در این مناطق به پایان رسیده‌است.
تاکنون برای ۲۴ هزار و ۲۳۷ واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی زلزله‌زده شهرستان خوی برای تعمیر و سکونت شهروندان دستور‌تعمیرات ابلاغ شده است.

واریز وام بلاعوض تا پایان فروردین
به‌گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی، واریز مرحله نخست وام بلاعوض‌ تعمیری به‌حساب مالکان این واحدها در مناطق زلزله‌زده تا پایان فروردین به اتمام خواهد رسید. برزگر یادآور می‌شود: با آغاز فرایند تشکیل پرونده، مالکان 7904واحد‌ مسکونی تعمیری و احداثی جهت اخذ تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

مقاوم‌سازی واحدها
وقوع 3زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۵ ریشتر و صدها پس‌لرزه در خوی و سلماس اواخر سال گذشته، نشان از زلزله‌خیز بودن استان آذربایجان‌غربی دارد. آمار نشان می‌دهد در زلزله‌های اخیر خوی واحدهای مقاوم در برابر زلزله آسیب جدی ندیدند. محمد‌صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه مقاوم‌سازی اماکن مسکونی در کاهش آمار آسیب جانی در شهرستان خوی تأثیر قابل‌توجهی داشته است، می‌گوید: شهرستان خوی با ۵۲ درصد مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، در جایگاهی بالاتر از میانگین کشوری در این بخش قرار دارد. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی درباره طرح نهضت ملی مسکن هم اضافه می‌کند: سهمیه کشوری مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی روستایی هر سال ۲۰۰‌هزار واحد است که این میزان در استان ۱۳‌هزار واحد مشخص شده است. ۲۵۸‌هزار و ۴۴۵‌واحد مسکن روستایی در آذربایجان غربی وجود دارند که از این میزان ۹۳‌هزار و ۴۱۶‌واحد مسکونی به میزان ۳۷‌درصد مقاوم‌سازی شده‌اند.

***
براساس طرح و نقشه پهنه‌بندی زلزله، ۶۰‌درصد استان آذربایجان‌غربی شامل شهرهای خوی، سلماس، پیرانشهر، ربط، باروق، کشاورز، چهاربرج، سیلوانا، امیرآباد، سرو، سیه‌چشمه و قره‌ضیاالدین روی گسل زمین‌لرزه واقع شده‌اند که با ساخت واحدهای مقاوم به زلزله، درصورت بروز زمین‌لرزه با کمترین آسیب از بحران عبور خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید